Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
METHODOLOGICAL DISCUSSIONS IN ISLAMIC LAW IN THE MODERN ERA
1 Course Title: METHODOLOGICAL DISCUSSIONS IN ISLAMIC LAW IN THE MODERN ERA
2 Course Code: TIB6188
3 Type of Course: Optional
4 Level of Course: Third Cycle
5 Year of Study: 1
6 Semester: 2
7 ECTS Credits Allocated: 6
8 Theoretical (hour/week): 3
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites:
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Dr. Ögr. Üyesi Seyit Mehmet UĞUR
16 Course Lecturers:
17 Contactinformation of the Course Coordinator: smugur@uludag.edu.tr
18 Website:
19 Objective of the Course: To have knowledge about the theoretical problems of Islamic law in the modern period and to discuss the opinions about these problems.
20 Contribution of the Course to Professional Development Have knowledge about the theoretical problems of Islamic law in the modern period and discuss the opinions about these problems.
21 Learning Outcomes:
1 To recognize the theoretical problems of Islamic law in the modern period.;
2 To analyze the views on the theoretical problems of Islamic law in the modern period.;
3 To have knowledge about fiqh and change, the nature and limits of the change of jurisprudence.;
4 To have knowledge about the methodology to be followed in the solution of current fiqh issues.;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 An overview of the basic issues of fiqh science in the modern period
2 The meaning of the binding of sects and ecol systematic
3 The function of the usul al-fiqh in history and the conceptions of usul al-fiqh in the modern period
4 Fiqh and change: The structure of Islamic law in terms of change
5 Fiqh and change: the Limits and dimensions of change
6 Fiqh and change: Factors Effective in Change
7 Discussions about ijtihad, tajdid and taqlid in modern times
8 Discussions about ijtihad, tajdid and taqlid in modern times
9 Discussions about ijtihad, tajdid and taqlid in modern times
10 The experience of codification in İslamic Law
11 The aims of Sharia
12 The aims of Sharia
13 Fiqh and historicalism
14 The distinction between Sharia and conventional law and the concept of sharia.
23 Textbooks, References and/or Other Materials: 1. Görgün, Tahsin
Batı Medeniyeti İçerisinde İslâmî İlimler Mümkün müdür? Modern Dönemde Dinî İlimlerin Temel Meselelerine Temelli Bir Bakış, Modern Dönemde Dinî İlimlerin Temel Meseleleri, İlmî Toplantı, 2007, s. 11-30
2. Eyyüp Said Kaya, “Modern Dönemde Fıkıh İlminin Temel Meseleleri”, Modern Dönemde Dinî İlimlerin Temel Meseleleri, İSAM Yay., İstanbul 2007, s. 151 –171.
3. Okur, Kaşif Hamdi
“İslam Hukukunda Çağdaşlaşma Arayışlarının Arka Planı: Son Dönem Osmanlı Düşüncesinden Günümüze Uzanan Süreç”, İslâmî İlimler Dergisi, 2008, cilt: III, sayı: 1, Fıkıh sayısı, s. 155-174
4. Okur, Kaşif Hamdi
“Son Dönem Osmanlı Düşüncesinde Fıkıh Alanındaki Tartışma ve Yaklaşımlar”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 2014, cilt: XII, sayı: 23, s. 9-31
5. Kaya, E. Said, Türkiye Cumhuriyeti’nde Fıkıh Literatürü: Bir Hasıla = Fiqh Literature in the Turkish Republic: An Overview, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 2014, cilt: XII, sayı: 24, s. 9-126
6. Tahsin Görgün, DİA, "Tecdid", cilt: 40; sayfa: 234vd
7. Eyyüp Said Kaya, "Batı Gözüyle Modernleşme Arefesinde Tecdid", İslam Araştırmaları Dergisi, XXV (2011), s. 27-51.
8. Hallaq, Wael B., İçtihat Kapısı Kapandı mı?, çeviren Kamil Yelek, Enes Eryılmaz, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2017, sayı: 29, s. 457-503
9. Peters,Rudolph, “18. ve 19. Yüzyıllarda İctihad ve Taklid”, çeviren: Özgür Kavak, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2009, sayı: 14, s. 97-110
10. Mehmet Erdoğan, İslâm Hukukunda Ahkâmın Değişmesi, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1990.
11. Erdoğan, Mehmet, Sosyal Değişme Karşısında İslam Hukuku, Sosyal Değişme ve Dini Hayat, 1991, s. 29-46
12. Erdoğan, Mehmet
İslâm Hukukunun Dinamizmi, Esneklik ve İkame Kurumlar, İslâm Fıkhının Dinamizmi, 22 Mart 2003, [Sempozyum Tebliğ ve Müzakereler], 2006, s. 17-32
13. Erdoğan, Mehmet
Fıkıh ya da Müslümanların Hukuku, İslâm Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2003, sayı: 1, s. 95-103.
14. Erdoğan, Mehmet
İslam ve Yerellik: Yerelliğin Fıkhî Temellendirmesi Olarak Örf , İslâm Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2007, sayı: 9, s. 11-24
15. Koca, Ferhat
İslam Hukukunda Ahkamın Değişimi Üzerine Bazı Düşünceler, İslâm Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2003, sayı: 1, s. 51-78.
16. Ahmet Yaman( Ed.), Mekâsıd ve İctihad, Rağbet yay., İstanbul 2010.
17. Ali Bardakoğlu, İslam Işığında Müslümanlığımızda Yüzleşme, Kuramer, İstanbul, 2016.
18. İbrahim Kafi Dönmez, "Fıkıh Usûlünün İşlevi ve İctihad Yöntemleri Hakkında Genel Bir Değerlendirme", İslâmî İlimlerde Metodoloji: Usûl Mes’elesi 1, İstanbul, 2005, s. 661-673.
19. Dönmez, İbrahim Kafi, İctihadın Bağlayıcılığı Meselesi ve Fıkıh Mezheplerine Bağlanmanın Anlamı, Usûl: İslâm Araştırmaları, 2004, cilt: I, sayı: 1, s. 35-48
20. Dönmez, İbrahim Kâfi, İslâm Hukukunda Müctehidin Nasslar Karşısındaki Durumu ile Modern Hukuklarda Hâkimin Kanun Karşısındaki Durumu Arasında Bir Mukayese, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1986, sayı: 4, s. 23-51.
21. Apaydın, H. Yunus, Din ve Fıkıh Yazıları, Hacıveyiszade İlim ve Kültür Vakfı, İstanbul, 2018.
22. Apaydın, H. Yunus, Klasik Fıkıh Usulünün Yapısı ve İşlevi, İslâm Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2003, sayı: 1, s. 9-28
23. Apaydın, H. Yunus, Nasları Anlamada Yetki ve Yöntem Sorunu (Genel Bir Tasvir) , Marife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2002, cilt: II, sayı: 1, s. 7-24
24. Yunus Apaydın, "Yeni Bir Fıkıh Usulüne İhtiyaç Var mı?", İslâmî İlimlerde Metodoloji: Usûl Mes’elesi 1, İstanbul, 2005, s. 699-707.
25. Apaydın, H. Yunus, Fıkıh Usulünün Temel Kabulleri ve Tarihselcilik, Dinî Hükümlerin Kaynağı ve Dinî Metinlerin Anlaşılması, 2010, s. 323-364
26. Ahmet Yaman, “Fıkıh Usulü İşlevini tamamladı mı?”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy: 57, Aralık 2019, 25-46.
27. Tahsin Görgün, “Yeni” Anlama ve Yorumlama Yöntemlerinin Fıkıh Usûlüne Göre Durumu, İslâmî İlimlerde Metodoloji: Usûl Mes’elesi 1, 2005, s. 675-698.
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 0 0
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 0 0
Final Exam 1 100
Total 1 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 0
Contribution of Final Exam to Success Grade 100
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course Classic written exam
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 3 42
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 14 3 42
Homeworks, Performances 0 0 0
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 0 0 0
Others 0 0 0
Final Exams 1 96 96
Total WorkLoad 180
Total workload/ 30 hr 6
ECTS Credit of the Course 6
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10 PQ11 PQ12
LO1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO2 0 0 0 0 0 0 4 0 5 0 0 0
LO3 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
LO4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr