1 | Course Title: | ASSESSING STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS AND INDIVIDUALIZED EDUCATION PROGRAMS |
2 | Course Code: | ZEE5102 |
3 | Type of Course: | Compulsory |
4 | Level of Course: | Second Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 2 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 6 |
8 | Theoretical (hour/week): | 3 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA KURT |
16 | Course Lecturers: | |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: | mustafakurt@uludag.edu.tr |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | To be able to explain the basic concepts of Individualized Education Programs, the identification and placement process of individuals with special needs, the elements of the Individualized Education Program and the development process. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | Students who take this course will be able to have a holistic perspective on the IEP development process and increase the quality of the IEPs developed during their studies in the field. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Basic concepts | |
2 | Basic concepts | |
3 | Assessing students with special needs | |
4 | Assessing students with special needs | |
5 | Assessing students with special needs | |
6 | Echological Assessment | |
7 | Elements of IEP | |
8 | Legal Bases of IEP | |
9 | Individualized Transition Plans | |
10 | Preparing of IEP | |
11 | Preparing of IEP | |
12 | Preparing of IEP | |
13 | Individualized Instruction Plan | |
14 | Individualized Instruction Plan |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Batu, E. S. (2007). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarında ekip çalışmasına yer verilmesi. In O. Gürsel (Ed.), Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Ergenekon, Y., & Artar, T. M. (2019). Gelişimsel yetersizliği olan yetişkinler için ihmal edilen bir zaman dilimi: Serbest zaman. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1), 171–192. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.559802 Fiscus, D. E., & Mandell, J. C. (2002). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi (G. Akçamete, H. G. Şenel, & E. Tekin (eds.)). Ankara: Anı Yayıncılık (Orjinal kitabın yayın tarihi 1983). Gursel, O. (2007). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Kargın, T. (2009). Özel gereksinimi olan öğrencilerni yerleştirilmesi ve BEP. In G. Akçamete (Ed.), Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (2'nci Bask, pp. 77–109). Kök Yayıncılık. Kurt, M. (2019). Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama. In A. Arıcıoğlu & F. Gültekin (Eds.), Okul Psikolojik Danışmanlarına Yaygın Sorunlar İçin Yol Haritası (1. Baskı). Asos Yayıncılık. McLaughlin, J. A., & Lewis, R. B. (2008). Assessing special students (7th editio). Pearson/Merill/Prentice Hall. MEB. (2004). Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı: Yol haritası. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hİzmetleri Genel Müdürlüğü. Özel eğitim hizmetler yönetmeliği, (2018). Özyürek, M. (2009). Bireyselleştirilmiş eğitim programını geliştirme ve temelleri (5'inci Bas). Kök Yayıncılık. Özyürek, M. (2015). Özel eğitimde ölçümleme ve değerlendirme. Kök Yayıncılık. Tomlinson, C. A. (2007). Öğrenci gereksinimlerine göre farklılaştırılmış eğitim. SEV Matbaacılık ve Yayıncılık. Tomlinson, Carol Ann. (2000). The differentiated classroom responding to the needs of all learners. Global Learning Communities, 1–12. https://doi.org/10.2307/3650472 |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 100 |
Total | 1 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 0 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 100 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). | |
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 3 | 42 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 14 | 5 | 70 |
Homeworks, Performances | 0 | 5 | 70 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 0 | 0 | 0 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 1 | 1 |
Total WorkLoad | 183 | ||
Total workload/ 30 hr | 6,1 | ||
ECTS Credit of the Course | 6 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |