İslam’da mezheplerin ortaya çıkışının kendine özgü niteliklerinin olduğunun farkına varabilme; ;
3
İslam mezheplerinin ortaya çıkış sebeplerini analiz edebilme; ;
4
Belli başlı İslam mezheplerini tanıyabilme;;
5
İslam mezhepleri kendi tarihsel bağlamlarıyla değerlendirebilme;;
6
Geçmişteki İslam mezheplerinin günümüzdeki uzanımlarını ve etkilerini tespit edebilme;;
7
Tarih içerisinde mezheplerde görülen değişimleri belirleyebilme; ;
8
Günümüz İslam coğrafyasındaki İslami mezhep ve grupları tanıyabilme;;
9
İslam’da mezhepleşmenin geçmişteki ve günümüzdeki durumları arasında mukayese yapabilme;;
10
Mezhepleşmenin Müslümanların algılayış biçimlerinin yansımaları üzerine yorumlar yapabilme; ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
İslam’da mezhepleri hazırlayan durumlar: İlk ihtilaflar
2
İslam’da mezheplerin ortaya çıkışı. Tarihsel süreç
3
İslam’da mezhepleri ortaya çıkışında etkin olan siyasi, sosyal, kültürel vs şartlar
4
İlk itikâdî fırkalar: Hâricilik: Tarihi-gelişimi-alt kolları
5
Haricîliğin günümüze kadar gelen kolu İbâdîlik: İtikâdî prensipleri, tarihsel süreç içerisindeki gelişim aşamaları, günümüzdeki etkinlikleri ve Umman İbâdîliği
6
En büyük ikinci itikâdî İslam mezhebi: Şîa, -Ortaya çıkışı, gelişim safhaları, Safevî Şiîliği ve itikâdî görüşleri-
7
Şîa’nın en büyük kolu: İsnâaşeriyye veya İmâmiyye, dünü, bugünü ve İran’da Şîîlik
8
Şîa’nın diğer kolları: Zeydîlik ve Yemen İsmâilîlik Nusayrîlik ve Suriye
9
İslam’ın akılcı mezhebi: Mu’tezile
10
Müntesibi kalmayan itikâdî İslam mezhepleri: Mürcie-Cebriyye-Cehmiyye-Kerramiyye vs.
11
En büyük itikâdî İslam mezhebi: Sünnîlik, Tarihi, temel prensipleri
12
Sünnîliğin görünümleri: Hanbelîlik – Ashâb-ı hadis – Eş’arîlik – Mâtürîdîlik
13
Sünnîliğin modern zamanda Müslüman coğrafyadaki görünümleri
14
İslam’da mezhepleşmenin Müslümanlar tarafından algılanış ve değerlendirilişi: Zenginlik mi? Sapkınlık mı? İslam’da mezhepleşmenin karakteristikleri
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. W. Montgomery Watt, Formative Period of Islamic Thought (London: Oneworld, 1998). 2. Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
6
84
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
1
1
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
1
1
Toplam İş Yükü
114
Toplam İş Yükü / 30 saat
3,8
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU