Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
GÜNÜMÜZ İSLAM DÜNYASINDA DİNİ AKIMLAR
1 Dersin Adı: GÜNÜMÜZ İSLAM DÜNYASINDA DİNİ AKIMLAR
2 Dersin Kodu: İLA3211
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi Mehmet ÇELENK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Yard.Doç.Dr. Mehmet Çelenk
mecelenk@hotmail.com
uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi
2431066-60172
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dini akımlar dersi Son iki asırda İslam dünyasında teşekkül eden dini karakterli hareketleri sebep/sonuç ilişkisi içerisinde anlamaya çalışmaktır. Dini akımlar müstakil ve münhasır birer mezhebi hareket olmayıp, mevcut bir mezhebi yapı içerisinde teşekkül eden, belli hususlara odaklanmış, umumiyetle de tepkisel karakterli hareketlerdir. Batı dünyasının teknik üstünlüğünün belirgin hale gelmesi, takip eden süreçte Batı sömürge faaliyetlerine ve buna eşlik eden Oryantalizme tepki olarak şekillenen bu hareketlerin ortak gayesi İslam kültürünü eski saflığına kavuşturmak, bununla Müslüman toplumların terakkisini temin etmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dini akımların İslam dünyası ve kültürü içinde yol açtığı zihinsel hareketlilik kavranır;
2 Oryantalizm ve Batı sömürgüsine tepki olarak ortaya çıkan dini akımların temel çıkış noktaları kavranır. ; ;
3 Geri kalmışlık sebepleri hususunda modern olanla klasik olanın çatışma seyri bilinir. ; ;
4 Yenilik ve tecdid söylemleri, buna eşlik eden yeni toplumsal tezler bilinir. ; ;
5 Osmanlı coğrafyasında değişimin öncüleri olarak ortaya çıkan teorisyenler ve temel yaklaşımları kavranır. ; ;
6 Siyasi/ictimai olan cemaatlerle tamamen dini referanslara dayanan hareketlerin etkileri öğrenilir.;;
7 Modern Müslüman aklın bilgi, sosyal dönüşüm ve yeni dindarlık alanları hakkındaki çabaları kavranır.; ;
8 Mısır, Türkiye, Pakistan ve benzer ülkelerde ortaya çıkan hareketlerin siyaset ile yaşadıkları gerilim bilinir. ; ;
9 Dini akımların modern dindarlık algıları ve yeni yaşam tarzları hususundaki etkileri bilinir. ; ;
10 Dini akımların pasif/aktif toplum mühendisliği çabaları hususundaki tepkileri ve alternatifleri kavranır.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dini akımlarla mezhepler arasındaki temel farklar. Erken dönemde teşekkül eden dini akımlar ve bunun temel sebepleri. .
2 Reform, Rönesans hareketleri. Oryantalizmin Doğu dünyasını keşif çabası, ilk tepkiler.
3 İslam dünyasında geri kalmışlık sebepleri etrafında oluşan tartışmalar, ilk yaklaşımlar, muhtemel çözüm teorileri. .
4 Dini akım sürecinin ilk prototipi olarak selefilik/vehhabilik. movement process.
5 Osmanlı Kültür coğrafyasında entelektüel çaba, geri kalmışlık sebeplerine yerel çözümler bulma çabası.
6 Osmanlıda resmi algılama süreci, ıslahat, Tanzimat ve meşrutiyet süreçleri. …..
7 Türkçülük, İslamcılık, Osmanlılık. İlk öncüler Efgani, Abduh, Reşit Rıza, Mehmet Akif.
8 Mısırda İhvan-ı Müslimin hareketinin teşekkülül ve İslam dünyası üzerindeki etkileri.
9 Hint/Pakistan alt kıtasında dini/kültürel hareketlilik.
10 Anadolu coğrafyasında dini/kültürel hareketlilik. Risale-i Nur hareketi.
11 Tasavvuf ve modern çağda tasavvuf menşeli dini hareketler. Süleyman Hilmi Tunahan Efendi cemaati.
12 Siyasetle iç içe dini hareketler, milli görüş/refah partisi hareketi.
13 Siyaset odaklı Orta Doğu hareketleri. İran İslam inkılabı.
14 Hizbullah ve bölge siyaseti üzerindeki etkileri.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Gilles Kepel, Cihat, doğan yayıncılık. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan. DİA, Cemaat-i İslami, Cemaat-i Tebliğ. Akbar Ahmad, İslam'a yolculuk, Ufuk Kitap. Noam Chomsky, Gilbert Achcar, Tehlikeli Güç, ithaki.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,8
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 3 3 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK2 3 0 0 4 0 4 0 0 0 3 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 3 0 3 0 4 0 0 0 0 5 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr