1 | Dersin Adı: | ORTADOĞU TARİHİ |
2 | Dersin Kodu: | TRH3008 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 6 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Cafer Çiftci |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
E-mail: cafer1@uludag.edu.tr / Tel:02242941861 Adres: Uludağ Üni. Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | http://tarih.uludag.edu.tr/ |
19 | Dersin Amacı | 1- Eskiçağlardan 20. yüzyılın başlarına kadar Ortadoğu Tarihini özet halinde aktarmak, bu süreç içerisinde bölgede kurulan medeniyetler ve ortaya çıkan dinler hakkında özet bilgiler vermek. 2- Dersin asıl içeriğini oluşturan 18. - 20. Yüzyıl Ortadoğu tarihini ayrıntılı ele almak. 3- Bölgede bulunan devletlerin izledikleri politikalar ve kurulan ittifakları aktarmak. 4- Ortadoğu ve terör, ABD., Avrupa ve Orta Doğu ilişkileri ile ilgili güncel konuları ele almak. 5-Ortadoğu’ya özgü temel kavramları öğretmek ve güncel tarih içinde kullanımını sağlamak. 6- Ortadoğu tarihini siyasî, sosyal ve iktisadî yönleriyle ortaya koymak, öğrencilerin bu konular hakkında ilgi duydukları alanları, makale, kitap vb. Bilimsel araştırmalar ve görsel malzemeler ile birlikte aydınlatmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ortadoğu ifadesinin kapsamı ve bölgenin coğrafi özellikleri | |
2 | Ortadoğu’ya özgü etnik ve mezhebi terimlerin tanımlanması | |
3 | Türklerin Ortadoğu’ya gelişleri | |
4 | Osmanlı Devleti’nin Ortadoğu’yu ele geçirişi | |
5 | Osmanlı döneminde Ortadoğu’nun yönetimi | |
6 | 19. yüzyılda Ortadoğu’da yaşanan değişim süreci | |
7 | I. Dünya savaşı öncesi Ortadoğu’nun paylaşımı ve sonrası | |
8 | Arasınav ve ders tekrarı | |
9 | -Mısır -Suudi Arabistan -Suriye -Lübnan | |
10 | -İsrail ve Siyonizm | |
11 | -İran -Irak | |
12 | Basra Körfezi ülkeleri, Ürdün ve Yemen | |
13 | Türkiye | |
14 | Petrol, Ortadoğu’da istikrarsızlık ve terör |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1- Tayyar Arı, Geçmişten Günümüze Orta Doğu, İstanbul, Alfa Yayınları, 2004. 2-Bernard Lewis, Ortadoğu, İstanbul, Sabah Yayıncılık, 1996. 3-Bernard Lewis, Ortadoğu’nun Çoklu Kimliği, İstanbul, Sabah Kitapları, 2000. 3-Kemal H. Karpat, Ortadoğu’da Osmanlı Mirası ve Ulusçuluk, Çev: Recep Boztemur, Ankara, İmge Kitabevi, 2001. 4-Ömer Turan, Medeniyetlerin Çatıştığı Nokta, İstanbul, Acar Matbaacılık, 2003. 5- Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1914-1990), 9. Baskı, Ankara, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1993. 6-Muzaffer Erendil, Çağdaş Orta Doğu Olayları, Ankara, Genel Kurmay Basım Evi Yayınları, 1992. 7-Charles Zorgbibe, Körfez’in Tarihi ve Jeopolitiği, Çev: Yıldırım Büktel, İstanbul, İletişim Yayınları, 1995. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Ödevler | 0 | 2 | 18 |
Projeler | 2 | 10 | 20 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |