Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SİYASİ COĞRAFYA ve TÜRKİYE JEOPOLİTİĞİ
1 Dersin Adı: SİYASİ COĞRAFYA ve TÜRKİYE JEOPOLİTİĞİ
2 Dersin Kodu: SOS3206
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMİN ATASOY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
18 Dersin Web Adresi: eatasoy@uludag.edu.tr, 0 224 29 42 282 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına siyasi coğrafya ve siyasi coğrafyayla ilgili başlıca görüşler hakkında bilgi vermek; siyasi coğrafyada fiziki, beşeri ve ekonomik etkenlerle dünya üzerinde bulunan siyasi, askeri ve ekonomik teşkilatların Dünya ve Türkiye ölçeğinde irdelenip sistemli bir şekilde kavratmak; ülke siyasetlerine etki eden faktörleri öğretmek; bu faktörlerin ülkelerin kalkınmalarına olan etkilerinin karşılaştırmalı olarak aktarmak ve Türkiye'nin izlemesi gereken ulusal-uluslararası politikaları yorumlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Devletlerin ortaya çıkışı ve güç kaynaklarını analiz edebilme;
2 Siyasi yapılarına göre devletleri sınıflandırabilme;
3 Dünyadaki siyasi bakımdan sorunlu bölgeler hakkında değerlendirmelerde bulunabilme;
4 Türkiye'nin Balkanlar-Kafkaslar-Ortadoğu üçgeninde, Orta Asya-Hazar Denizi Havzası ülkeleri, Avrupa ülkeleri ve Afrika ülkeleri arasındaki konumu ve bunun yarattığı avantaj-dezavantajları analiz edebilme;
5 Bölgesel ve küresel siyasal organizasyonların faaliyet amaçları hakkında değerlendirmelerde bulunabilme;
6 Ülke içinde siyasi faaliyetler ve bunların sonuçları hakkında yorum yapabilme;
7 Ülkemizin jeopolitik-jeoekonomik-jeososyokültürel ve jeostratejik konumu ve önemi çerçevesinde 'vatanperverlik' kazanımının öğrencilere nasıl aktarılabileceğini kavrayabilme;
8 Dünya üzerinde bulunan siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: BM, İKÖ, AB, OECD, APEC;
9 Türkiyenin sınır aşan sular, boğazlar, kıta sahanlığı ve Ege Sorunları.;
10 genel tekrar;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 A) GİRİŞ (Siyasi coğrafyanın, coğrafya bilimi içindeki yeri, mekânsal analiz ve öğrenmeyi kolaylaştıran araç-gereçlerin kullanımı; haritalardan yararlanılarak enlem ilişkileriyle konumlandırma ve iklim kuşaklarıyla yeryüzü şekilleri ve doğal kaynakları belirleme).
2 B) SİYASAL COĞRAFYADA STATİK FAKTÖRLER B.1. Alan
3 B.2. Biçim
4 B.3. Sınırlar
5 B.4. Konum (Siyasi coğrafya kuramları)
6 TÜRKİYE JEOPOLİTİĞİ: Küreselleşen Dünyada Yeni Dünya Düzeni (Yeni Jeopolitik/Jeostratejik Senaryolar, Projeler) ve Türkiye'nin Yeni Jeopolitiği
7 TÜRKİYE JEOPOLİTİĞİ (Bölgesel, Kıtasal ve Uluslararası Siyasal-Ekonomik-Askerî Organizasyonlar ve Türkiye'nin Bunlar İçerisindeki Konumu. Türkiye'yi etkileyen siyasi coğrafya bölgeleri (Avrupa Birliği, Orta Doğu, Balkanlar, Kıbrıs, Kafkaslar ve Orta Asya).
8 DÜNYA'YI ve TÜRKİYE'Yİ ETKİLEYEN SİYASİ SORUNLAR 1-Küresel Ölçekte Sınır (Kara, Deniz, Hava) Anlaşmazlıkları ve Su Kaynaklarının Paylaşımı Sorunu, 2-Dünyada ve Türkiye'de Enerji Kaynakları ve Enerji Politikaları.
9 Tarih Boyunca Türkiye-Yunanistan İlişkileri Çerçevesinde Ege Kıta Sahanlığı, Karasuları ve FIR Hattı Sorunları 4-Geçmişten Günümüze Kıbrıs'ın Jeopolitik/Jeostratejik Önemi
10 Değişmekte Olan Bir Dünyada Türk Boğazlarının Önemi ve Geleceği. 6-Siyasî Coğrafya Açısından Azgelişmişlik Sorunu. E) SİYASI COĞRAFYA AÇISINDAN ÜLKELERE GENEL BAKIŞ (Siyasi coğrafya, kıta ve ülkelerin öğrenilmesinde anahtar öğeler).
11 Değişmekte Olan Bir Dünyada Türk Boğazlarının Önemi ve Geleceği. 6-Siyasî Coğrafya Açısından Azgelişmişlik Sorunu. E) SİYASI COĞRAFYA AÇISINDAN ÜLKELERE GENEL BAKIŞ (Siyasi coğrafya, kıta ve ülkelerin öğrenilmesinde anahtar öğeler).
12 Jeopolitikle ilgili teoriler: Medeniyetler Bütünleşmesi Teorisi, Büyük Satranç Tahtası Teorisi, Eksen Ülkeler Hâkimiyet Teorisi, Uzay Hâkimiyet Teorisi, Jeopolitik teorilerin uygulanabilirliği
13 Dünya üzerinde bulunan siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: BM, İKÖ, AB, OECD, APEC
14 Genel Tekrar
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. GÜNEL, Kâmil (2002) Coğrafyanın Siyasal Gücü, Çantay Kitabevi, İstanbul.
2. GÖNEY, Süha (1979) Siyasi Coğrafya, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayın No: 103, İstanbul.
3. ÖZEY, R., (2002) Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya, Aktif Yayınevi, İstanbul.
4. ARIBAŞ, K., (2007) Küresel Çağda Siyasi Coğrafya, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.
5. AKENGİN, H., (2010) Siyasi Coğrafya, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
6. LACOSTE, Y., (2008) Büyük Oyunu Anlamak, Jeopolitik: Bugünün Uzun Tarihi, NTV Yayınları, İstanbul.
7. TARAKÇI, N., (2003) Devlet Adamlığı Bilimi: Jeopolitik ve Jeostrateji, Çantay Kitabevi, İstanbul.
8. SEVGİ, C. (1988) 'Jeopolitik ve Jeostratejinin Tarihsel Gelişimi Açısından Türkiye'nin Stratejik Konumu', Ege Coğrafya Dergisi, Sayı: 4, İzmir, s. 214-249.
9. TARAKÇI, N., (2003) Türkiye ve Dünya Üzerine Jeopolitik Analizler, Çantay Kitabevi, İstanbul.
10. KARABAĞ, S., (2002) Mekânın Siyasallaşması, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 58
Toplam İş Yükü / 30 saat 1,93
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr