1 | Dersin Adı: | TIP VE İNSAN BİLİMLERİ DERS KURULU I |
2 | Dersin Kodu: | TIP101 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 9 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 1 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. ELİF ATICI |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof. Dr. Kayıhan Pala, Doç. Dr. Alpaslan Türkkan, Doç. Dr. Nalan Akış, Prof. Dr. Yeşim Uncu, Prof. Dr. Alis Özçakır, Doç. Dr. Züleyha Alper, Prof. Dr. Murat Civaner, Yrd. Doç. Dr. Sezer Erer Kafa, Doç. Dr. İlker Kafa, Prof. Dr. Şule Akköse, Doç. Dr. Özlem Köksal, Prof. Dr. Fatmanur Kaya, Doç. Dr. Pınar Vural, Prof. Dr. Aslı Sarandöl, Prof. Dr. Cengiz Akkaya, prof. Dr. Selçuk Kırlı, Doç. Dr. Yusuf Sivrioğlu, Doç. Dr. Saygın Eker, Prof. Dr. İlker Ercan, Doç. Dr. Güven özkan, Doç. Dr. Deniz Sığırlı, Doç. Dr. Gökhan Ocakoplu, Prof. Dr. Ekrem Kaya, Prof. Dr. Bedreddit Akova |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Elif Atıcı elifatici@uludag.edu.tr 530 938 50 95 |
18 | Dersin Web Adresi: | http://tip.uludag.edu.tr/mezuniyet-oncesi-egitim-programlari |
19 | Dersin Amacı | Tıp eğitimine başlarken birinci sınıf öğrencilerine hekimlik mesleğini anlama ve hekimliğin insani boyutunu kavrama temelinde bütüncül yaklaşımla sağlık, hastalık, iyileşme ve sağlık hizmeti sunumu kavramlarını disiplinler arası ve eleştirel olarak değerlendirmek, çözümlemek ve öğrenme sürecinin ilkelerini benimsetmek; bazı temel tıbbi becerileri kazandırmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Teori | Uygulama | |
1. Tıp neyi amaçlar? 2. Tıpta değer kavramı 3. Öğrenme ve hafıza (bellek – algı) 4. Sembollerle tıp 5. Yeni bir dil: Tıp terminolojisi 6. Terminoloji-1 7. Sağlıkla ilgili temel kavramlar-1 8. Sağlıkla ilgili temel kavramlar-2 9. Terminoloji-2 10. Değişen dünyada sağlık ve hastalık kavramı 11. Biyopsikososyal model 12. Terminoloji-3 13. Sağlık kavramının açıklanmasında yaklaşımlar-1 14. Sağlık kavramının açıklanmasında yaklaşımlar-2 15. Sağlığın sosyal belirleyicileri 16. Temel sağlık hizmetleri 17. Sağlık hizmeti sunumu 18. Terminoloji-4 19. Terminoloji-5 20. Tıbbi bilginin sağlık algısına ve hizmet sunumuna etkisi-1 21. Tıbbi bilginin sağlık algısına ve hizmet sunumuna etkisi-2 22. Türkiye’de sağlık hizmeti sunumu-1 23. Türkiye’de sağlık hizmeti sunumu-2 24. Terminoloji-6 25. Hekim-hasta ilişkisi 26. Hasta-hekim görüşme süreci 27. Terminoloji-7 28. Temel iletişim becerileri-1 29. Temel iletişim becerileri-2 30. Hasta – hekim perspektifinden hastalık ve ölüm 31. Doğru doktor – yanlış hasta 32. Yanlış doktor – doğru hasta 33. Bilim, bilimsel düşünce 34. Tıp eğitiminin profesyonelliğe katkısı 35. Beş yıldızlı doktor 36. Film gösterimi 37. Film gösterimi 38. Film gösterimi 39. Temel yaşam desteği 40. İlkyardım ve temel özellikleri 41. Olay yeri değerlendirmesi ve hasta, yaralı değerlendirilmesi ve nakli (OYİ-HYD-N) 42. Zehirlenmelerde ilk yardım 43. Yumuşak doku yaralanmalarında ilk yardım 44. Kanamalarda ilk yardım 45. Yanıklarda ilk yardım 46. Kırık, burkulma durumunda ilk yardım 47. Tıbbi acillerde yaklaşım ( Bilinç¸ bozukluğu, nöbet geçirme... ) 48. Hasta taşıma teknikleri 49. Tarih nasıl ilerler? 50. Tıp tarihinde ilk bilgiler, ilk uygulamalar 51. Ortaçağda tıbbın iki farklı yüzü 52. Rönesans tıbbı nasıl etkiledi? 53. Rönesans’tan günümüze dünyada tıbbın gelişimi üzerine genelleme 54. Eski Türklerden Osmanlıya tıbbın gelişimi 55. Osmanlı dönemi tıp eğitimi ve hekimler 56. Osmanlı dönemi sağlık hizmetleri 57. Cumhuriyet’in izinde 58. Reform salgını 59. Sağlık reformları 60. Sağlık politikaları 61. Bireyin fiziksel/psikososyal gelişim süreçleri 62. Psikososyal gelişim 63. Psikoseksüel gelişim 64. Bireyin yaşam döngüsü 65. Aile yaşam döngüsü 66. Mesleki kimlik kazanımı, hedefler, zorluklar 67. Çatışmanın ortaya çıkışı ve çözümü 68. Savunma düzenekleri-1 69. Savunma düzenekleri-2 70. Bilinç ve dikkat 71. Plasebo – nosebo etki 72. Risk kavramı, risk alma davranışı 73. Toplumu tanıma ve sağlıkta ekip çalışması 74. Sağlık eğitimi 75. İstatistikte tanım ve terimler 76. Sağlığı koruma 77. Bilgi toplama yolları 78. Sağlığın geliştirilmesi 79. Demografi ve sağlık 80. Çalışma yaşamı ve sağlık 81. Bilgilerin derlenmesi 82. Çevre sağlık ilişkisi Nalan Akış HS 09.40-10.20 3 TIP 101 - Dezavantajlı gruplar 83. Grafikler 84. Epidemiyolojiye giriş 85. Ülkenin sağlık durumunun değerlendirilmesi 86. Ortalamalar 87. Sağlıkta insan gücü 88. Ulusal/Uluslararası sağlık kurumları 89. Dağılım ölçüleri 90. Sağlık çalışanlarının sağlığı 91. Sağlıkta eşitsizlikler 92. Örnekleme 93. Küresel çevre sağlığı sorunları 94. Tıbbi antropoloji 95. Olasılık 96. Binomial dağılım ve olasılığı 97. Poisson dağılımı ve olasılığı 98. Sağlıklı Yaşam (beslenme, egzersiz, stresle baş etme) 99. Sağlıklı Yaşam (beslenme, egzersiz, stresle baş etme) 100. Organ nakli ve organ bağışı 101. Organ nakli ve organ bağışı UYGULAMA 1. Temel yaşam desteği - I (kalp masajı) 2. Temel yaşam desteği - I (kalp masajı) 3. Temel yaşam desteği - II (yapay solunum ) Temel yaşam desteği - II (yapay solunum 4. Olay yeri değerlendirmesi ve hasta, yaralı değerlendirilmesi ve nakli (OYİ-HYD-N) 5. Olay yeri değerlendirmesi ve hasta, yaralı değerlendirilmesi ve nakli (OYİ-HYD-N) 6. Dış kanama kontrolü, şok pozisyonu 7. Dış kanama kontrolü, şok pozisyonu 8. Atel uygulamaları 9. Atel uygulamaları 10. Hasta taşıma teknikleri 11. Hasta taşıma teknikleri 12. Vaka çalışmaları 13. Vaka çalışmaları 14. İstatistik paket programlarının ve SPSS’in tanıtılması-1 15. İstatistik paket programlarının ve SPSS’in tanıtılması-2 16. SPSS’te veri girişi 17. Bilgisayar programları ile tablo yapımı 18. SPSS’te grafik çizimi 19. SPSS’te betimleyici değer hesaplaması 20. SPSS’te örnek büyüklüğü ve olasılık hesabı |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: | http://tip.uludag.edu.tr/mezuniyet-oncesi-egitim-programlari |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | 40 |
Kısa Sınav | 2 | 20 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 40 | 40 |
Toplam | 44 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 60 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 4 | 56 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | 2 | ||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | 40 | ||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |