1 | Dersin Adı: | ANLAMA TEKNİKLERİ I:OKUMA EĞİTİMİ |
2 | Dersin Kodu: | TUR3015 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. EROL OGUR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
ogur@uludag.edu.tr 0224 294 22 22 U.Ü. Eğitim Fak. Türkçe Eğitimi Bölümü Görükle/Bursa |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Anlama becerisi olarak okumanın önemini ve okuma sürecinin aşamalarını kavratmak; okuma türlerini ve özelliklerini öğretmek ve ayırt edebilmesini sağlamak; okuma öğretiminde kullanılabilecek metinleri seçebilmek; seçilen metinlerden anlama ve kavrama soruları hazırlayabilmesini sağlamak; okuma becerisini geliştirme yöntem ve tekniklerini uygulayabilmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dersin amacı, işleniş yöntemi, kaynakları hakkında bilgi | Öğrencilerin okuma hakkındaki yeterlilikleri hakkında görüşleri |
2 | Okumanın tanımı ve ilkeleri | Okumanın tanımı ve ilkeleri hakkında araştırma sonuçlarını değerlendirme |
3 | Metinle Ilgili Soruların Hazırlanması Ve Değerlendirilmesi, Metnin Çeşitli Yönlerden Incelenmesi | Metinle ilgili soruların ve örnek etkinliklerin hazırlanması ve değerlendirilmesi, |
4 | Okuma eğitiminde etkili olan faktörler | Okuma eğitimini etkileyen faktörlerin tespit ve değerlendirilmesi |
5 | Okumanın Unsurları: Okumanın Fiziksel ve Zihinsel Unsurları | Okuma unsurlarının okuma becerisi üzerindeki etkisine yönelik uygulama |
6 | Okuma Yaklaşımları: Bütünleştirici Okuma Yaklaşımı, Çözümleyici Okuma Yaklaşımı, Etkileşimsel Okuma Yaklaşımı. | Okuma yaklaşımlarına yönelik uygulama çalışması |
7 | Metinlerarasılık Ve Anlam Kurma | Farklı metinlerden hareketle okumada anlam kurma |
8 | Okuma Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler; Metinlerde Okunabilirlik | Değişik metin türlerine ait inceleme |
9 | Türkçe İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretim Programında Okuma Eğitimi | Türkçe Programında okuma ilk ve kazanımlarını tanıma anlama |
10 | Okuma Eğitiminde Yöntem ve Teknikler | Okuma eğitiminde değişik okuma yöntem ve tekniklerini kullanma |
11 | Okuma Eğitiminde Yöntem ve Teknikler | Okuma eğitiminde değişik okuma yöntem ve tekniklerini kullanma |
12 | Metin Türleri ve Okuma: Bilgilendirici Ve Öyküleyici Metin | Bilgilendirici ve öyküleyici metinler üzerinde okuma uygulaması |
13 | Metin Türleri ve Okuma: Şiir | Şiir okuma ve inceleme |
14 | Okuma ve Anlama; Okuma Eğitiminde Tür, Yöntem ve Teknikler | Okuma-anlama ilgisine yönelik uygulama |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Alemdar Yalçın, Türkçe Öğretim Yöntemleri, Akçağ Yay., Ankara, 2002 . 2. Mustafa Cemiloğlu, İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, Aktüel 2004. 3. Richard Bamberger, Okuma Alışkanlığını Geliştirme, Kültür Bak.Yay. 1991. 4. Emin Özdemir, Eleştirel Okuma, Bilgi Yay. 2000. 5. Oya, Adali, Bilgilendirici Metinlerin Okunması, içinde Yaratıcı Toplum Yolunda Çağdaş Eğitim, İstanbul: Ç.Y.D.D. Yayınları 1/Cem Yayınevi. 6. Akşit, Göktürk, Okuma Uğraşı, İnkılâp Kitabevi, İstanbul, 1988. 7. Zehra, İpşirlioğlu, Okumayı Öğretme, içinde Yaratıcı Toplum Yolunda Çağdaş Eğitim, Ç.Y.D.D. Yayınları 1, Cem Yayınevi, İstanbul, 1993. 8. Emin, Özdemir, Okuma Sanatı, Nasıl Okumalı, Neler Okumalı, İnkılâp Kitabevi, İstanbul, 1983. 9. Murat Özbay, Okuma Eğitimi, Anı Yayıncılık, Ankara, 2010. 10. Ali Fuat Arıcı, Okuma Eğitimi, Pegem Yayınları, Ankara 2008. 11. Türkçe Öğretim Programı, MEB, Tebliğler Dergisi, 2006. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 50 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 25 |
Toplam | 4 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 75 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 25 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 2 | 24 |
Ödevler | 2 | 18 | 36 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |