Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇOK SESLİ MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ
1 Dersin Adı: ÇOK SESLİ MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ
2 Dersin Kodu: MUZ5118
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SEZEN ÖZEKE
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E-posta: sezenozeke@uludag.edu.tr
Tel: 224-294-0945
Adres: Uludağ Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi ABD
Görükle, Bursa 16059
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, alan dışı öğrenciler için seçmeli ders kapsamında, çoksesli müziğin kökeni, Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel gelişimi, müzik tür ve biçimleri, çalgıları, seslendirme toplulukları ve bestecileri ile ilgili değerlendirmeler yapmak ve estetik beğeni düzeyi geliştirmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Tekseslilik, çokseslilik kavramlarını açıklayabilme.;
2 Tarihsel açıdan çoksesli müziğin başlangıcı ile ilgili gelişmeleri açıklayabilme.;
3 Çoksesli müzik kapsamında polifonik ve homofonik stilleri açıklayabilme, farkını duyabilme.;
4 Müzikli sahne eserlerinin en gelişmişi olan operanın ortaya çıkışı ile ilgili gelişmeleri açıklayabilme.;
5 Çoksesli müziğin sözel ve çalgısal türlerini tanıyarak özelliklerini açıklayabilme.;
6 Çoksesli müziğin Barok, Klasik, Romantik ve 20. Yüzyıl dönemi toplumsal temellerini yorumlayabilme.;
7 Çoksesli müzik tarihinde yer etmiş önemli bestecileri ve onların başlıca eserlerini tanıyabilme.;
8 Türkiye’de çoksesli müziğin ortaya çıkışı ile ilgili gelişmeleri açıklayabilme.;
9 Cumhuriyet Döneminde çoksesli müzikteki gelişmeleri açıklayarak Türk bestecileri ve eserlerini tanıyabilme.;
10 Türkiye’de çoksesli müzik eğitimi veren kurumları, müzik ve sahne sanatçılarını tanıyabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Çoksesli Müziğin Tarihsel Gelişimi dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri.
2 Tekseslilik, çokseslilik ile ilgili terim kavramlar. Monodik, polifonik ve homofonik stiller.
3 Çağlar boyunca müziğin gelişim planı. Müziğin doğuşu ve İlk Çağ uygarlıklarında müzik.
4 Orta Çağ müziğinin özellikleri, ilkel çokseslilik: Organum. Çoksesliliğin dinsel müzikte yer edinmesi. Romanesk ve Gotik dönem müzik kültürü.
5 Vokal polifonik üslup; Rönesans ve çalgı müziğindeki gelişmeler, örnekler.
6 Barok Dönem, Saray sınıfının müzik anlayışı ve Opera.
7 Barok Dönemde müzik tür ve biçimleri. Kontrapunktal yazıdan armonisel yazıya geçiş. Besteciler, örekler.
8 Klasik Dönem müziği, Mannheim Okulu ve senfonik orkestranın kuruluşu. Çalgı müziğindeki gelişmeler, besteciler, örnekler.
9 Müzikte romantizm: Kişisellik, duygusallık. Piyanonun önemi, yeni senfonik türler, programlı müzik, besteciler, örnekler.
10 Ulusal müzik akımları: Rus Beşleri, Çekoslavak, İspanyol ve kuzey ülkelerinin bestecileri, örnekler.
11 Yirminci yüzyıl müzik akımları: modalite- tonalite- atonalite ekseni üzerinde çoksesli müzik, örnekler.
12 Türkiye’de çoksesli müzik. Cumhuriyet öncesi gelişmeler. Muzika-i Hümayun ve Osmanlı sarayında çoksesli müzik.
13 Cumhuriyet dönemi çoksesli müzikte yeni gelişmeler. İlk kuşak Türk bestecileri, örnekler.
14 Günümüz Türkiye’sinde çoksesli müzik. Kurumlar, besteciler, sanatçılar.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: AKTÜZE İrkin, Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, Pan Yayıncılık, İstanbul 2003.
BORAN İlke ve diğ, Çoksesli Batı Müziği, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2007.
GRIFFITHS Paul, Batı Müziğinin Kısa Tarihi, çev. M. Halim Spatar, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2010.
İLYASOĞLU Evin, Zaman İçinde Müzik, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1994+10CD
SAY Ahmet, Müzik Tarihi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 5.Basım, Ankara, 2003.
WAUGH Alexander, Klasik Müzik Dinlemede Yeni Bir Yol, Aksoy Yayıncılık, İstanbul 2010.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 50
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 40 80
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,13
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OK1 0 2 0 3 0 4 0 0 0 0 4 0 0
OK2 2 0 2 0 0 3 0 0 0 2 0 0 0
OK3 0 2 0 0 0 0 0 3 0 0 3 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK5 2 2 0 0 0 4 0 0 0 0 3 0 0
OK6 0 0 0 0 0 4 0 5 0 3 0 0 0
OK7 0 3 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 3 0 0
OK9 0 0 0 0 3 0 0 0 2 0 0 0 0
OK10 0 3 0 0 0 0 4 0 0 0 3 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr