1 | Dersin Adı: | KLASİK TEFSİR METİNLERİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA4228 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 8 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Yrd. Doç. Dr. Mustafa BİLGİN musbil@hotmail.com 0224 243 10 66-60124, U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Öğrenciye, Kur’ân’ın sadece bir “kutsal kitap”, müfessirlerin “sadece birer kutsal kitap yorumcusu”, tefsirlerinin de “sadece onun birer yorumu” olmadığını, aksine, Kur’ân’ın 14 asırlık bir kültür ve medeniyetin “ana çekirdeği”, müfessirlerin, farklı yaklaşımlar, farklı yöntem ve teknikler kullanarak, sahip oldukları bilgi ve yöntem zenginliği içinde, zamanın akışı içinde oluşan ve gelişen “beşerî kültür” ile bu “ana çekirdek”i çift yönlü olarak buluşturan birer “katalizör” olarak “İslâm medeniyeti”nin oluşmasında -belki de- en temel katkıyı yaptıklarını uygulamalı olarak göstererek, kendilerinin de mensubu oldukları bu medeniyet hakkında onur ve gururla taşıyacakları bir “âidiyet” duygusu edinmelerini, onun değer sistemini gönüllüce benimseyip özümsemelerini, yanı sıra, bugün de kendilerinin benzer bir işçiliğe gönül verip, baş koymalarını sağlamaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Klâsik Tefsir Türleri, Kaynakları ve Konuları (Giriş) | |
2 | A- RİVÂYET TEFSİRLERİ: 1- Kur’ân’ın Kur’ân’la ve hadisle tefsiri: İbn Kesîr’in “İstiâze” tefsiri | |
3 | A- RİVÂYET TEFSİRLERİ: 2- Kur’ân’ın Sahâbe, Tâbiûn ve Etbâu’t-Tâbiîn kavliyle tefsiri: et-Taberî’nin “Besmele” tefsiri (el-Fâtiha 1/1) | |
4 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 1- Lugavî tefsirler: en-Nehhâs ve Ebû Hayyân’ın “hamd, âlem ve Rabb” (“İnsan, Âlem ve Allah”) kavramları tefsiri (el-Fâtiha 1/2) | |
5 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 2- Ahkâm tefsirleri: a- “Kelime-i şehâdet”, b- “Salât”, c- “Savm”: eş-Şâfiî’nin “Dinde şehâdet” (el-Mâide 5/106), “Mevâkîtu’s-salât” (el-Bakara 2/238-239), el-Cessâs’ın “Orucun farziyeti” (el-Bakara 2/183) tefsirleri | |
6 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 2- Ahkâm tefsirleri: d- “Zekât”, e- “Hac”: İbn Arabî’nin “Mesârifu’z-zekât” (et-Tevbe 9/60) ve el-Kurtubî’nin “Haccın farziyeti” (Âli İmrân 3/97) tefsirleri | |
7 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 3- Mezhebî tefsirler: a- Mutezile tefsirleri: “Allah”: el-Kâdî Abdulcebbâr ve ez-Zemahşerî’nin “Âyetü’l-Kürsî” (el-Bakara 2/255) tefsirleri | |
8 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 3- Mezhebî tefsirler: b- Hâricî (İbâzıyye) tefsirleri: “Melek”: el-Hevârî ve Ettafeyyiş’in “Melâike” (el-Bakara 2/30) tefsirleri | |
9 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 3- Mezhebî tefsirler: c- Zeydiyye tefsirleri: “Kitâb”: Furât el-Kûfî, el-A’kam ve eş-Şevkânî’nin “Kitâb (ç. “kütüb”)” (el-Bakara 2/2, 285) tefsirleri | |
10 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 3- Mezhebî tefsirler: d- İmâmiyye tefsirleri: “Nebî / Resûl”: et-Tûsî, et-Tabersî ve el-Feyz el-Kâşânî’nin “Nebî (ç. “Nebiyyûn”) / “Resûl” (ç. Rusül)” (el-Bakara 2/136, 285) tefsirleri | |
11 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 3- Mezhebî tefsirler: e- Eş’ariyye tefsirleri: “Âhiret”: er-Râzî, el-Beyzâvî ve el-Hâzin’in “Âhirete îkân” (el-Bakara 2/5) tefsirleri | |
12 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 3- Mezhebî tefsirler: f- Mâturîdî tefsirleri: “Kazâ ve kader”: el-Mâturîdî, en-Nesefî ve Ebû’s-Suûd’un “Kader” (el-Hıcr 15/21, el-Kamer 54/49) tefsirleri | |
13 | B- DİRÂYET TEFSİRLERİ: 4- Felsefî tefsirler: İbn Sînâ’nın İhlâs sûresi tefsiri | |
14 | C- İŞÂRET TEFSİRLERİ: el-Baklî, İbn Arabî ve el-Bursevî’nin “Ledünnî ilim” (el-Kehf 18/65) tefsirleri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Fahruddîn er-Râzî, Mefâtîhu’l-Ğayb, I-XXXII, Beyrut 1990 2. ez-Zemahşerî, el-Keşşâf, I-IV, Beyrut 1983 3. el-Mâtürîdî, Te’vîlâtü’l-Kur’ân, I-XVI, İstanbul 2005 4. el-Cessâs, Ahkâmu’l-Kur’ân, I-IV, Beyrut 1985 5. et-Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, I-XXX, Kahire 1954 6. İbn Kesir, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, I-IV, Beyrut 1969 7. el-Beyzâvî, Envâru’t-Tenzîl ve esrâru’t-te’vîl, I-II, İstanbul 1886 8. el-Bursevî, Rûhu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân, I-X, İstanbul 1969 9. Ebû Hayyân, el-Bahru’l-Muhît 10. el-Baklî, Arâisu’l-beyân fî hakâiki’l-Kur’ân 11. Ebû’s-Suûd, İrşâdu’l-akli’s-selîm ilâ mezâyâ’l-Kitâbi’l-Kerîm 12. Ettafeyyiş, Himyânu’z-zâd fî hedyi hayri’l-ıbâd ilâ dâri’l-meâd 13. el-Feyz el-Kâşânî, es-Sâfî fî tefsîri Kelâmillâhi’l-Vâfî 14. Furât el-Kûfî, Tefsîru’l-Kur’ân 15. el-Hâzin, Lübâbu’t-te’vîl fî maânî’t-Tenzîl 16. el-Hevvârî, Tefsîru Kitâbillâhi’l-Azîz 17. İbn Arabî, Tefsîru’l-Kur’ân 18. İbnu’l-Arabî, Ahkâmu’l-Kur’ân 19. İbn Sînâ, Tefsîru sureti’l-İhlâs 20. el-Kâdî Abdulcebbâr, Tenzîhu’l-Kur’ân ani’l-metâin 21. el-Kurtubî, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân 22. en-Nehhâs, Maânî’l-Kur’ân 23. en-Nesefî, Medâriku’t-Tenzîl ve hakâiku’t-te’vîl, 24. eş-Şâfiî, Ahkâmu’l-Kur’ân 25. eş-Şevkânî, Fethu’l-Kadîr 26. et-Tabersî, Mecmau’l-beyân 27. et-Tûsî, et-Tibyânu’l-câmi’ li ulûmi’l-Kur’ân |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 50 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,87 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |