Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MÜZE EĞİTİMİ
1 Dersin Adı: MÜZE EĞİTİMİ
2 Dersin Kodu: MBS0017
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Arş. Gör. TUĞBA GÜRKAN ŞENYAVAŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü
Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı
Görükle Yerleşkesi/ Nilüfer-BURSA
+90 (224) 294 2571
tgurkan@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Müze Eğitimi dersinin amacı, okul dışı öğrenme ortamı olan müzelerin kültür kurumları olarak önemini kavratmak, formal ve informal eğitim kurumları olarak toplumsal ve kültürel gelişimdeki rollerini öğretmek ve farklı alanlara yönelik eğitim uygulamaları konusunda bilgilendirerek öğrencilere bu bağlamda yeni bakış açıları kazandırmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Müzelerin zengin bilgi kaynakları olmaları, onların hemen her alanda kullanımlarına ilişkin geniş imkanlar sunmaktadır. Eğitimde müzelerin kullanımı, sınıf ortamı dışında aktif, yaparak-yaşayarak öğrenme temelinde, bilginin geleneksel yollarla öğrenilmesi yerine deneyimlenerek öğrenilmesi ve hayata geçirilebilmesine yönelik olarak önem teşkil eder. Öğretmen adaylarının mesleki ve alan bilgileri yanı sıra, müzelerden okul dışı öğrenme ortamları olarak nasıl yararlanabilecekleri konusunda bilgi sahibi olmaları ve bu konuda yapılan güncel çalışmalardan ve uygulamalardan haberdar olmaları, çağın değişen eğitim yaklaşımının gerekliliklerindendir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İnsanlığın tarihsel ve kültürel gelişim sürecinde “kültür” ve “kültür aktarımı” kavramlarının nasıl şekillendiğini anlamak.;
2 İnsanlığın tarihsel ve kültürel gelişim surecinde “medeniyetlerin” nasıl şekillendiğini anlamak ve kültür kavramı ile ilişkilendirebilmek.;
3 Sanatın kültürel alanda nasıl bir fonksiyon üstlendiğini ve insanın bir ifade tarzı olarak hayati önemini kavrayabilmek.;
4 Sanat ve sanatın bağlamsal ilişkilerini, sosyal, kültürel, politik ve gelenekler bağlamında çözümleyebilmek.;
5 Müzeciliğin Türkiye’de ve dünyada nasıl bir gelişim sürecinden geçtiğini hakkında bilgi sahibi olmak.;
6 Farklı uygulamalar ve müze eğitim modelleri konusunda farkındalık kazanmak.;
7 Müzelerin farklı öğrenme alanlarıyla nasıl ilişki kurulabileceği konusunda yeni bakış açıları kazanmak.;
8 Çağdaş müzecilik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ders tanıtımı, içeriği ve değerlendirme süreçleri hakkında bilgi. Kaynak kitap önerileri. Müze hakkında ön bilgilerin öğrenilmesi. Bir müze ziyareti ödevi.
2 Altı şapkalı düşünme tekniğiyle bir müze haberinin tartışılması (Banksy – Müze hackleme)
3 Müze kelimesine yönelik çağrışım etkinliği ve müze tanımı çalıştayı (Grup çalışması). ICOM’un müze tanımıyla, sınıfta ortaya çıkan müze tanımlarının karşılaştırılması.
4 Müze kavramının ortaya çıkışı ve Sanayi Devrimine kadarki gelişim süreci. Teorik anlatım ve ardından soru-cevap.
5 “Nesnelerin dili” etkinliği. Nesneler üzerinden geçmiş, şimdi ve gelecek sorgulamaları. Müze nesnelerinin değeri üzerine konuşma.
6 Eski bir nesne (kompresör) üzerinden drama etkinliği. Müze çalışanlarının rollerinin canlandırılması. Müze alanındaki meslekler üzerine konuşma.
7 Sanayi Devriminden günümüze kadarki müzelerin gelişim süreçleri üzerine teorik anlatım.
8 Konu tekrarları ve ziyaret edilen müzelerin anlatımı. –“Türkiye’de Müzeciliğin gelişimi” üzerine çekilen videonun öğrencilerle paylaşılması.
9 Bir müzecinin / müze eğitimcisinin derse konuk olması ve müzelerinde gerçekleştirilen eğitim etkinliklerinin anlatımı, müze deneyimlerinin paylaşımı. Soru-cevap.
10 Tersyüz öğrenme: “Türkiye’de müzeciliğin gelişimi” konusu üzerine grup çalışması. Konunun 6 bölüme ayrılarak sınıfta gruplara eşit olarak dağıtılması. Her grubun kendi bölümünü farklı yöntemlerle sınıfa anlatması.
11 Sınıfta müze eğitimi uygulaması (Kendi müzeni oluştur)
12 Müze türleri, müzelerin işlevleri, müzelerdeki eğitim etkinlikleri üzerine teorik anlatım. Sanal müze incelemeleri.
13 Türkiye’den ve dünyadan önemli müze örneklerini inceleme. VR gözlük deneyimi, Google Arts & Culture uygulaması deneyimi ve dijital uygulamalar üzerine konuşma.
14 Dönem değerlendirmesi, konuların kısaca tekrarı, müzecilik konusuna yönelik video linkleri ve podcast paylaşımları. Dersi sonlandırma.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri 1- Müze ve Modernlik, İletişim Yayıncılık: İstanbul.
Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri 2- Müze ve Eleştirel Düşünce, İletişim Yayıncılık: İstanbul.
Artun, A. (2017a), Mümkün Olmayan Müze- Müzeler Ne Gösteriyor?, İstanbul: İletişim Yayınları.
Artun, A.(2017b), Hayali Müze, (http://www.aliartun.com/yazilar/hayali-muze/)
Buyurgan, S. & Mercin, L. (2005). Müze Eğitimi ve Uygulamalari. Varan Matbaacilik: Ankara.
Edhem, H. (2019). Müzecilik Yazıları: Modern Sanat Müzesinin Tasarımı, İletişim Yayıncılık: İstanbul.
Onur, B. (2013). Müze ve Oyun Kültürü, İmge Kitabevi, Ankara.
Piper, D. (2006). The illustrated history of art. London: Bounty Books.
Shaw, M.K.W. (2004). Osmanlı Müzeciliği, Ed.Ali Artun, İletişim Yayıncılık: İstanbul.
Yücel, E. (1999). Türkiye’de Müzecilik. Arkeoloji ve Sanat Yayınevi, İstanbul.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarında, değerlendirme aracı olarak çoktan seçmeli test uygulanmaktadır.
Açıklama Müze Eğitimi dersi, akademik kurul kararları doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi Ön Lisans-Lisans Yönetmeliği esas alınarak mutlak/bağıl sistemi kapsamında değerlendirilmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 9 90
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1
OK4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK6 1 1 1 1 1 1 1 3 3 1 1 1 1 1 1 1
OK7 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 2 1 2 1 1 3
OK8 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr