Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SU KİRLİLİĞİ ve ÇEVRESEL ETKİLERİ
1 Dersin Adı: SU KİRLİLİĞİ ve ÇEVRESEL ETKİLERİ
2 Dersin Kodu: BYL0520
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NURHAYAT DALKIRAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü
Görükle Kampüsü, Nilüfer/BURSA 16059
e-posta: dalkiran@uludag.edu.tr
Telefon: 0 224 2941866
Bursa Uludag University Faculty of Arts and Science Department of Biology
Gorukle Campus, Nilufer/BURSA
e-mail: dalkiran@uludag.edu.tr
Phone: 0 224 294 1866
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı su kirliliği tiplerinin oluşum nedenlerini ve çevresel etkilerinin anlaşılmasını sağlamaktır. Dersin hedefleri ise spesifik su kirleticileri tiplerinin ve ekosisteme verdikleri zararın öğretilmesidir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Su kirliliği, çevre, sucul organizmalar ve insanlar arasındaki temel kavramları ve ilişkileri öğrenir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Güncel su kirliliği problemleri ve çözümleri hakkında bilgi sahibi oluma;
2 Sucul toksikolojinin temel kavramlarını açıklama;
3 Su kirliliği tipleri hakkında bilgi edinme;
4 Su kirliliğinin sucul canlılar ve insan üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinme;
5 Su kirliliğinin sucul ekosistemler üzerindeki etkilerini açıklama;
6 Su kaynaklarını korumanın önemini kavrama;
7 Su kaynaklarının korunması konusunda sorumluluk alma;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Sucul ekosistemlerde su kirliğine giriş; su kirliliği tipleri ve nedenleri; hidrolojik döngü; su kaynaklarının durumu ve kullanımı; Çevre anlaşmaları, kanunlar ve yönetmelikler;
2 Sucul toksikolojiye giriş; akut ve kronik toksisite; letal ve efektif konsantrasyonlar; toksik maddelerin ilave, antagonistik ve sinerjik etkileri; toksik maddelerin biyoakümülayonu;
3 Ağır metaller; toksik ağır metal tipleri; ağır metallerin toksisitesi (akut ve kronik); civa, kadmiyum ve kurşun zehirlenmesi; civanın biyomagnifikasyonu; ağır metallerin insan sağlığına ve sucul organizmalara etkisi;
4 Organik kirlilik: organik kirletici tiplerine genel bakış(kalıcı ve parçalanabilir organik kirleticiler); Kalıcı organik kirleticiler (POPlar) ve sucul ekosistemlere etkileri;
5 Biyosit ve pestisit tipleri; pestisitlerin zararları ve toksik etkileri; pestisitlerin besin zincirindeki transferi; pestisit biyoakümülasyonu; pestisitlerin sucul çevreye etkileri;
6 DDT ve DDT benzeri pestisitler; DDT biyomagnifikasyonu; doğada sucul canlılara etkileri; pestisit direnci;
7 genel konu tekrarı
8 Organik kirleticilerin parçalanması; decomposerler; sularda mikrobiyal kirlilik; su kaynaklı hastalıkların taşınımı;
9 Ötrofikasyonun tanımı ve tipleri; ötrofikasyonun sucul ekosistemlere etkisi; ötrofikasyon kaynakları; sedimentasyonun sucul ekosistemlere etkisi; su kirliliğinin tarıma etkisi;
10 Petrol kirliliği; denizlerde önemli petrol kirliliği kazaları; Petrol kirliliğinin insan sağlığına, sucul canlılara ve sucul ekososteme etkileri; petrol atıklarının okyanus ve denizlerden temizlenmesi;
11 Termal kirliliğin sucul canlılarla ve ekosisteme etkisi; termal kirliğin sonuçları ve etkisi; termal kirlilik kaynakları; termal şok;
12 Nükleer kirliliğin sucul ekosistemlere etkisi; radyasyonun canlılar üzerindeki etkisi; Örnekler: Çernobil ve Fukuşima kazaları;
13 Hava kirliliğinin sucul ekosostemler üzerine etkisi; asit yağmurlarının sucul ekosistemlerde oluşturduğu zararlar;
14 Su kaynaklarının korunması; Su kirliliğinin izlenmesi; izleme çalışmaları, biyolojik izleme; su kirliliğinin tür zenginliğine ve dağılımına etkisi; Biyoindikatör türler ve su kirliliği ile ilişkileri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Burk A.R. (Ed) (2005). Water pollution: new research. Nova Science Publishers.
Akman, Y. A. Düzenli ve F. Geven (1996). Çevre Kirliliği ve Ekolojik Etkileri,
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları öğrencinin derse katılımı ve devamı, ödev, yazılı sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 5 5
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 15 15
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 15 15
Toplam İş Yükü 91
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,03
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 0 0 3 3 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 3 0 3 3 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 4 0 5 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr