1 | Dersin Adı: | MÜZE EĞİTİMİ |
2 | Dersin Kodu: | MBS0017 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Arş. Gör. TUĞBA GÜRKAN ŞENYAVAŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Yerleşkesi/ Nilüfer-BURSA +90 (224) 294 2571 tgurkan@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Müze Eğitimi dersinin amacı, okul dışı öğrenme ortamı olan müzelerin kültür kurumları olarak önemini kavratmak, formal ve informal eğitim kurumları olarak toplumsal ve kültürel gelişimdeki rollerini öğretmek ve farklı alanlara yönelik eğitim uygulamaları konusunda bilgilendirerek öğrencilere bu bağlamda yeni bakış açıları kazandırmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Müzelerin zengin bilgi kaynakları olmaları, onların hemen her alanda kullanımlarına ilişkin geniş imkanlar sunmaktadır. Eğitimde müzelerin kullanımı, sınıf ortamı dışında aktif, yaparak-yaşayarak öğrenme temelinde, bilginin geleneksel yollarla öğrenilmesi yerine deneyimlenerek öğrenilmesi ve hayata geçirilebilmesine yönelik olarak önem teşkil eder. Öğretmen adaylarının mesleki ve alan bilgileri yanı sıra, müzelerden okul dışı öğrenme ortamları olarak nasıl yararlanabilecekleri konusunda bilgi sahibi olmaları ve bu konuda yapılan güncel çalışmalardan ve uygulamalardan haberdar olmaları, çağın değişen eğitim yaklaşımının gerekliliklerindendir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ders tanıtımı, içeriği ve değerlendirme süreçleri hakkında bilgi. Kaynak kitap önerileri. Müze hakkında ön bilgilerin öğrenilmesi. Bir müze ziyareti ödevi. | |
2 | Altı şapkalı düşünme tekniğiyle bir müze haberinin tartışılması (Banksy – Müze hackleme) | |
3 | Müze kelimesine yönelik çağrışım etkinliği ve müze tanımı çalıştayı (Grup çalışması). ICOM’un müze tanımıyla, sınıfta ortaya çıkan müze tanımlarının karşılaştırılması. | |
4 | Müze kavramının ortaya çıkışı ve Sanayi Devrimine kadarki gelişim süreci. Teorik anlatım ve ardından soru-cevap. | |
5 | “Nesnelerin dili” etkinliği. Nesneler üzerinden geçmiş, şimdi ve gelecek sorgulamaları. Müze nesnelerinin değeri üzerine konuşma. | |
6 | Eski bir nesne (kompresör) üzerinden drama etkinliği. Müze çalışanlarının rollerinin canlandırılması. Müze alanındaki meslekler üzerine konuşma. | |
7 | Sanayi Devriminden günümüze kadarki müzelerin gelişim süreçleri üzerine teorik anlatım. | |
8 | Konu tekrarları ve ziyaret edilen müzelerin anlatımı. –“Türkiye’de Müzeciliğin gelişimi” üzerine çekilen videonun öğrencilerle paylaşılması. | |
9 | Bir müzecinin / müze eğitimcisinin derse konuk olması ve müzelerinde gerçekleştirilen eğitim etkinliklerinin anlatımı, müze deneyimlerinin paylaşımı. Soru-cevap. | |
10 | Tersyüz öğrenme: “Türkiye’de müzeciliğin gelişimi” konusu üzerine grup çalışması. Konunun 6 bölüme ayrılarak sınıfta gruplara eşit olarak dağıtılması. Her grubun kendi bölümünü farklı yöntemlerle sınıfa anlatması. | |
11 | Sınıfta müze eğitimi uygulaması (Kendi müzeni oluştur) | |
12 | Müze türleri, müzelerin işlevleri, müzelerdeki eğitim etkinlikleri üzerine teorik anlatım. Sanal müze incelemeleri. | |
13 | Türkiye’den ve dünyadan önemli müze örneklerini inceleme. VR gözlük deneyimi, Google Arts & Culture uygulaması deneyimi ve dijital uygulamalar üzerine konuşma. | |
14 | Dönem değerlendirmesi, konuların kısaca tekrarı, müzecilik konusuna yönelik video linkleri ve podcast paylaşımları. Dersi sonlandırma. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri 1- Müze ve Modernlik, İletişim Yayıncılık: İstanbul. Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri 2- Müze ve Eleştirel Düşünce, İletişim Yayıncılık: İstanbul. Artun, A. (2017a), Mümkün Olmayan Müze- Müzeler Ne Gösteriyor?, İstanbul: İletişim Yayınları. Artun, A.(2017b), Hayali Müze, (http://www.aliartun.com/yazilar/hayali-muze/) Buyurgan, S. & Mercin, L. (2005). Müze Eğitimi ve Uygulamalari. Varan Matbaacilik: Ankara. Edhem, H. (2019). Müzecilik Yazıları: Modern Sanat Müzesinin Tasarımı, İletişim Yayıncılık: İstanbul. Onur, B. (2013). Müze ve Oyun Kültürü, İmge Kitabevi, Ankara. Piper, D. (2006). The illustrated history of art. London: Bounty Books. Shaw, M.K.W. (2004). Osmanlı Müzeciliği, Ed.Ali Artun, İletişim Yayıncılık: İstanbul. Yücel, E. (1999). Türkiye’de Müzecilik. Arkeoloji ve Sanat Yayınevi, İstanbul. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarında, değerlendirme aracı olarak çoktan seçmeli test uygulanmaktadır. | |
Açıklama | Müze Eğitimi dersi, akademik kurul kararları doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi Ön Lisans-Lisans Yönetmeliği esas alınarak mutlak/bağıl sistemi kapsamında değerlendirilmektedir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 9 | 90 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |