Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
ASSESSING STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS AND INDIVIDUALIZED EDUCATION PROGRAMS
1 Course Title: ASSESSING STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS AND INDIVIDUALIZED EDUCATION PROGRAMS
2 Course Code: ZEE5102
3 Type of Course: Compulsory
4 Level of Course: Second Cycle
5 Year of Study: 1
6 Semester: 2
7 ECTS Credits Allocated: 6
8 Theoretical (hour/week): 3
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites: None
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA KURT
16 Course Lecturers:
17 Contactinformation of the Course Coordinator: mustafakurt@uludag.edu.tr
18 Website:
19 Objective of the Course: To be able to explain the basic concepts of Individualized Education Programs, the identification and placement process of individuals with special needs, the elements of the Individualized Education Program and the development process.
20 Contribution of the Course to Professional Development Students who take this course will be able to have a holistic perspective on the IEP development process and increase the quality of the IEPs developed during their studies in the field.
21 Learning Outcomes:
1 Explain the basic concepts of individualized education plan development.;
2 Understands the educational evaluation process of individuals with special needs.;
3 Explain the legal bases of individualized education program development process.;
4 Understands the individualized education plan development process.;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 Basic concepts
2 Basic concepts
3 Assessing students with special needs
4 Assessing students with special needs
5 Assessing students with special needs
6 Echological Assessment
7 Elements of IEP
8 Legal Bases of IEP
9 Individualized Transition Plans
10 Preparing of IEP
11 Preparing of IEP
12 Preparing of IEP
13 Individualized Instruction Plan
14 Individualized Instruction Plan
23 Textbooks, References and/or Other Materials:
Batu, E. S. (2007). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarında ekip çalışmasına yer verilmesi. In O. Gürsel (Ed.), Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Ergenekon, Y., & Artar, T. M. (2019). Gelişimsel yetersizliği olan yetişkinler için ihmal edilen bir zaman dilimi: Serbest zaman. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1), 171–192.
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.559802
Fiscus, D. E., & Mandell, J. C. (2002). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi (G. Akçamete, H. G. Şenel, & E. Tekin (eds.)). Ankara: Anı Yayıncılık (Orjinal kitabın yayın tarihi 1983).
Gursel, O. (2007). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Kargın, T. (2009). Özel gereksinimi olan öğrencilerni yerleştirilmesi ve BEP. In G. Akçamete (Ed.), Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (2'nci Bask, pp. 77–109). Kök Yayıncılık.
Kurt, M. (2019). Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama. In A. Arıcıoğlu & F. Gültekin (Eds.), Okul Psikolojik Danışmanlarına Yaygın Sorunlar İçin Yol Haritası (1. Baskı). Asos Yayıncılık.
McLaughlin, J. A., & Lewis, R. B. (2008). Assessing special students (7th editio). Pearson/Merill/Prentice Hall.
MEB. (2004). Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı: Yol haritası. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hİzmetleri Genel Müdürlüğü.
Özel eğitim hizmetler yönetmeliği, (2018).
Özyürek, M. (2009). Bireyselleştirilmiş eğitim programını geliştirme ve temelleri (5'inci Bas). Kök Yayıncılık.
Özyürek, M. (2015). Özel eğitimde ölçümleme ve değerlendirme. Kök Yayıncılık.
Tomlinson, C. A. (2007). Öğrenci gereksinimlerine göre farklılaştırılmış eğitim. SEV Matbaacılık ve Yayıncılık.
Tomlinson, Carol Ann. (2000). The differentiated classroom responding to the needs of all learners. Global Learning Communities, 1–12. https://doi.org/10.2307/3650472
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 0 0
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 0 0
Final Exam 1 100
Total 1 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 0
Contribution of Final Exam to Success Grade 100
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s).
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 3 42
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 14 5 70
Homeworks, Performances 0 5 70
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 0 0 0
Others 0 0 0
Final Exams 1 1 1
Total WorkLoad 183
Total workload/ 30 hr 6,1
ECTS Credit of the Course 6
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10 PQ11 PQ12 PQ13 PQ14 PQ15 PQ16
LO1 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3
LO2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
LO3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 3
LO4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr