Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SECTARIANISM IN THE MUSLIM TRADITION
1 Dersin Adı: SECTARIANISM IN THE MUSLIM TRADITION
2 Dersin Kodu: İLA3331
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi Mehmet ÇELENK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Yard.Doç.Dr. Mehmet Çelenk
mecelenk@hotmail.com
uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi
2431066-60172
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Meznepleşme sürecini ve erken dönemde varlık göstermiş dini/siyasi hareketler hakkında genel malumat edinmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslam’da mezhepleşme olgusunun temellerini kavrayabilme; ;
2 İslam’da mezheplerin ortaya çıkışının kendine özgü niteliklerinin olduğunun farkına varabilme; ;
3 İslam mezheplerinin ortaya çıkış sebeplerini analiz edebilme; ;
4 Belli başlı İslam mezheplerini tanıyabilme;;
5 İslam mezhepleri kendi tarihsel bağlamlarıyla değerlendirebilme;;
6 Geçmişteki İslam mezheplerinin günümüzdeki uzanımlarını ve etkilerini tespit edebilme;;
7 Tarih içerisinde mezheplerde görülen değişimleri belirleyebilme; ;
8 Günümüz İslam coğrafyasındaki İslami mezhep ve grupları tanıyabilme;;
9 İslam’da mezhepleşmenin geçmişteki ve günümüzdeki durumları arasında mukayese yapabilme;;
10 Mezhepleşmenin Müslümanların algılayış biçimlerinin yansımaları üzerine yorumlar yapabilme; ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam’da mezhepleri hazırlayan durumlar: İlk ihtilaflar
2 İslam’da mezheplerin ortaya çıkışı. Tarihsel süreç
3 İslam’da mezhepleri ortaya çıkışında etkin olan siyasi, sosyal, kültürel vs şartlar
4 İlk itikâdî fırkalar: Hâricilik: Tarihi-gelişimi-alt kolları
5 Haricîliğin günümüze kadar gelen kolu İbâdîlik: İtikâdî prensipleri, tarihsel süreç içerisindeki gelişim aşamaları, günümüzdeki etkinlikleri ve Umman İbâdîliği
6 En büyük ikinci itikâdî İslam mezhebi: Şîa, -Ortaya çıkışı, gelişim safhaları, Safevî Şiîliği ve itikâdî görüşleri-
7 Şîa’nın en büyük kolu: İsnâaşeriyye veya İmâmiyye, dünü, bugünü ve İran’da Şîîlik
8 Şîa’nın diğer kolları: Zeydîlik ve Yemen İsmâilîlik Nusayrîlik ve Suriye
9 İslam’ın akılcı mezhebi: Mu’tezile
10 Müntesibi kalmayan itikâdî İslam mezhepleri: Mürcie-Cebriyye-Cehmiyye-Kerramiyye vs.
11 En büyük itikâdî İslam mezhebi: Sünnîlik, Tarihi, temel prensipleri
12 Sünnîliğin görünümleri: Hanbelîlik – Ashâb-ı hadis – Eş’arîlik – Mâtürîdîlik
13 Sünnîliğin modern zamanda Müslüman coğrafyadaki görünümleri
14 İslam’da mezhepleşmenin Müslümanlar tarafından algılanış ve değerlendirilişi: Zenginlik mi? Sapkınlık mı? İslam’da mezhepleşmenin karakteristikleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. W. Montgomery Watt, Formative Period of Islamic Thought (London: Oneworld, 1998). 2. Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,8
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 3 0 3 0 0 0 2 0 0 0 0
OK2 4 0 3 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK3 3 0 0 4 0 0 4 0 0 3 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 3 0 0 0 3 0 0 4 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr