1 | Course Title: | TURKISH EDUCATIONAL SYSTEM AND SCHOOL MANAGEMENT |
2 | Course Code: | MBZ0009 |
3 | Type of Course: | Compulsory |
4 | Level of Course: | First Cycle |
5 | Year of Study: | 3 |
6 | Semester: | 6 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 3 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | - |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. Şükrü ADA |
16 | Course Lecturers: |
Prof. Dr. Şükrü Ada Doç. Dr. Rüyam Küçüksüleymanoğlu Dr. Öğretim Üyesi Mustafa Sarıtaş |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok +90 (224) 294 21 92 sukruada@uludag.edu.tr |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | The purpose of this course, historical and philosophical foundations of the Turkish education system, to grasp the legal basis, purpose, structure and functioning of the system, to know, management science, and theoretical and practical aspects of school management in the context of the organization |
20 | Contribution of the Course to Professional Development |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Historical foundations of the Turkish education system | |
2 | The intellectual foundations in Turkish Education System | |
3 | The Structure of Turkish Education System | |
4 | Legislation related to education | |
5 | Organization and management in Turkish Education System | |
6 | Administrative Sciences and organization | |
7 | Management Theories | |
8 | Management process | |
9 | School organization, management and school management | |
10 | Personnel affairs in School management | |
11 | Supervision in the educational organization | |
12 | Education and Instruction in School management | |
13 | Management of the school entity | |
14 | School, Environment Relations |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Akyüz, Y., (2018) Türk eğitim tarihi, Ankara: Pegem-A Yayınları. Demirdağ, S. (2018). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara:Nobel yayıncılık. Üstün, A., Bayar, A. (Ed.). (2017). Son değişikliklerle Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Ada, S., Baysal, Z.N. (Ed.). (2017). Türk eğitim sistemi ve etkili okul yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Ada, Ş. & Küçükali, R. (2016). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı yayıncılık. Bakioğlu, A. (Ed.). (2016). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara:Nobel yayıncılık. Sarpkaya, R. (Ed.). (2016). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı yayıncılık. Gülşen, C. ve Gökyer, N.,(2016). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayınları. Eurydice. (2011). Türk eğitim sisteminin örgütlenmesi: 2009-10. (http://www.eurydice.org). Silman, F.& Ada, Ş.(Ed.). (2010). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. İstanbul: Lisans Yayıncılık. Memduhoğlu, H.B. ve Yılmaz K. (Eds.). (2010). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. Bursalıoğlu, Z.,(2010). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama, Ankara: Pegem A Yayınları. Oktay, A. (Ed.). (2009). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınları. Gürsel, M.(2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi, Konya: Eğitim Yayınları. Başaran, İ. E.,(2006). Türk Eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları. Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Baskı). İstanbul: Beta. Aydın, M. (2001). Eğitim yönetimi: Kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi. Levin, J. ve Nolan, J.F. (2000). Principles of classroom Management. Boston: Allyn and Bacon. Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik Yönleriyle okul yöneticiliği. (4. Basım). Ankara: Pegem. Kaya, Y.K. (1996). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye'deki uygulama. (6. Baskı). Ankara: Bilim. Meriwether, C. ve Duyar, İ. (1997). Okul yönetimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası. Weinstein, C.S. ve Mignano, A.J. (1993). Elementary classroom management, McGraw-Hill, Inc. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 25 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 1 | 25 |
Final Exam | 1 | 50 |
Total | 3 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 50 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 50 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | ||
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 12 | 2 | 24 |
Homeworks, Performances | 1 | 12 | 12 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 8 | 8 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 12 | 12 |
Total WorkLoad | 84 | ||
Total workload/ 30 hr | 2,8 | ||
ECTS Credit of the Course | 3 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |