Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SOSYOLOJİ TARİHİ
1 Dersin Adı: SOSYOLOJİ TARİHİ
2 Dersin Kodu: SSY2008
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM KESKİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Öğr. Gör. Dr. Vildane Özkan
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Sosyoloji Bölümü
Tel: 0224-2941841
e-posta:vildaneozkan@gmail.com
18 Dersin Web Adresi: http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Ders/Index/779193
19 Dersin Amacı Aşağıdaki konuları sunmak ve öğrencilerle tartışmak: 1. Kimi temel sosyolojik yaklaşımların toplumsal-kültürel gerçeklik ortamına ilişkin önkabulleri. 2. Toplumsal-kültürel sistem ve kurumlar ilişkisi, kurumların genel özellikleri ve işlevleri, kurumsallaşma sürecinin aşamaları, kurumsal güç, kurumsal teknoloji, kurumsal denetleme, kurumsal değişme/bunalım, kurumsal ideoloji, taşıyıcı-eyleyicilerin/oyuncuların kişilik ve eylemleri üzerindeki kurumsal etki (norm, değer, konum, topluluk, rol etkenleri vs.). 3. Kimi temel sosyolojik yaklaşımlar çerçevesinde toplumsal-kültürel sistemi oluşturan temel toplumsal kurumların (politika, ekonomi, eğitim, dil, din, aile, sağlık, sanat vs.) tanımları, modern biçimleri, işlevleri, yapısal öğeleri, aralarındaki ilişki ve etkileşimler, toplumsal oyuncuların/taşıyıcı-eyleyicilerin yaşamları üzerindeki etkileri. 4- Kültür kavramının tarihsel bir analizini yapmak, birer kültür kaynağı olarak kurumları ve ürettikleri kültürel perspektifleri değerlendirmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Toplumsal-kültürel gerçeklik ortamında kurumların özelliklerini ve işlevlerini, kurumsallaşma sürecini, kurumsallaşma sürecinin aşamaları ve mekanizmalarını kavrama.;
2 Kurumların sosyolojik kavramlar ve yaklaşımlar çerçevesinde incelenebilmesi için ele alınması gereken temel etkenleri (norm, değer, konum, rol, işlev, eylem, güç ilişkileri vs.) kavrama.;
3 Yazındaki kimi farklı sosyolojik yaklaşımların toplumsal-kültürel kurumları ele alış biçimlerinin nasıl olduğunu kavrama.;
4 Genel olarak kurumların, özel olarak Türkiye’deki kurumların çeşitli görünümlerini, kimi temel sosyolojik yaklaşımlar açısından karşılaştırmalı olarak kavrama.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kültür Nedir?
2 Kurum Nedir?
3 Kültüre dair temel perspektifler
4 Kuruma dair temel perspektifler
5 Küreselleşme açısından Kültür
6 Ortaçağda kurumlar
7 Modern dönemde kurumlar
8 Kurumlar sosyolojisi ve kültürel çoğulculuk
9 Bir kültür kaynağı olarak kurum
10 Kurumsal davranış incelemeleri I(Aile, Din)
11 Kurumsal davranış incelemeleri II(Ekonomi, Siyaset)
12 Sosyal değişme ve kurumsal yapılar
13 Küreselleşme ve yeni sosyolojik kurumlar
14 Genel tartışma
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Özkan, Vildane, Kurumlar Sosyolojisi Ders Notları (Basılmamış), 2011; Poloma, Margaret. Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Gündoğan Yayınları, 2011; Aydın, Mustafa, Kurumlar Sosyolojisi, Vadi Yayınları, 1997; Akyüz, Hüseyin, Kurumlar Sosyolojisi, Siyaset Kitabevi, 2008; Güçlü, Sevinç, Kurumlara Sosyolojik Bakış, Birey Yayınları, 2005; Kağıtçıbaşı, Çiğdem, Günümüzde İnsan ve İnsanlar, Evrim Yayınları, 2010; Gökçe, Birsen, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Savaş Yayınları, 1996; Kongar, Emre, 21. Yüzyılda Türkiye-2000’li Yıllarda Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, 2010; Zencirkıran, Memet, (Editör), Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Dora Yayınları, 2011.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 15 15
Diğer 6 6 36
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 15 15
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 4 3 3 4 3 4 4 5 4 2 1
OK2 4 4 3 3 4 3 4 4 5 4 2 1
OK3 4 4 3 3 4 3 4 4 5 4 2 1
OK4 4 4 3 3 4 3 4 4 5 4 2 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr