Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TIP VE İNSAN BİLİMLERİ DERS KURULU I
1 Dersin Adı: TIP VE İNSAN BİLİMLERİ DERS KURULU I
2 Dersin Kodu: TIP101
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 9
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 4
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 1
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç.Dr. ELİF ATICI
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Kayıhan Pala, Doç. Dr. Alpaslan Türkkan, Doç. Dr. Nalan Akış, Prof. Dr. Yeşim Uncu, Prof. Dr. Alis Özçakır, Doç. Dr. Züleyha Alper, Prof. Dr. Murat Civaner, Yrd. Doç. Dr. Sezer Erer Kafa, Doç. Dr. İlker Kafa, Prof. Dr. Şule Akköse, Doç. Dr. Özlem Köksal, Prof. Dr. Fatmanur Kaya, Doç. Dr. Pınar Vural, Prof. Dr. Aslı Sarandöl, Prof. Dr. Cengiz Akkaya, prof. Dr. Selçuk Kırlı, Doç. Dr. Yusuf Sivrioğlu, Doç.
Dr. Saygın Eker, Prof. Dr. İlker Ercan, Doç. Dr. Güven özkan, Doç. Dr. Deniz Sığırlı, Doç. Dr. Gökhan Ocakoplu, Prof. Dr. Ekrem Kaya, Prof. Dr. Bedreddit Akova
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Elif Atıcı
elifatici@uludag.edu.tr
530 938 50 95
18 Dersin Web Adresi: http://tip.uludag.edu.tr/mezuniyet-oncesi-egitim-programlari
19 Dersin Amacı Tıp eğitimine başlarken birinci sınıf öğrencilerine hekimlik mesleğini anlama ve hekimliğin insani boyutunu kavrama temelinde bütüncül yaklaşımla sağlık, hastalık, iyileşme ve sağlık hizmeti sunumu kavramlarını disiplinler arası ve eleştirel olarak değerlendirmek, çözümlemek ve öğrenme sürecinin ilkelerini benimsetmek; bazı temel tıbbi becerileri kazandırmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hekimlik mesleğini tanımak, hekimlik mesleği ile ilgili değer, kavram ve terimleri bilmek;
2 Mesleki kimlik kazanımında hedefleri ve zorlukları bilmek;
3 Hekimin rolünü (hekim, sağlık savunucusu, bilim insanı, iletişimci, ekip üyesi, lider ve yönetici), görev ve sorumluluklarını anlamak;
4 Hekimliğin ve tıbbi uygulamaların evrimini bilmek;
5 Bilgi üretimine etki eden unsurları ve bilimsel bilgi gelişiminin tıbbi uygulamalara etkisini kavramak;
6 Sağlık hizmeti sunumunu, sağlık hizmetine etki eden unsurları bilmek;
7 Sağlığa etki eden unsurlar ve bunların bireye, topluma, hastalıklara ve hizmet sunumuna etkisini kavramak;
8 Sağlık, hastalık, sağlık hizmeti ve hasta-hekim ilişkisi bağlamında insan davranışlarının anlamını irdelemek;
9 İnsani değerlerin gözetildiği, tıbbın amacı ve meslek etiği değerleri doğrultusunda kurulacak hasta-hekim ilişkisinin gerekliliklerini kavramak;
10 Bilim, bilimsel düşünce ve bilimsel bilgi kullanımının önemini bilmek;
22 Dersin İçeriği
Teori Uygulama
1. Tıp neyi amaçlar?
2. Tıpta değer kavramı
3. Öğrenme ve hafıza (bellek – algı)
4. Sembollerle tıp
5. Yeni bir dil: Tıp terminolojisi
6. Terminoloji-1
7. Sağlıkla ilgili temel kavramlar-1
8. Sağlıkla ilgili temel kavramlar-2
9. Terminoloji-2
10. Değişen dünyada sağlık ve hastalık kavramı
11. Biyopsikososyal model
12. Terminoloji-3
13. Sağlık kavramının açıklanmasında yaklaşımlar-1
14. Sağlık kavramının açıklanmasında yaklaşımlar-2
15. Sağlığın sosyal belirleyicileri
16. Temel sağlık hizmetleri
17. Sağlık hizmeti sunumu
18. Terminoloji-4
19. Terminoloji-5
20. Tıbbi bilginin sağlık algısına ve hizmet sunumuna etkisi-1
21. Tıbbi bilginin sağlık algısına ve hizmet sunumuna etkisi-2
22. Türkiye’de sağlık hizmeti sunumu-1
23. Türkiye’de sağlık hizmeti sunumu-2
24. Terminoloji-6
25. Hekim-hasta ilişkisi
26. Hasta-hekim görüşme süreci
27. Terminoloji-7
28. Temel iletişim becerileri-1
29. Temel iletişim becerileri-2
30. Hasta – hekim perspektifinden hastalık ve ölüm
31. Doğru doktor – yanlış hasta
32. Yanlış doktor – doğru hasta
33. Bilim, bilimsel düşünce
34. Tıp eğitiminin profesyonelliğe katkısı
35. Beş yıldızlı doktor
36. Film gösterimi
37. Film gösterimi
38. Film gösterimi
39. Temel yaşam desteği
40. İlkyardım ve temel özellikleri
41. Olay yeri değerlendirmesi ve hasta, yaralı değerlendirilmesi ve nakli (OYİ-HYD-N)
42. Zehirlenmelerde ilk yardım
43. Yumuşak doku yaralanmalarında ilk yardım
44. Kanamalarda ilk yardım
45. Yanıklarda ilk yardım
46. Kırık, burkulma durumunda ilk yardım
47. Tıbbi acillerde yaklaşım ( Bilinç¸ bozukluğu, nöbet geçirme... )
48. Hasta taşıma teknikleri
49. Tarih nasıl ilerler?
50. Tıp tarihinde ilk bilgiler, ilk uygulamalar
51. Ortaçağda tıbbın iki farklı yüzü
52. Rönesans tıbbı nasıl etkiledi?
53. Rönesans’tan günümüze dünyada tıbbın gelişimi üzerine genelleme
54. Eski Türklerden Osmanlıya tıbbın gelişimi
55. Osmanlı dönemi tıp eğitimi ve hekimler
56. Osmanlı dönemi sağlık hizmetleri
57. Cumhuriyet’in izinde
58. Reform salgını
59. Sağlık reformları
60. Sağlık politikaları
61. Bireyin fiziksel/psikososyal gelişim süreçleri
62. Psikososyal gelişim
63. Psikoseksüel gelişim
64. Bireyin yaşam döngüsü
65. Aile yaşam döngüsü
66. Mesleki kimlik kazanımı, hedefler, zorluklar
67. Çatışmanın ortaya çıkışı ve çözümü
68. Savunma düzenekleri-1
69. Savunma düzenekleri-2
70. Bilinç ve dikkat
71. Plasebo – nosebo etki
72. Risk kavramı, risk alma davranışı
73. Toplumu tanıma ve sağlıkta ekip çalışması
74. Sağlık eğitimi
75. İstatistikte tanım ve terimler
76. Sağlığı koruma
77. Bilgi toplama yolları
78. Sağlığın geliştirilmesi
79. Demografi ve sağlık
80. Çalışma yaşamı ve sağlık
81. Bilgilerin derlenmesi
82. Çevre sağlık ilişkisi Nalan Akış HS 09.40-10.20 3 TIP 101 - Dezavantajlı gruplar
83. Grafikler
84. Epidemiyolojiye giriş
85. Ülkenin sağlık durumunun değerlendirilmesi
86. Ortalamalar
87. Sağlıkta insan gücü
88. Ulusal/Uluslararası sağlık kurumları
89. Dağılım ölçüleri
90. Sağlık çalışanlarının sağlığı
91. Sağlıkta eşitsizlikler
92. Örnekleme
93. Küresel çevre sağlığı sorunları
94. Tıbbi antropoloji
95. Olasılık
96. Binomial dağılım ve olasılığı
97. Poisson dağılımı ve olasılığı
98. Sağlıklı Yaşam (beslenme, egzersiz, stresle baş etme)
99. Sağlıklı Yaşam (beslenme, egzersiz, stresle baş etme)
100. Organ nakli ve organ bağışı
101. Organ nakli ve organ bağışı
UYGULAMA
1. Temel yaşam desteği - I (kalp masajı)
2. Temel yaşam desteği - I (kalp masajı)
3. Temel yaşam desteği - II (yapay solunum ) Temel yaşam desteği - II (yapay solunum
4. Olay yeri değerlendirmesi ve hasta, yaralı değerlendirilmesi ve nakli (OYİ-HYD-N)
5. Olay yeri değerlendirmesi ve hasta, yaralı değerlendirilmesi ve nakli (OYİ-HYD-N)
6. Dış kanama kontrolü, şok pozisyonu
7. Dış kanama kontrolü, şok pozisyonu
8. Atel uygulamaları
9. Atel uygulamaları
10. Hasta taşıma teknikleri
11. Hasta taşıma teknikleri
12. Vaka çalışmaları
13. Vaka çalışmaları
14. İstatistik paket programlarının ve SPSS’in tanıtılması-1
15. İstatistik paket programlarının ve SPSS’in tanıtılması-2
16. SPSS’te veri girişi
17. Bilgisayar programları ile tablo yapımı
18. SPSS’te grafik çizimi
19. SPSS’te betimleyici değer hesaplaması
20. SPSS’te örnek büyüklüğü ve olasılık hesabı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: http://tip.uludag.edu.tr/mezuniyet-oncesi-egitim-programlari
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 40
Kısa Sınav 2 20
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 40 40
Toplam 44 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 60
Finalin BAşarıya Oranı 40
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 4 56
Uygulamalı Dersler 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
Ödevler 0
Projeler
Arazi Çalışmaları
Arasınavlar 2
Diğer
Yarıyıl Sonu Sınavları 40
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30 saat
Dersin AKTS Kredisi
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK2 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 3 0 4
OK4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 2 2 0 0 2 0
OK6 0 0 0 0 0 4 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 3 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK9 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 2 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr