Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ARAŞTIRMA ve DENEME METODLARI
1 Dersin Adı: ARAŞTIRMA ve DENEME METODLARI
2 Dersin Kodu: TAR3324-Z
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. A.TANJU GÖKSOY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: agoksoy@uludag.edu.tr
0 224 2941515
Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarla Bitkileri Bölümü Görükle/Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin temel amacı, lisans öğrencilerine araştırma mantığını ve gelişmedeki önemini benimsetmek, denemelerin planlanmasında istatistik prensiplerini ve denemelerden elde edilen verilerin deneme desenine uygun şekilde istatistiksel olarak değerlendirilmesini ve sonuçların yorumlanmasını öğretmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Araştırma mantığını ve gelişmede araştırmanın önemini kavrayabilme;
2 Araştırma ve geliştirmenin prensiplerini bilme;
3 Ülkesel ve uluslar arası bazda araştırma projelerinin planlanması ve bunların değerlendirilmesi yönünde becerilere sahip olma;
4 Denemede doğruluk derecesinin ve denemede güvenilirliğin artması için uygun deneme prensiplerini bilme ;
5 İstatistik prensiplere uygun gözlem yapma ve veri elde etme yeteneğini kazandırma;
6 Araştırmanın amacına uygun deneme desenini seçebilme;
7 Büyük bir titizlik içinde denemelerin yürütülmesi becerilerini de kazandırabilme;
8 Doğru ve tarafsız karar verme becerisini sağlayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Araştırma ve Bilimsel Yöntem, Araştırma Tipleri, Araştırmaların Ülkesel Düzeyde Planlanması, Ülkemizde Araştırma-Geliştirme Altyapısı ULUTEK’e ziyaret
2 Denemelerin Tertiplenmesi, Denemede Doğruluğun Artırılması ve Tarımsal Deneme Tipleri Tarımsal denemelerin yerinde görülmesi
3 Bazı Temel ve İstatistiksel Kavramlar : ortalama, varyans ve standart sapma, teorik muamele populasyonlarının ortalamasının tahminlenmesi, iki teorik muamele populasyonu ortalaması farkının tahminlenmesi, F-Dağılış, F testi ve Bartlett ve Levene testleri, hipotez kontrolleri ve önemlilik testleri F-testi, Barlett ve Levene testleri, hipotez kontrolü ve önemlilik testi ile ilgili uygulama
4 İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Eş Yapma yöntemi Eş yapma yöntemi ile ilgili örnek çözümü
5 İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Bağımsız Gruplar yöntemi Bağımsız Gruplar yöntemi ile ilgili örnek çözümü
6 Varyans Analizi Tekniği: Önemlilik testi ve varyans komponentlerinin tahminlenmesi Varyans analizi ile ilgili uygulama
7 Deneme desenlerine giriş ve tesadüf parselleri deneme deseni Tesadüf parselleri deneme deseni ile ilgili örnekler
8 Farklı muamelelerin gruplandırılması:muamele ortalamalarının ikişerli farklılıklarını test ederek gruplandırma ve sınıf karşılaştırmaları LSD ve Duncan yöntemleri ile ilgili örnek çözümler
9 Tekerrür sayısının eşit olmadığı tesadüf parselleri ve ARASINAV Tekerrür sayısının eşit olmadığı tesadüf parselleri ile ilgili uygulama
10 İki yönlü sınıflandırmalar: Tesadüf Blokları Deneme Deseni Tesadüf Blokları Deneme Deseni ile ilgili uygulama
11 Tesadüf Blokları deneme deseninde varyans analizi ve önemlilik testleri ile ilgili deneme örnekleri Tesadüf Blokları Deneme Deseni ile ilgili uygulama
12 Latin Karesi Deneme Deseni: Latin karesinde varyans analizi tekniği Latin karesinde varyans analizi uygulamaları
13 Faktöriyel deneme desenleri; iki faktörlü denemeler İki faktörlü deneme desenleri ile ilgili uygulama
14 Faktöriyel deneme desenleri; üç faktörlü denemeler Üç faktörlü deneme desenleri ile ilgili uygulama
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1.Turan, Z.M., 1995. Araştırma ve Deneme Metodları.
UÜZF Ders Notları No : 62 ,Bursa.
2. Gomez,K.A.,and A.A.Gomez.1983.Statistical
Procedures for Agricultural Research.John
Wiley Sons, Newyork.
3.Little,T.M.,andF.J.Hills.1977.Agricultural
Experimentation.Design and Analysis.John
Wiley Sons, Newyork.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 8 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 10 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 8 3 12
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 12 12
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 3 2 3 3 3 4 4 3 4 3 4
OK2 2 2 3 3 3 3 4 3 3 3 2
OK3 3 2 5 3 3 2 3 3 5 3 3
OK4 3 2 3 4 3 1 2 3 3 2 4
OK5 1 2 4 2 3 4 3 4 2 4 3
OK6 3 3 4 3 1 3 2 4 3 3 4
OK7 3 2 2 3 2 3 4 3 3 2 3
OK8 3 3 5 4 2 3 4 4 3 3 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr