1 |
Dersin Adı: |
HEMŞİRELİKTE ETİK |
2 |
Dersin Kodu: |
SHE5004 |
3 |
Dersin Türü: |
Zorunlu |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Yüksek Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
1 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
2 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
4 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
Yok |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Doç.Dr. HİCRAN YILDIZ |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Doç.Dr. Hicran Yıldız |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
|
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Öğrenciye, sağlıklı ve hasta bireye yönelik tüm uygulamalarda, akademik ve bilimsel çalışmalarda etik değerlere uyma, etik karar verme, etik sorunlar, etik sorunlara yaklaşım konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Temel Kavramlar (Etik, meta etik, normatif etik) Hemşirelik Tarihi, Hemşirelik Felsefesi, Görev temelli etik |
|
2 |
Etik İlkeler, Etik Kodlar
Etik Kurullar
|
|
3 |
Meslek Etiği ve Dayandığı temel kavramlar (Faydacılık, erdem etiği, deontoloji, ahlaki tikelcilik vb.) |
|
4 |
Etik sorunlar, Etik ikilemler, etik değerler, Biyoetik
Etik Karar Verme süreci
|
|
5 |
Etik açıdan hak kavramı (İnsan hakları, sağlık hakkı, hasta hakkı, hemşire hakları, yaşam hakkı-ötenazi, DNR) |
|
6 |
Hukuk ve Etik (malpraktis, kusur vb)
Sağlık politikaları ve etik
|
|
7 |
Hastaya yönelik tedavi ve bakım uygulamalarında etik (Aydınlatılmış onam, paternalizm, otonomi vb)
Teknolojik gelişmeler ve etik (Kök hücre nakli, organ nakli, yapay beslenme, bitkisel yaşam)
|
|
8 |
Etik açıdan sağlık hizmetlerinin sunumu (sağlık hizmetine ulaşım, ekonomik sorunlar, sosyal sorunlar, cinsiyet, profesyonel ilişkiler, vb) |
|
9 |
Kültürlerarası bakım ve etik
Cinsiyetle ilişkili konular ve etik (Cinsiyet ayrımcılığı, cinsel taciz, tecavüz, cinsel tercih, kürtaj, recm, vb)
|
|
10 |
Hemşirelik Eğitim ve uygulamalarında etik |
|
11 |
Etik açıdan bilgi paylaşımı ve iletişim (Telefon ile istem alıp-verme, belgeleme, bilginin mahremiyeti vb) |
|
12 |
Hasta savunuculuğu kavramı
Hemşire ve Hastanın güçlendirilmesi
|
|
13 |
İhmal ve istismar, Şiddet
Palyatif bakım, futil bakım, ölüm ve ölüm sonrası bakım, beyin ölümü
|
|
14 |
Bilimsel ve akademik araştırma ve yayınlarda etik |
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Alpar ŞE, Bahçecik N, Karabacak Ü. Hemşirelikte Çağdaş Etik. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul,2013. Şentürk SE. Hemşirelikte Etik. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2012. Erdoğan S, Nahçıvan N, Esin N. Hemşirelikte Araştırma Süreç, Ugulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014. Terakye G, Ocakcı AF. Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Kitabevi, İstanbul, 2013. Bektaş H. Hemşirelik Becerileri Bir Hemşirelik Süreci Yaklaşımı. Nobel Akademi yayıncılık, 2015. Hatemi H, Doğan H. Medikal Etik 11 - Çeşitli Tıp Konularının Tıp Etiği İle Sentezi. Yüce Yayımları, 2013. |
24 |
Değerlendirme |
|