Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KURANIN ANA KONULARI
1 Dersin Adı: KURANIN ANA KONULARI
2 Dersin Kodu: İLA3327
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Yrd. Doç. Dr. Mustafa BİLGİN
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bütün dinlerin, felsefelerin, ideolojilerin ve dünya görüşlerinin kendilerini tanımlamak için birim almak, üzerinde durmak ve bir tanımlama yapmak zorunda oldukları temel kavramlar olan “Allah, Âlem ve İnsan” kavramları yardımıyla Kur’ân’ın dünya görüşünün ana hatlarıyla ortaya konulması, bu görüşle oluşturulan temel boyutlar olarak, Kur’ân’ın nazarî (itikâd, ahlâk) ve amelî (ibâdât, muâmelât, ukûbât) yönlerinin bütün alanlarıyla sistematik biçimde incelenerek, Kur’ân’ın bu alanlardaki evrensel nitelikli nihâî hedeflerinin belirlenmesi, Kur’ân’ın muhtevasına dair bu özlü ve sistematik bilgilerle de, hem tarihte oluşan İslâm kültür ve medeniyetinin, hem de günümüzdeki dînî problemlerin ve çözümlerinin Kur’ân merkezci bir yaklaşımla gözden geçirilip değerlendirilebilmesini temin edecek, her zaman için geçerli bir alfabe ve her zaman için sabit bir kriter oluşturulması amaçlanır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dînin temel kavramları olan Allah, âlem ve insan kavramları hakkında genel bir bilgi sahibi olabilme.;
2 Dinin çekirdek kavramları Allah, Âlem ve İnsan kavramları ile, bu kavramlardan her birini merkeze alan temel yaklaşımları ve aralarındaki temel ilişkileri sistematik biçimde ortaya koyarak, Kur’ân’ın dünya görüşünü karakteristik çizgileriyle tanıyabilme.;
3 Âlemdeki ğayb-şehâdet (soyut-somut), insandaki beden-ruh, dildeki biçim-anlam zıtlıklarının gerçekte ontolojik farklılıklardan değil, olguları durultarak algılamada kullanılan yöntemsel farklılıklardan, izâfî ayrımlardan ibâret olduğunu görmek suretiyle, dinin tevhid anlayışını, “varlığın var, bir ve bütün olduğu” ilkesiyle yorumlayarak, bu ilkenin varlık kadrolarına ve dînî sisteme nasıl yansıdığını kavramsal çözümlemeler aracılığıyla kavrayabilme.;
4 Varlık (somut alan)la varlığı ayakta tutan kanunlar (soyut alan) ayrımının insanda olduğu gibi (beden-ruh), dinde de aynı olduğunu, dinin nazarî sisteminin varlığının ruhu, amelî sisteminin ise bedeni olduğunu, her iki ayrı varlık tarzlarının birbirini ayakta tutan bir bütün ve aslında aynı olduğunu kavrayabilme.;
5 Dînin amelî boyutunu oluşturan ibâdât, muâmelât ve ukûbât alanlarıyla ilgili olarak getirilen sınırlandırmaların, gerçekte insanın ruh ve mânâ dünyasını geliştirmeye yönelik olduğu gerçeğini kavrayabilme.;
6 Dînin nazarî yönünün, onun rûhu; amelî yönünün ise onun bedeni olduğunu kavrayarak beden-ruh çatışmasını çözmüş bir birey ve eğitimci haline gelebilme.;
7 Dînin temel alanları olan itikat ve ahlâk alanlarının oluşturduğu dînî hükümlerin ışığında, hoşgörülü ve sevgi dolu bir insan haline gelebilme.;
8 Dînin, hem iç hem de dış dünyada bir bütün halinde yaşanması gerektiğini kavrayabilme.;
9 Muhatabı, konusu, gayesi, birimi, her şeyi “insan” olan Kur’ân’ın, ortaya koyduğu bütün kavramları, konuları, alanları, ilişkileri insan merkezci bir yaklaşımla ele aldığını, bu yaklaşımıyla da bir eğitim görevi üstlendiğini, onun bu eğitim anlayışına göre de, bireylerin ruhsal hayatlarına ve bedensel yapılarına katacağı anlam, değer ve düzenin, dini iç ve dış dünyada bir bütün halinde yaşamanın, dinin toplumdaki en güzel anlatımı olacağını kavrayabilme.;
10 Beden-ruh çatışmaları çözülmüş, kişiliği oturmuş, dînî, ahlâkî ve insânî değerlere sahip ve bu değerlerin mücadelesine gönül vermiş bir din eğitimcisi olabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kur’ân’ın Ana Temaları: 1- Allah (Zâtı, İsimleri, Sıfatları, Fiilleri)
2 Kur’ân’ın Ana Temaları: 2- Âlem (Allah-Âlem İlişkisi, Ğayb ve Şehâdet Âlemleri, Âfâkî ve Enfüsî Âlemler)
3 Kur’ân’ın Ana Temaları: 3- İnsan (İnsanın Yaratılışı ve Dînî Sorumluluğu)
4 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat a-Tevhid: aa- Allah’ı Nefy ve İsbat Tutumları (Ateizm, Teizm, Deizm, Dualizm, Politeizm, Monoteizm, Panteizm, Pananteizm), ab- Tevhid Delilleri (Hudûs, İllet-Ma’lûl, İlk İllet, Hareket, İmkân, İnâyet, Ekmel Varlık, Gâye ve Nizâm, Fıtrat, İhtirâ’, İhyâ, Hikmet)
5 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat b- Nübüvvet (Melekler, Kitaplar ve Peygamberler)
6 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 1- İtikat c- Âhiret (Kıyâmet, Ba’s, Neşr ve Haşr, Amel Defterleri, Mahkeme, Mîzan ve Sevk, Cezâ ve Mükâfat, Cennet, Cehennem ve A’râf)
7 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 2- İbadet a- İbadet Kavramı ve İbadetin Temel Esasları
8 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 2- İbadet b- İbadet Çeşitleri
9 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 3- Ahlâk a- Ahlâk Teorileri ve Kur’ân’da Ahlâk Felsefesi
10 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 3- Ahlâk b- Kur’ân’da Ahlâkî Fiiller: Övülen ve Yerilen Fiiller
11 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 4. Muâmelât a- Kur’ân’da Toplumsal Düzen ve Hukuk
12 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 4. Muâmelât b- Kur’ân’da Hukuk, İktisat ve Siyaset İlkeleri
13 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 5. Ukûbât a- Kur’ân’da Ceza Hukukunun Esasları
14 Kur’ân’ın Temel Hükümleri: 5. Ukûbât b- Kısâs Hükümleri, Haddler ve Ta’zîr Cezaları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Fazlur Rahman, Ana Konularıyla Kur’ân, (Çev. Alpaslan Açıkgenç), Ankara 1987
2. Muhsin Demirci, Kur’ân’ın Temel Konuları, İstanbul 2000
3. M. Sait Şimşek, Kur’ân’ın Ana Konuları, İstanbul 1999
4. İbrahim Çelik, Kur’ân’da Ana Konular, I-II, Bursa 2001
5. Bekir Topaloğlu, İslam Kelâmcıları ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı (İsbât-ı Vâcib), Ankara tsz.
6. Abdullah Draz, Kur’ân’ın Anlaşılmasına Doğru, (Çev. Salih Akdemir), Ankara 1983
7. Ömer Özsoy-İlhami Güler, Konularına Göre Kur’ân (Sistematik Kur’ân Fihristi), Ankara 2001
8. Hayreddin Karaman, Mukayeseli İslam Hukuku, İstanbul 1974
9. Tâhir b. Âşûr, İslam Hukuk Felsefesi (çev. Vecdi Akyüz-Mehmet Erdoğan), İstanbul 1988
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,87
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 5 3 0 0 5 0 0 4 0 3 0
OK2 0 0 2 0 3 0 0 5 0 0 3 3
OK3 2 1 5 0 0 0 0 0 3 0 0 3
OK4 2 0 0 0 3 0 0 0 0 5 0 0
OK5 1 0 2 1 0 5 0 0 3 0 0 4
OK6 4 0 0 4 0 0 1 0 0 0 5 0
OK7 4 0 3 0 0 0 3 0 0 0 1 0
OK8 1 2 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0
OK9 2 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 0
OK10 1 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr