Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM FELSEFE TARİHİ
1 Dersin Adı: İSLAM FELSEFE TARİHİ
2 Dersin Kodu: İLA4011
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 4
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Yaşar Aydınlı
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E-posta: yasaraydinli@hotmail.com
Tel.: (0224) 2431066 - 60312
Adres: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrenciye, İslam kültürünün önemli bir parçası olan İslam Felsefesini ve onun temel kavram ve düşüncelerini tanıtmak suretiyle onu bu kültürün felsefi yapısını kavrayabilecek bir düzeye eriştirmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Bu derste öğrenci, İslam felsefesinin tarihini, kavramlarını, yöntemini, temsilcilerini ve eski uygarlıklarla münasebetini değerlendirebilir.;;
2 İslam ortaçağlarının entelektüel yapısının analizini yapar. Felsefe ile Kelam ve Tasavvuf gibi diğer disiplinleri mukayese eder.;;
3 İslam felsefesinde Platoncu, Aristotelesçi ve Yeni Platoncu etkileri ve dönüşümleri tetkik eder;;
4 İslam kültürünün klasik felsefi literatürü ve İslam filozofların felsefe ve diğer sahalardaki çalışmaları hakkında değerlendirme yapabilir.;;
5 İslam felsefesi tarihinde ortaya çıkan heretik düşünürleri örneklerle tahlil edebilir.;;
6 İslam felsefesinin sistemli bir yapıya nasıl kavuştuğunu; mantık, fizik, metafizik ve siyaset boyutlarının teşekkül sürecini analiz edebilir.;;
7 Kelam ilminin felsefe ile etkileşimi ve felsefenin sistematik reddi konularında yorum yapabilir.;;
8 Batı İslam dünyasındaki felsefî etkinlikler ve başlıca düşünürler hakkında değerlendirmede bulunabilir.;;
9 Felsefe-din ilişkisi konusunda Mağrib ve Endülüs filozofları ile doğudaki ilk dönem filozoflarının yaklaşımları karşılaştırır.;;
10 İslam dünyasında felsefî düşünüşün duraklaması hakkındaki değerlendirmeleri eleştirme ve yorumlar.;;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Giriş dersi: İslam felsefesinin konusu, kavramsal içeriği, ilgi alanı ve diğer İslam ilimleriyle ilişkisi.
2 İslam felsefesinin kaynakları ve eski mirasın intikali: Helenlik ve helenistik kaynaklar. Grek uygarlığı, Hint uygarlığı, İslam dini.
3 Çeviriler ve ilk İslam filozofu el-Kindi: Yaşadığı asır, hayatı kaynakları ve düşüncesi.
4 İslam’da heretik düşüncenin ortaya çıkışı ve bazı temsilcileri: Serahsi, Ravendi ve Ebu Bekir er-Razi.
5 Farabi, I : Hayatı, eserleri ve görüşleri.
6 Farabi, II : Hayatı, eserleri ve görüşleri.
7 İbn Sina: Hayatı, eserleri ve görüşleri.
8 Gazali: Kelam akılcılığı.
9 Felsefenin sistematik reddi.
10 Batı İslam Dünyasında felsefenin ortaya çıkışı ve yeni yönelişler: Mağrib ve Endülüs.
11 İbn Bacce: Hayatı, eserleri ve görüşleri.
12 İbn Tufeyl: Hayatı ve Görüşleri.
13 İbn Rüşd: Hayatı, eserleri ve görüşleri.
14 İslam dünyasında felsefi düşünüşün duraklaması: Sebep ve sonuçlar.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Farabi, İdeal Devlet, çev. Ahmet Arslan, Divan, İst. 2011. Hidayet Peker, İbn Sina’nın Epistemolojisi, Bursa 2001. İbn Rüşd, Felsefe-Din İlişkileri, çev. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., 2006. İbn Tufeyl, Hayy bin Yakzan, Etkileşim Yay., 2006. İlhan Kutluer, Akıl ve İtikad, İz Yay., İst. 1996. Kindi, Felsefi Risaleler, çev. Mahmut Kaya, İst. 2003. M. Abid el-Cabiri, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, 1999. M. Abid el-Cabiri, Felsefi Mirasımız ve Biz, Kitabevi, İst. 2000. M.M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi I-IV, İnsan Yay., İst. 1990. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yay., İst. 2000. Yaşar Aydınlı, Farabi’de Tanrı-İnsan İlişkisi, İz Yay., İst. 2008. Yaşar Aydınlı, Gazali: Muhafazakar ve Modern, Arasta, 2002. Yaşar Aydınlı, İbn Bacce’nin İnsan Görüşü, M.Ü.İ.F.Yay., İst. 1997.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 4 56
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 4 4
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 4 4
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 3 0
OK3 0 0 3 0 0 0 0 0 0 3 0 0
OK4 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0
OK5 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0
OK7 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2
OK9 0 0 2 0 0 4 0 0 0 0 0 3
OK10 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 2
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr