1 |
Dersin Adı: |
ÇOK SESLİ MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ |
2 |
Dersin Kodu: |
MUZ5118 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Yüksek Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
1 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
2 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
4 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
- |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. SEZEN ÖZEKE |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
- |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
E-posta: sezenozeke@uludag.edu.tr Tel: 224-294-0945 Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi ABD Görükle, Bursa 16059 |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, alan dışı öğrenciler için seçmeli ders kapsamında, çoksesli müziğin kökeni, Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel gelişimi, müzik tür ve biçimleri, çalgıları, seslendirme toplulukları ve bestecileri ile ilgili değerlendirmeler yapmak ve estetik beğeni düzeyi geliştirmektir. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Çoksesli Müziğin Tarihsel Gelişimi dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri. |
|
2 |
Tekseslilik, çokseslilik ile ilgili terim kavramlar. Monodik, polifonik ve homofonik stiller. |
|
3 |
Çağlar boyunca müziğin gelişim planı. Müziğin doğuşu ve İlk Çağ uygarlıklarında müzik. |
|
4 |
Orta Çağ müziğinin özellikleri, ilkel çokseslilik: Organum. Çoksesliliğin dinsel müzikte yer edinmesi. Romanesk ve Gotik dönem müzik kültürü. |
|
5 |
Vokal polifonik üslup; Rönesans ve çalgı müziğindeki gelişmeler, örnekler. |
|
6 |
Barok Dönem, Saray sınıfının müzik anlayışı ve Opera. |
|
7 |
Barok Dönemde müzik tür ve biçimleri. Kontrapunktal yazıdan armonisel yazıya geçiş. Besteciler, örekler. |
|
8 |
Klasik Dönem müziği, Mannheim Okulu ve senfonik orkestranın kuruluşu. Çalgı müziğindeki gelişmeler, besteciler, örnekler. |
|
9 |
Müzikte romantizm: Kişisellik, duygusallık. Piyanonun önemi, yeni senfonik türler, programlı müzik, besteciler, örnekler. |
|
10 |
Ulusal müzik akımları: Rus Beşleri, Çekoslavak, İspanyol ve kuzey ülkelerinin bestecileri, örnekler. |
|
11 |
Yirminci yüzyıl müzik akımları: modalite- tonalite- atonalite ekseni üzerinde çoksesli müzik, örnekler. |
|
12 |
Türkiye’de çoksesli müzik. Cumhuriyet öncesi gelişmeler. Muzika-i Hümayun ve Osmanlı sarayında çoksesli müzik. |
|
13 |
Cumhuriyet dönemi çoksesli müzikte yeni gelişmeler. İlk kuşak Türk bestecileri, örnekler. |
|
14 |
Günümüz Türkiye’sinde çoksesli müzik. Kurumlar, besteciler, sanatçılar. |
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
AKTÜZE İrkin, Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, Pan Yayıncılık, İstanbul 2003. BORAN İlke ve diğ, Çoksesli Batı Müziği, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2007. GRIFFITHS Paul, Batı Müziğinin Kısa Tarihi, çev. M. Halim Spatar, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2010. İLYASOĞLU Evin, Zaman İçinde Müzik, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1994+10CD SAY Ahmet, Müzik Tarihi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 5.Basım, Ankara, 2003. WAUGH Alexander, Klasik Müzik Dinlemede Yeni Bir Yol, Aksoy Yayıncılık, İstanbul 2010. |
24 |
Değerlendirme |
|