1 | Dersin Adı: | KAMU TERCİHİ TEORİSİ |
2 | Dersin Kodu: | MLY5116 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi REYHAN LEBA |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye Bölümü reyhan@uludag.edu.tr 0224 294 11 43 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Kamu tercihi teorisinin kamu ekonomisi içindeki yerini belirlemek ve kamu maliyesi konularını farklı bir devlet paradigması altında analiz edebilmektir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kamusal Tercihler Teorisini Hazırlayan Düşünceler, Teorinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | |
2 | Kamusal Tercihler Teorisinin Kapsamı, Varsayımları ve Analiz Araçları | |
3 | Kamu Tercihi Teorisinin Pozitif ve Normatif Yönleri | |
4 | Karar Alma Kuralları: Karar Alma Maliyetleri ve Basit Çoğunluk Kuralı | |
5 | Oybirliği Kuralı, Oylama Değiş Tokuşu ve Kamusal Tercihler Teorisinde Bireysel Değerlerden Toplumsal Değerlere Geçiş | |
6 | Siyasal Partiler Teorisi ve Downs Yaklaşımı | |
7 | Bürokrasi Teorisi ve Niskanen Yaklaşımı | |
8 | Seçmen Davranışları | |
9 | Kamu Ekonomisinin Başarısızlığı Teorisi | |
10 | Leviathan Devlet ve Sosyal Maliyeti | |
11 | Siyasal Süreçte Yozlaşma ve Rant Kollama | |
12 | Anayasal İktisat Düşüncesi | |
13 | Optimal Devlet, Refah Devleti ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme | |
14 | Kamu Tercihi Teorisine Yöneltilen Eleştiriler ve Karşı Görüşler |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. James M. Buchanan, Kamu Tercihi ve Anayasal İktisat, Yayına Hazırlayan: Aytaç Eker, Coşkun Can Aktan; İzmir, 1991. 2. Coşkun Can Aktan, Dilek Dileyici, İstiklal Y. Vural; Kamu Ekonomisi ve Kamu Politikaları, Seçkin Yay., Ankara, 2005. 3. Orhan Şener, Kolektif Karar Alma Mekanizması (Bütçenin Saptanmasına İlişkin Kişisel Tercihlerin Açıklanmasının Ekonomik Yorumu), Bursa, 1980. 4. Kenan Bulutoğlu, Kamu Ekonomisine Giriş, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003. 5. Coşkun Can Aktan (Editör), En Az Devlet En İyi Devlet, Çizgi Yay., Konya, 2006. 6. Vural Savaş, Piyasa Ekonomisi ve Devlet, Beta Yay., 1979. 7. Aytaç Eker, Coşkun Can Aktan (Haz.); Politik Yozlaşma ve Rant Kollama, Ankara, 1994. 8. Selçuk Cingi, M.Umur Tosun, Cahit Güran; Yolsuzluk ve Etkin Devlet, Ankara Ticaret Odası Yayını, 2002. 9. Mircan Yıldız Tokatlıoğlu, “Ekonomik Boyutuyla Yolsuzluk Olgusu ve Yolsuzlukla Mücadele”, (http://www.isguc.org) 10. Vural Savaş, “Anayasal Ekonomi”, Ekonomide Durum, (Bahar-Yaz 1997), ss.26-40. 11. Tülay Arın, “Anayasal İktisat ve Refah Devleti: TİSK ve TÜSİAD’ın Asgari Devlet Raporlarının Eleştirisi”, Ekonomide Durum, (Bahar-Yaz 1997), ss.41-106. 12. Reyhan Leba, “Mali Anayasa Üzerine Düşünceler ve Türkiye’nin Gerçekleri”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 34, Sayı: 2, Haziran 2001, ss.53-67. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 40 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 33 | 33 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4,1 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |