1 | Dersin Adı: | TERMODİNAMİK II |
2 | Dersin Kodu: | MAK2008 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. RECEP YAMANKARADENİZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof. Dr. Atakan Avcı Yrd. Doç. Dr. Erhan Pulat |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
recep@uludag.edu.tr, 0224 2941969 Uludağ Üniversitesi Mühendislik – Mimarlık Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü 16059 Görükle/BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin amacı termodinamiğin temel uygulama alanlarını öğretmek ve termodinamiğin prensiplerini ilgili mühendislik sistemlerine uygulamaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Buhar çevrimlerine giriş. İdeal ve gerçek Rankine çevrimi. Rankine çevriminin analizi ve ısıl verimi. | |
2 | Rankine çevriminde basınç ve sıcaklığın verim üzerine etkileri. Ara kızdırmalı ve ara buhar almalı Rankine çevrimleri. | |
3 | Karışımlı tip ve yüzeyli tip besleme suyu ısıtıcıları. Süperkritik Rankine çevrimi ve kojenerasyonun kısaca tanıtılması. | |
4 | İdeal buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimi. Buhar sıkıştırmalı soğutma çevriminin analizi ve soğutma tesir katsayısı. lnP-h diyagramı. | |
5 | İdeal buhar sıkıştırmalı ısı pompaları. Buhar sıştırmalı ısı pompalarının analizi ve ısıtma tesi katsayısı. | |
6 | Gerçek buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimleri. Tek kompresörlü iki buharlaştırıcılı soğutma çevrimi. İki kademeli soğutma çevrimi. Kaskat soğutma sistemleri. Gazların sıvılaştırılması. Absorbsiyonlu soğutma çevriminin kısaca tanıtılması. | |
7 | Gazlı güç çevrimlerine giriş ve hava standard kabulleri. İdeal Otto çevrimi. Sıkıştırma oranı ve ortalama etkin basınç. Isıl verimi etkileyen parametreler. | |
8 | Ders tekrarı ve Ara Sınav | |
9 | Ideal Diesel çevrimi ve kesme oranı. Isıl verimi etkileyen parametreler. Karma çevrim. Stirling ve Ericsson çevrimlerine giriş. | |
10 | Brayton çevrimi (ideal gaz türbini çevrimi). Gerçek Brayton çevrimi. Isıl verimi etkileyen parametreler. Reküperatörlü Brayton çevrimi. Arasoğutmalı ve ara ısıtmalı Brayton çevrimi. Tepkili ideal gaz türbini çevrimi. Gazlı soğutma çevrimlerine kısa giriş. | |
11 | İdeal gaz karışımları. Karışımlarla ilgili temel tanımlar ve kavramlar. Dalton ve Amagat modelleri. İdeal gaz karışımlarının özellikleri. | |
12 | Gaz-buhar karışımlarına giriş. Nemli havayla ilgili temel tanımlar ve kavramlar. Nemli hava için termodinamiğin birinci kanunu. Psikrometrik diyagram. | |
13 | Nemli havanın hal değişimleri ve bu işlemlerin psikrometrik diyagramda gösterimi. | |
14 | Yanma işlemine giriş. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Mühendislik Termodinamiğin Temelleri, Cilt 2, R. Yamankaradeniz, Nobel Yayın Dağıtım, Ekim 2004, Ankara. 2. Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, Y.A. Çengel, M.A. Boles, Türkçesi: T. Derbentli, McGraw-Hill Literatür Yayıncılık 3. Basım, Ekim 2000, İstanbul. 3. Çözümlü Problemlerle Termodinamik, A. Öztürk, A. Kılıç, 3. Basım, Çağlayan Kitapevi, 1993, İstanbul. 4. Çözümlü Termodinamik Problemleri, A.N. Eğrican, H. Atılgan, Pamuk Ofset, 1985, İstanbul. 5. Termodinamik Cilt 2, Uygulama Esasları, A.R. Büyüktür, U.Ü. Basımevi, 1985, Bursa. 6. Fundamentals of Classical Thermodynamics, G.J. Wan Wylen, R.E. Sonntag, 3thEd. SI Version, John Wiley and Sons, 1985, Singapore. 7. Fundamentals of Engineering Thermodynamics, M.J. Monan, H.N. Shapiro, 3th Ed. SI Version, John Wiley and Sons, 2000, Singapore. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 20 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 12 | 12 |
Diğer | 2 | 4 | 8 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |