Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİN SOSYOLOJİSİ
1 Dersin Adı: DİN SOSYOLOJİSİ
2 Dersin Kodu: SSY3006
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi FATİH AMAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü
Tel:0224-294-18-43 E-posta: faman@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi: http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Ders/Index/779241
19 Dersin Amacı Aşağıdaki Konuları Sunman ve Öğrencilerle Tartışmak 1. Toplumsal-Kültürel gerçeklik ortamında din kurumunun rolünün sosyolojik kavramlar ve yaklaşımlar çerçevesinde incelenebilmesi için ele alınması gereken temel etkenler (norm, değer, konum, rol, işlev, güç ilişkileri, amaçlar-araçlar, kişilik vs.) 2. Yazındaki kimi farklı sosyolojik yaklaşımların din kurumunu ele alış biçimlerinin nasıl olduğu 3. Din kurumuna ilişkin olarak Türkiye ve dünyadaki kimi güncel örnekler üzerinde çeşitli değerlendirme araştırmaları
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Din kurumunun sosyolojik olarak anlaşılıp incelenmesinde kullanılabilen kimi temel kavramları (güç ilişkisi, değer, norm, konum, rol, işlev, çatışma, değer/davranış, kişilik, taşıyıcı-eyleyici/oyuncu, amaçlar-araçlar) kavramak;
2 Din kurumuna ilişkin olarak kimi temel klasik ve çağda sosyolojik yaklaşımların açıklama, anlama ve değerlendirme biçimlerini kavramak;
3 Din kurumunun toplumsal-kültürel sistem, diğer kurumlar, toplumsal gruplar ve eyleyici/oyuncu ile karşılıklı ilişki ve etkileşimlerini kavramak;
4 Din kurumu ile toplumsal-kültürel değişim arasındaki ilişki ve etkileşimi kavramak;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Din Sosyolojisine Giriş
2 Giriş: Toplumsal-Kültürel gerçeklik ortamında bilgi ve inanç türleri arasında dini bilgi ve dini inancın yeri, işlevi, rolü vs.
3 Okuma ve Tartışma: Furseth ve Repstad (Klasik Sosyologlar ve Dini Kuramları)
4 Okuma ve Tartışma: Furseth ve Repstad: “Çağdaş Sosyoloji ve Kültürel Çözümlemede Din” 1. Kısım
5 Okuma ve Tartışma: Furseth ve Repstad: “Çağdaş Sosyoloji ve Kültürel Çözümlemede Din” 2. Kısım
6 Okuma ve Tartışma: Peter Berger, “Günümüz Din Sosyolojisi Üzerine Düşünceler”
7 Ara Sınav, Okuma ve Tartışma: Tayfun Atay “Önsöz: “Afyon” ve “Tiner” ve “Din ve Antropoloji”
8 Okuma ve Tartışma: Tayfun Atay “Türkiye Çözümlemeleri”
9 Okuma ve Tartışma: Tayfun Atay, “Alan Çalışmaları”
10 Okuma ve Tartışma: Tayfun Atay, “Şempanzeler ve Peygamberler”
11 Okuma ve Tartışma: Tayfun Atay, “Tarihten Bir Yaprak”
12 Okuma ve Tartışma: Fulya Atacan “İslam ve Tarikatlar”
13 Okuma ve Tartışma: Fulya Atacan, “Toplumsal, Ekonomik ve Siyasal Boyutlarıyla Tarikatın Dünya Görüşü”
14 Genel Değerlendirme ve Tartışma
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Furseth, Inger ve Repstad, Pal, Din Sosyolojisine Giriş – Klasik ve Çağdaş Kuramlar, Birleşik Yayıncılık, 2011; Solmaz, Bünyamin ve Çapcıoğlu, İhsan (Editörler), Din Sosyolojisi – Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar I, Çizgi Kitabevi, 2009; Ünver, Günay. Din Sosyolojisi, İnsan Yayınları, 2011; Kurt, Abdurrahman, Din Sosyolojisi, Dora Yayınları, 2011; Berger, Peter, Kutsal Şemsiye – Dinin sosyolojik Teorisinin Ana Unsurları, Rağbet
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 3 2 3 5 2 2 2 3 4 3 1
OK2 3 3 2 3 5 2 2 2 3 4 3 1
OK3 3 3 2 3 5 2 2 2 3 4 3 1
OK4 3 3 2 3 5 2 2 2 3 4 3 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr