Ders Öğretim Planı
TASAVVUF FELSEFESİ METİNLERİ
1
Dersin Adı:
TASAVVUF FELSEFESİ METİNLERİ
2
Dersin Kodu:
İLA4250
3
Dersin Türü:
Seçmeli
4
Dersin Seviyesi:
Lisans
5
Dersin Verildiği Yıl:
4
6
Dersin Verildiği Yarıyıl:
8
7
Dersin AKTS Kredisi:
9
8
Teorik Ders Saati (saat/hafta):
2
9
Uygulama Ders Saati (saat/hafta):
0
10
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta):
0
11
Dersin Önkoşulu
12
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
13
Dersin Dili:
Türkçe
14
Dersin Veriliş Şekli
Yüz yüze
15
Dersin Koordinatörü:
Prof. Dr. ABDURREZZAK TEK
16
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
Prof. Dr. Abdurrezzak Tek atek@uludag.edu.tr , 0224 243 10 66-60162, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Tasavvufi felsefe metinlerinin üslup ve içerikleri hakkında bilgi ve fikir edindirmek, bu metinler aracılığıyla İslam literatürünü tanıyıp günümüz bilimsel araştırmalarıyla karşılaştırarak değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Alan bilgisi edinimi
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Tasavvuf metinlerin üslubunu tanıma.;
2
Tasavvufi metinleri okuyup anlayabilme becerisi kazanma.;
3
Bu metinler üzerinden İslam kültürünü klasik kaynaklardan araştırabilme.;
4
Klasik tasavvufî metinlerin nesir ve şiir örneklerinden yararlanabilme.;
5
İslam dinini temel kaynaklarından öğrenebilme becerisi edinme.;
6
İslam’ın felsefî çalışmalarıyla medeniyete yaptığı katkıları fark edebilme.;
7
Tasavvufla ilgili felsefî eserlerin telif metodu hakkında fikir edinebilme.;
8
İslam ilim anlayışını kavrayabilme.;
9
Tasavvufî metinlerdeki konu zenginliğinin farkına varma.;
10
Biçim ve içeriklerini günümüzün ilmi araştırmalarıyla karşılaştırıp sonuç çıkarabilme becerisini kazanabilme.;
Hafta
Teori
Uygulama
1
Tasavvufi düşüncenin temel yapısı
2
Tasavvufla ilgili felsefi metinlerin uslubu
3
Muhasibi ve tasavvufta nefs kavramı
4
Luma’da tasavvufi kavramlar
5
Kelebazi’nin Taarrufu’nda itikadi konular
6
Kuşeyri’nin Risale’sinde ilk dönem sufileri
7
Keşfü’l-mahcub’ta tasavvufi ekoller
8
Gazzali’nin metinlerinde zahir-batın ayrımı
9
Sühreverdi ve tasavvufi adab
10
İbnü’l-Arabî ile oluşan tasavvufi-felsefi dil
11
Fütühat-ı Mekkiyye’nin konuları ve üslubu
12
Fusûsu’l-hikem ve sufilerin varlık teorisi
13
Tasavvufi-Felsefi metinlerle ilgili şerh geleneği
14
Metinlerle ilgili genel değerlendirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Muhasibî, el-Riaye, Kahire 2001. 2. Serrâc, el-Luma, Beyrut 1984. 3. Kuşeyrî, er-Risale, Kahire 1985. 4. Kelebazi, et-Taarruf, Beyrut 2005. 5. İbnü’l-Arabî Fusûsu’l-hikem, Beyrut 1980.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
1 arasınav ve 1 final olmak üzere test sınavı yapılmaktadır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
80
3
240
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
1
1
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
1
1
Toplam İş Yükü
271
Toplam İş Yükü / 30 saat
9
Dersin AKTS Kredisi
9
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1
PY2
PY3
PY4
PY5
PY6
PY7
PY8
PY9
PY10
PY11
PY12
OK1
0
5
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
OK2
0
0
0
0
3
0
0
0
0
0
0
0
OK3
4
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
OK4
0
4
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
OK5
0
3
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
OK6
0
0
0
0
0
3
0
0
0
0
0
0
OK7
0
0
0
0
0
3
0
0
0
0
0
0
OK8
3
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
OK9
0
4
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
OK10
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
ÖK: Öğrenme Kazanımları
PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi:
1 Çok Düşük
2 Düşük
3 Orta
4 Yüksek
5 Çok Yüksek