Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MEDYA OKURYAZARLIĞI
1 Dersin Adı: MEDYA OKURYAZARLIĞI
2 Dersin Kodu: GKS0011
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi ERKAN ŞENŞEKERCİ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr.Öğr.Üyesi Erkan Şenşekerci
erkans@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu ders, öğretmen adaylarının bireyin medya karşısındaki konumuna ilişkin farkındalık kazanmalarını, çağdaş medya tüketicisinin sahip olması gereken medya okuryazarlığı yeterliliklerini kazanmalarını ve medya kültürüne eleştirel yaklaşma tutumları geliştirmelerini amaçlamaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İletişim kavramını tanımlar ve iletişimi toplumsal, ekonomik ve siyasal boyutları ile ilişkilendirir;
2 İletişim çağı ve kültürel değişmeler arasındaki ilişki ve etkileşimi açıklar;
3 İletişim çağının temel endüstrisi olarak medya endüstrisinin yapısını ve işlevlerini kavrar;
4 Medyanın ekonomi, siyasal ve toplumsal yaşam ve kültür üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini kavrar;
5 Endüstriyel kültürün etkileri ile bireyin kazanması gereken yeni nitelik ve okuryazarlık türleri arasında ilişki kurar;
6 Farklı okuryazarlık türlerini tanımlar ve medya okuryazarlığının önemini kavrar;
7 Medya okuryazarlığının dayandığı temel ilkeleri açıklar, örneklendirir;
8 Medya okuryazarlığının gerektirdiği temel yeterlilik ve becerileri kavrar;
9 Medya okuryazarlığı ve eğitiminin dünya ve ülkemizdeki tarihsel seyrini özetle açıklar;
10 Haberler, reklamlar, sosyal medya, filmler ve diziler üzerinde örnek medya çözümleme ve değerlendirme çalışması yapar.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Oryantasyon (Dersin temel kavramları, amacı, içeriği, haftalık planı ve temel kaynakları)
2 İletişim çağı
3 Kültür endüstrisi
4 Bir kültür endüstrisi üretim aracı olarak medya
5 Çeşitli kuramların ışığında medya türleri
6 Medyanın ekonomi-politik ve sosyo-kültürel etkileri
7 Basın özgürlüğünden haberleşme özgürlüğüne
8 Kültür endüstrisinin doğurgusu olarak yeni okuryazarlık türleri
9 Medya okuryazarlığının dayandığı temel ilkeler
10 Medyada kullanıcı denetimi ve medya okuryazarının yeterlilik ve becerileri
11 Tarihsel bağlam ve medya okuryazarlığı eğitimi
12 Medya Okuryazarlığı Öğretim Programı
13 Medya analiz çalışmaları: Haberler ve reklamlar
14 Medya analiz çalışmaları: Filmler, diziler ve sosyal medya
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Anı Yay.
2. Çağrı Alagözlü, Türkiye'de ve AB Ülkelerinde Medya Okuryazarlığı: Örnek İncelemeler, Pelikan Yay.
3. David Crowley, Paul Heyer, İletişim Tarihi: Teknoloji-Kültür-Toplum, Siyasal Kitabevi Yay.
4. Enderhan Karakoç, Medya ve Popüler Kültür: Eleştirel Bir Yaklaşım, Literatürk Academia Yay.
5. Erhan Arslan, Kitle İletişim Kuramları Çerçevesinde Medya ve Haber, Literatürk Academia Yay.
6. Erol Mutlu, Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ütopya Yay.
7. Erol Mutlu, Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yay.
8. İbrahim E. Bilici, Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi, Nobel Yay.
9. Kemal İnal, Medya Okuryazarlığı El Kitabı, Ütopya Yay.
10. Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi, Ed. E. Koçoğlu, Pegem Yay.
11. Medya Okuryazarlığı, Ed. E. Durur, Siyasal Kitabevi Yay.
12. Michele Mattelart, Armand Mattelart, İletişim Kuramları Tarihi, İletişim Yay.
13. Mine Gencel Bek, Mutlu Binark, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Kalkedon Yay.
14. Nilüfer Sarı Sezer, Nuray Yılmaz Sert, Medya Okuryazarlığı Üzerine, Eğitim Kitabevi Yay.
15. Nurçay Türkoğlu & Melda Cinman Şimşek, Medya Okuryazarlığı, Pales Yay.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama Ölçme ve değerlendirme tekniği: Ders biri ara sınav, diğeri yarıyıl sonu sınavı olmak üzere, çoktan seçmeli formunda iki yazılı sınav ile değerlendirilmekte; öğrencilere ayrıca arasınav sonrasında yönerge ile tebliğ edilerek, 7 hafta süreyle grup ve proje çalışmalarına dayalı ödevler verilmektedir. Ara Sınav: Çoktan seçmeli sınav Yarıyıl Sonu ve Bütünleme Sınavları: Yarıyıl sınavı çoktan seçmeli formda yapılmakta, bütünleme ve mazeret sınavları ise klasik yazılı sınav formunda uygulanmaktadır. Değerlendirme: Medya Okuryazarlığı dersi akademik kurul kararları doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi Ön Lisans-Lisans Yönetmeliği esas alınarak bağıl olarak değerlendirilmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 14 14
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 14 14
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 28 28
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,8
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr