1 |
Dersin Adı: |
TÜRKİYE'DE BİTKİSEL ÇEŞİTLİLİK |
2 |
Dersin Kodu: |
BYL0506 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
2 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
4 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
3 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
Dersin ön koşulu yoktur. |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Doç. Dr. GÜL KUŞAKSIZ |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Doç. Dr. Gül KUŞAKSIZ |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
gult@uludag.edu.tr Tel: 0 (224) 294 1787 Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi B Blok Görükle Kampüsü, Nilüfer/BURSA 16059 |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Dersin amacı Türkiye’nin flora zenginliği tanıtmak, ülkemizde çeşitli amaçlarla kullanılan bitki türlerinden ekonomik bakımdan önemli olan bitki grupları; Tarla bitkileri: tahıllar, baklagiller, endüstriyel bitkiler, bahçe bitkileri; sebzeler, meyveler, süs bitkileri, tıbbi ve aromatik bitkiler ve orman ağaçlarını tanıtmaktır. Hedef ülkemizdeki zengin bitki genetik çeşitliliğini tanıtırken etkili biçimde korunması, kullanılması ve işletilmesi gerektiğini öğretmektir. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Türkiye’nin floristik zenginliğinin sebebi olan topografik, jeolojik yapı ve iklim. |
|
2 |
Genetik çeşitliliğin korunması bakımından Fitocoğrafik bölgeler sınırları ve bölgelerde yayılış gösteren bitki türleri. |
|
3 |
Türkiye bitki gen kaynaklarının durumu; tür zenginliği, endemik ve tehlike altındaki türler, yararlanılan bitkiler. |
|
4 |
Bitki genetik çeşitliliğini azaltan etkenler; tarımsal etkinlikler, sanayileşme, kentleşme, ormancılık etkinlikleri ve yangınlar. |
|
5 |
Türkiye’ de bitki genetik çeşitliliğini koruyan yasa ve yönetmelikler, uluslararası antlaşmalar ve işbirliği ayrıca Türkiye’ nin üye olduğu uluslararası kuruluşlar, ilgili kurum ve kuruluşlar. |
|
6 |
Koruma alanları: orman alanları, tarım alanları, mera alanları ve öteki alanlar. |
|
7 |
Ders tekrarı ve Arasınav |
|
8 |
Yürürlükte olan koruma programları; doğal SİT alanları, Milli parklar, tabiat parkları, tabiat koruma alanları, tabiat anıtları. |
|
9 |
Yürürlükte olan koruma programları; biyogenetik rezerv alanları, muhafaza ormanları, gen koruma ormanları, tohum meşcereleri, gen koruma yönetim alanları, öteki programlar. |
|
10 |
Yerinde korumayı tamamlayıcı programlar; tohum bahçeleri, gen bankaları, koleksiyon bahçeleri. |
|
11 |
Araştırma ve eğitim; Taksonomik, Ekolojik, Biyolojik araştırmalar. |
|
12 |
Yerinde korumaya ilişkin araştırmalar; Toplum eğitimi, personel eğitimi, bilgi üretimi ve değişimi. |
|
13 |
Genetik erozyon ve bitki türlerimiz, orman ağacı türlerimizde lokal ırkların önemi ve genetik kirlenme sorunları. |
|
14 |
Doğal alanların ve bitki türlerinin korunmasının insanlık için önemi. |
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
T. EKİM, A. GÜNER, The Floritic Richnes of Turkey, Curtis’s Botanical Magazine, Vol. 17, p:48-59, May 2000. Z. KAYA, E. KÜN, A. GÜNER, Türkiye Bitki Genetik Çeşitliliğinin Yerinde (IN SITU) Korunması Ulusal Planı, Çevre Bakanlığı, 1998. K. IŞIK, Çevre Sorunları Biyolojik Çeşitlilik ve Orman Gen Kaynaklarımız, TEMA, Doyuran Matbaa, 1999. |
24 |
Değerlendirme |
|