1 | Dersin Adı: | KURANIN ANA KONULARI |
2 | Dersin Kodu: | İLA3327 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | Yrd. Doç. Dr. Mustafa BİLGİN |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bütün dinlerin, felsefelerin, ideolojilerin ve dünya görüşlerinin kendilerini tanımlamak için birim almak, üzerinde durmak ve bir tanımlama yapmak zorunda oldukları temel kavramlar olan “Allah, Âlem ve İnsan” kavramları yardımıyla Kur’ân’ın dünya görüşünün ana hatlarıyla ortaya konulması, bu görüşle oluşturulan temel boyutlar olarak, Kur’ân’ın nazarî (itikâd, ahlâk) ve amelî (ibâdât, muâmelât, ukûbât) yönlerinin bütün alanlarıyla sistematik biçimde incelenerek, Kur’ân’ın bu alanlardaki evrensel nitelikli nihâî hedeflerinin belirlenmesi, Kur’ân’ın muhtevasına dair bu özlü ve sistematik bilgilerle de, hem tarihte oluşan İslâm kültür ve medeniyetinin, hem de günümüzdeki dînî problemlerin ve çözümlerinin Kur’ân merkezci bir yaklaşımla gözden geçirilip değerlendirilebilmesini temin edecek, her zaman için geçerli bir alfabe ve her zaman için sabit bir kriter oluşturulması amaçlanır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kur’ân’ın Ana Temaları: 1- Allah (Zâtı, İsimleri, Sıfatları, Fiilleri) | |
2 | Kur’ân’ın Ana Temaları: 2- Âlem (Allah-Âlem İlişkisi, Ğayb ve Şehâdet Âlemleri, Âfâkî ve Enfüsî Âlemler) | |
3 | Kur’ân’ın Ana Temaları: 3- İnsan (İnsanın Yaratılışı ve Dînî Sorumluluğu) | |
4 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat a-Tevhid: aa- Allah’ı Nefy ve İsbat Tutumları (Ateizm, Teizm, Deizm, Dualizm, Politeizm, Monoteizm, Panteizm, Pananteizm), ab- Tevhid Delilleri (Hudûs, İllet-Ma’lûl, İlk İllet, Hareket, İmkân, İnâyet, Ekmel Varlık, Gâye ve Nizâm, Fıtrat, İhtirâ’, İhyâ, Hikmet) | |
5 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat b- Nübüvvet (Melekler, Kitaplar ve Peygamberler) | |
6 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat c- Âhiret (Kıyâmet, Ba’s, Neşr ve Haşr, Amel Defterleri, Mahkeme, Mîzan ve Sevk, Cezâ ve Mükâfat, Cennet, Cehennem ve A’râf) | |
7 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 2- İbadet a- İbadet Kavramı ve İbadetin Temel Esasları | |
8 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 2- İbadet b- İbadet Çeşitleri | |
9 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 3- Ahlâk a- Ahlâk Teorileri ve Kur’ân’da Ahlâk Felsefesi | |
10 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 3- Ahlâk b- Kur’ân’da Ahlâkî Fiiller: Övülen ve Yerilen Fiiller | |
11 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 4. Muâmelât a- Kur’ân’da Toplumsal Düzen ve Hukuk | |
12 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 4. Muâmelât b- Kur’ân’da Hukuk, İktisat ve Siyaset İlkeleri | |
13 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 5. Ukûbât a- Kur’ân’da Ceza Hukukunun Esasları | |
14 | Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 5. Ukûbât b- Kısâs Hükümleri, Haddler ve Ta’zîr Cezaları |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Fazlur Rahman, Ana Konularıyla Kur’ân, (Çev. Alpaslan Açıkgenç), Ankara 1987 2. Muhsin Demirci, Kur’ân’ın Temel Konuları, İstanbul 2000 3. M. Sait Şimşek, Kur’ân’ın Ana Konuları, İstanbul 1999 4. İbrahim Çelik, Kur’ân’da Ana Konular, I-II, Bursa 2001 5. Bekir Topaloğlu, İslam Kelâmcıları ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı (İsbât-ı Vâcib), Ankara tsz. 6. Abdullah Draz, Kur’ân’ın Anlaşılmasına Doğru, (Çev. Salih Akdemir), Ankara 1983 7. Ömer Özsoy-İlhami Güler, Konularına Göre Kur’ân (Sistematik Kur’ân Fihristi), Ankara 2001 8. Hayreddin Karaman, Mukayeseli İslam Hukuku, İstanbul 1974 9. Tâhir b. Âşûr, İslam Hukuk Felsefesi (çev. Vecdi Akyüz-Mehmet Erdoğan), İstanbul 1988 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 50 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,87 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |