Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KAMU TERCİHİ TEORİSİ
1 Dersin Adı: KAMU TERCİHİ TEORİSİ
2 Dersin Kodu: MLY5116
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi REYHAN LEBA
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye Bölümü
reyhan@uludag.edu.tr
0224 294 11 43
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Kamu tercihi teorisinin kamu ekonomisi içindeki yerini belirlemek ve kamu maliyesi konularını farklı bir devlet paradigması altında analiz edebilmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Geleneksel maliye teorisine alternatif bir teori konusunda ileri düzeyde mali iktisat bilgisine sahip olabilme;
2 Kamu tercihi teorisinin varsayımları ve analiz araçları hakkındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme;
3 Kamu kesiminin aşırı büyümesinin sonuçlarını analiz edebilme;
4 Anayasal iktisat düşüncesini anlayabilme;
5 Kamu tercihi teorisine yöneltilen eleştirileri ve karşı görüşleri değerlendirebilme ve sonuçlar çıkartabilme;
6 Yüksek lisans öğrencilerinin konu ile ilgili güncel gelişmeleri ve literatürü bilişim ve iletişim teknolojilerinden de yararlanarak takip etmelerini ve hazırlayacakları çalışmalarda bilimsel araştırma yöntemlerini etkin olarak kullanmalarını sağlayabilme;
7 Yüksek lisans öğrencilerinin hazırladıkları çalışmalarını topluluk önünde sistemli bir biçimde sunmalarına katkıda bulunabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kamusal Tercihler Teorisini Hazırlayan Düşünceler, Teorinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi
2 Kamusal Tercihler Teorisinin Kapsamı, Varsayımları ve Analiz Araçları
3 Kamu Tercihi Teorisinin Pozitif ve Normatif Yönleri
4 Karar Alma Kuralları: Karar Alma Maliyetleri ve Basit Çoğunluk Kuralı
5 Oybirliği Kuralı, Oylama Değiş Tokuşu ve Kamusal Tercihler Teorisinde Bireysel Değerlerden Toplumsal Değerlere Geçiş
6 Siyasal Partiler Teorisi ve Downs Yaklaşımı
7 Bürokrasi Teorisi ve Niskanen Yaklaşımı
8 Seçmen Davranışları
9 Kamu Ekonomisinin Başarısızlığı Teorisi
10 Leviathan Devlet ve Sosyal Maliyeti
11 Siyasal Süreçte Yozlaşma ve Rant Kollama
12 Anayasal İktisat Düşüncesi
13 Optimal Devlet, Refah Devleti ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme
14 Kamu Tercihi Teorisine Yöneltilen Eleştiriler ve Karşı Görüşler
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. James M. Buchanan, Kamu Tercihi ve Anayasal İktisat, Yayına Hazırlayan: Aytaç Eker, Coşkun Can Aktan; İzmir, 1991.
2. Coşkun Can Aktan, Dilek Dileyici, İstiklal Y. Vural; Kamu Ekonomisi ve Kamu Politikaları, Seçkin Yay., Ankara, 2005.
3. Orhan Şener, Kolektif Karar Alma Mekanizması (Bütçenin Saptanmasına İlişkin Kişisel Tercihlerin Açıklanmasının Ekonomik Yorumu), Bursa, 1980.
4. Kenan Bulutoğlu, Kamu Ekonomisine Giriş, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003.
5. Coşkun Can Aktan (Editör), En Az Devlet En İyi Devlet, Çizgi Yay., Konya, 2006.
6. Vural Savaş, Piyasa Ekonomisi ve Devlet, Beta Yay., 1979.
7. Aytaç Eker, Coşkun Can Aktan (Haz.); Politik Yozlaşma ve Rant Kollama, Ankara, 1994.
8. Selçuk Cingi, M.Umur Tosun, Cahit Güran; Yolsuzluk ve Etkin Devlet, Ankara Ticaret Odası Yayını, 2002.
9. Mircan Yıldız Tokatlıoğlu, “Ekonomik Boyutuyla Yolsuzluk Olgusu ve Yolsuzlukla Mücadele”, (http://www.isguc.org)
10. Vural Savaş, “Anayasal Ekonomi”, Ekonomide Durum, (Bahar-Yaz 1997), ss.26-40.
11. Tülay Arın, “Anayasal İktisat ve Refah Devleti: TİSK ve TÜSİAD’ın Asgari Devlet Raporlarının Eleştirisi”, Ekonomide Durum, (Bahar-Yaz 1997), ss.41-106.
12. Reyhan Leba, “Mali Anayasa Üzerine Düşünceler ve Türkiye’nin Gerçekleri”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 34, Sayı: 2, Haziran 2001, ss.53-67.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 40
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 20 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 33 33
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,1
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 5 5 4 5 4 4 4 4 4 3
OK2 5 5 4 5 4 4 3 4 4 3
OK3 5 5 5 5 4 4 4 4 4 3
OK4 5 5 5 5 4 4 4 4 4 3
OK5 5 5 5 5 5 4 4 5 4 3
OK6 5 5 4 5 4 4 4 5 4 3
OK7 5 5 5 5 5 4 4 5 4 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr