Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ELEŞTİREL TEORİ
1 Dersin Adı: ELEŞTİREL TEORİ
2 Dersin Kodu: FLS4079
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Metin BECERMEN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. A. Kadir Çüçen, Prof. Dr. Işık Eren
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Metin Becermen
mbecermen@uludag.edu.tr;
metinbecermen@yahoo.com,
Uludağ Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye.
Tel: +90 224 2941834
18 Dersin Web Adresi: http://felsefe.uludag.edu.tr/site/sites/default/files/FLS4079.pdf
19 Dersin Amacı İnsan ve toplum bilimleri alanında merkezi bir yer işgal eden “eleştirel kuram” kavramı, Frankfurt Okulu teorisyenlerinin 20. yüzyılda öne sürdüğü düşüncelerin bir ürünüdür. Bu bağlamda, bu ders, okul çevresinin eserlerini felsefi, bilimsel, kültürel ve estetik problemler çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Felsefe metinlerini eleştirel bir perspektiften okuyabilme becerisinin kazanılması;
2 Eleştirel Teori’nin entelektüel mirasının eleştirel bir değerlendirmesini sağlama;
3 Eleştirel Teori’yi felsefe tarihi içerisindeki yeri bakımından değerlendirebilme becerisinin kazanılması;
4 Eleştirel Teori’nin düşünsel perspektifi aracılığıyla çağın problemlerinin teşhis edilebilmesi, kavranabilmesi ve çözüm önerisi getirilebilmesi;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Eleştirel Teori’nin mahiyetini geleneksel teoriyle farklılıkları üzerinden tartışmak
2 Eleştirel Teori’nin mahiyetini geleneksel teoriyle farklılıkları üzerinden tartışmak
3 Eleştirel Teori’nin felsefi temellerinin incelenmesi
4 Eleştirel Teori’nin felsefi temellerinin incelenmesi
5 Eleştirel Teori’nin bilim ve Aydınlanma eleştirisi
6 Eleştirel Teori’nin bilim ve Aydınlanma eleştirisi
7 Eleştirel Teori’nin bilim ve Aydınlanma eleştirisi
8 Ders tekrarı ve Ara Sınav
9 Eleştirel Teori’nin Kültür Endüstrisi Eleştirisi
10 Eleştirel Teori’nin ekonomik ilişkilere ve kapitalist topluma eleştirisi
11 Eleştirel Teori’nin ekonomik ilişkilere ve kapitalist topluma eleştirisi
12 Eleştirel Teori’nin Popüler Kültür Eleştirisi ve Yüksek Sanat ideali
13 Eleştirel Teori’nin Popüler Kültür Eleştirisi ve Yüksek Sanat ideali
14 Eleştirel Kuramın temel tezleri açısından değerlendirilmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Horkheimer, Max, Geleneksel ve Eleştirel Kuram (Çev. Mustafa Tüzel), YKY, İstanbul, 2012. Horkheimer, Max, Akıl Tutulması (Çev. Orhan Koçak), Metis Yay., İstanbul, 1990. Horkheimer, M.&. Adorno, Theodor W., Aydınlanmanın Dialektiği (Çev. Nihat Ünler&Elif Ö. Karadoğan), Kabalcı Yay., İstanbul, 2010. Adorno, Theodor, W., Kültür Endüstrisi (Çev. E. Gen&N. Ülner&M. Tüzel), İletişim Yay., İstanbul, 2007. Adorno, Theodor W., Minima Moralia (Çev. Orhan Koçak&Ahmet Doğukan), Metis Yay., İstanbul, 1998. Marcuse, Herbert, Us ve Devrim (Çev. Aziz Yardımlı), İdea Yay., İstanbul, 2000. Marcuse, Herbert, Tek Boyutlu İnsan (Çev. Aziz Yardımlı), İdea Yay., İstanbul, 1997. Jay, M., Diyalektik İmgelem (Çev. Ünsal Oskay), Ara Yay., İstanbul, 1989. Habermas, J., “Mitle Aydınlanmanın Kördüğümü: Max Horkheimer ve Theodor Adorno”, Cogito-Adorno: Kitle, Melankoli ve Felsefe, YKY, İstanbul, 2003, ss. 85-108.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 17 2 34
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 15 15
Diğer 14 2 28
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 15 15
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 5 4 4 5 4 4 4 4 4 4 2
OK2 4 4 4 4 4 3 3 4 4 4 4 2
OK3 4 4 4 4 4 3 3 4 4 4 4 2
OK4 4 4 4 4 4 4 3 4 4 4 4 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr