1 | Course Title: | ORGANIZATIONAL CONFLICT AND SOLUTIONS |
2 | Course Code: | EYT5117 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Second Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 1 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 3 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. Şükrü ADA |
16 | Course Lecturers: | |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Prof. Dr. Şükrü Ada Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok +90 (224) 294 21 92 sukruada@uludag.edu.tr |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | Course Objectives, Approaches to Organizational Conflict, Organizational Conflict managerial approaches, containment of anger in conflict, the importance of communication, based on the conflict resolution strategies used by school administrators. to examine the studies. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | Improving perception and understanding on the positive aspects of conflict as well as its positive aspects, its impact on emotional intelligence and conflict management, and the reflections of leadership on educational institutions |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Main approaches to organizational conflict | |
2 | Managerial approaches to organizational conflict | |
3 | Using conflict management methods | |
4 | Conflict Management Strategies | |
5 | Controlling anger in conflict | |
6 | Emotional intelligence and its impact on conflict management | |
7 | The importance of communication in conflict processes | |
8 | Mediation in conflict | |
9 | Structuring the Mediation Program at School | |
10 | Conflict and Crisis Management | |
11 | Structuring the Conflict and Crisis Management Program at School | |
12 | Factors Related to Personal Behavior in Conflict | |
13 | Conflict types according to their nature and the way they arise | |
14 | Leadership and Management |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Aydın, M. (2014). Eğitim yönetimi, Ankara: Gazi Kitabevi Eren, Erol. Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınları, İstanbul, 2001. Ertürk, M. (1994). Organizasyonlarda çatışma, çatışma nedenleri, çatışmanın yöntemi ve Erciyes üniversitesinde bir anket uygulaması. Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(27),121-147. Gümüşeli, A. İ. (1994). İzmir ortaöğretim okulları yöneticilerinin öğretmenler ile aralarındaki çatışmaları yönetme biçimleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara. Güneş, A. (2008). Okul Müdürlerinin Çatışma Yönetimi İle Yönetim Stilleri Arasındaki Farklar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Karip, E. (2013). Çatışma yönetimi (5.Baskı). Ankara: Pegem A. Kaya, O. (1998). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenlerle aralarında çıkan çatışmaları yönetme biçimleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu. Kılıç, S. (2006). Özel okul öğretmenlerinin çatışma yaklaşımları ile çatışmayı yönetme stilleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Kılıç, Mustafa. “Örgütsel Çatışma ve Yönetimi”, Yönetim ve Organizasyon, Ed. Salih Güney, Nobel Yayınları, Ankara, 2007., ss. 103-120. Şentürk, N. (2006). İlköğretim okullarında yaşanan çatışma türleri ve yöneticilerin izledikleri çözüm yöntemleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi, Edirne. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 30 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 1 | 30 |
Final Exam | 1 | 40 |
Total | 3 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 60 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 40 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | Multiple-choice exams will be held in midterm and final exams. | |
Information | Relative evaluation will be made. |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 0 | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 1 | 15 | 15 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 15 | 15 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 25 | 25 |
Total WorkLoad | 98 | ||
Total workload/ 30 hr | 2,77 | ||
ECTS Credit of the Course | 3 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |