1 | Dersin Adı: | ELEŞTİREL TEORİ |
2 | Dersin Kodu: | FLS4079 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 7 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Metin BECERMEN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. A. Kadir Çüçen, Prof. Dr. Işık Eren |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Metin Becermen mbecermen@uludag.edu.tr; metinbecermen@yahoo.com, Uludağ Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye. Tel: +90 224 2941834 |
18 | Dersin Web Adresi: | http://felsefe.uludag.edu.tr/site/sites/default/files/FLS4079.pdf |
19 | Dersin Amacı | İnsan ve toplum bilimleri alanında merkezi bir yer işgal eden “eleştirel kuram” kavramı, Frankfurt Okulu teorisyenlerinin 20. yüzyılda öne sürdüğü düşüncelerin bir ürünüdür. Bu bağlamda, bu ders, okul çevresinin eserlerini felsefi, bilimsel, kültürel ve estetik problemler çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Eleştirel Teori’nin mahiyetini geleneksel teoriyle farklılıkları üzerinden tartışmak | |
2 | Eleştirel Teori’nin mahiyetini geleneksel teoriyle farklılıkları üzerinden tartışmak | |
3 | Eleştirel Teori’nin felsefi temellerinin incelenmesi | |
4 | Eleştirel Teori’nin felsefi temellerinin incelenmesi | |
5 | Eleştirel Teori’nin bilim ve Aydınlanma eleştirisi | |
6 | Eleştirel Teori’nin bilim ve Aydınlanma eleştirisi | |
7 | Eleştirel Teori’nin bilim ve Aydınlanma eleştirisi | |
8 | Ders tekrarı ve Ara Sınav | |
9 | Eleştirel Teori’nin Kültür Endüstrisi Eleştirisi | |
10 | Eleştirel Teori’nin ekonomik ilişkilere ve kapitalist topluma eleştirisi | |
11 | Eleştirel Teori’nin ekonomik ilişkilere ve kapitalist topluma eleştirisi | |
12 | Eleştirel Teori’nin Popüler Kültür Eleştirisi ve Yüksek Sanat ideali | |
13 | Eleştirel Teori’nin Popüler Kültür Eleştirisi ve Yüksek Sanat ideali | |
14 | Eleştirel Kuramın temel tezleri açısından değerlendirilmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: | Horkheimer, Max, Geleneksel ve Eleştirel Kuram (Çev. Mustafa Tüzel), YKY, İstanbul, 2012. Horkheimer, Max, Akıl Tutulması (Çev. Orhan Koçak), Metis Yay., İstanbul, 1990. Horkheimer, M.&. Adorno, Theodor W., Aydınlanmanın Dialektiği (Çev. Nihat Ünler&Elif Ö. Karadoğan), Kabalcı Yay., İstanbul, 2010. Adorno, Theodor, W., Kültür Endüstrisi (Çev. E. Gen&N. Ülner&M. Tüzel), İletişim Yay., İstanbul, 2007. Adorno, Theodor W., Minima Moralia (Çev. Orhan Koçak&Ahmet Doğukan), Metis Yay., İstanbul, 1998. Marcuse, Herbert, Us ve Devrim (Çev. Aziz Yardımlı), İdea Yay., İstanbul, 2000. Marcuse, Herbert, Tek Boyutlu İnsan (Çev. Aziz Yardımlı), İdea Yay., İstanbul, 1997. Jay, M., Diyalektik İmgelem (Çev. Ünsal Oskay), Ara Yay., İstanbul, 1989. Habermas, J., “Mitle Aydınlanmanın Kördüğümü: Max Horkheimer ve Theodor Adorno”, Cogito-Adorno: Kitle, Melankoli ve Felsefe, YKY, İstanbul, 2003, ss. 85-108. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 2 | 34 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 14 | 2 | 28 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |