Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ IV
1 Dersin Adı: BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ IV
2 Dersin Kodu: MUZ2004
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 1
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi NESRİN ÖZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: --Yrd.Doç. Nesrin ÖZ (Keman)
Yrd.Doç. Nejdet KALENDER (Keman)
Öğr.Gör.Özgür EĞİLMEZ (Keman)
Öğr.Gör.Bayazıt AKHUNDOV (Keman)
Öğr.Gör.Yusuf HASANOV (Viyola)
Yrd.Doç.Dr. Erol DEMİRBATIR (Çello)
Öğr.Gör.Elhan NECEF (Çello)
Öğr.Gör.Nilüfer YILMAZ (Kontrbas)
Öğr.Gör.Ezgi KARA (Flüt)
Okt.Murat CEMİL (Gitar)
Okt.V.Özgür SAĞLAM (Gitar)
Öğr.Gör.Yaşar Kemal ALİM (Bağlama)
Öğr.Gör.Göknur YILDIZ (Şan)
Öğr.Gör.Çiğdem YİĞİT (Şan)
Okt.Gülnihal GÜL (Şan)
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: nesrinoz@uludag.edu.tr
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü Nilüfer/ BURSA TÜRKİYE
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Keman:Kemanda aşamalı olarak teknik alıştırma ve etüdleri, Türk ve Dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri bireysel gelişmeye uygun olarak kemana özgü literatür ile okul müzik eğitiminde öğrenme-öğretme etkinliklerini kapsar. Viyola:Viyola öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak viyolayı öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmayı amaçlar. Çello:Viyolonsel öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak viyolonseli öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmayı amaçlar. Kontrabas:Kontrbas öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak kontrbası öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme- yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazanmayı amaçlar. Flüt:Bu dersin amacı, teknik alıştırma ve etütler yoluyla Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekler seslendirmek, öğrencilerin bireysel gelişimlerine uygun olarak çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapmak ve öğrencilere bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmaktır. Gitar:: Bireysel çalgı eğitimi gitar dersinin amacı; aşamalı olarak teknik alıştırma ve etütleri, Türk ve Dünya bestecilerinin eserlerinden örnekler bireysel gelişmeye uygun olarak çalgıya özgü literatür ile okul müziği eğitiminde öğrenme öğretme etkinliklerini kapsar. Bağlama:Öğrencinin bağlama eğitiminde kullanılan basit, bileşik ve karma usüllere ait etüdler ile zeybek tavrına giriş niteliğindeki bilgileri kavramasını sağlamaktır. Şan:Dili doğru kullanarak, ses eğitimi tekniklerine uygun değişik eserleri seslendirme bilgi ve becerilerini geliştirmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Keman:II. Konumda kalıcı çalışmalar yapabilme. Viyola:Viyolada III. konum bilgisi ve III. konumda çalabilme. Çello:Viyolonselde V. Konum bilgisi. V. Konumda çalabilme. Kontrabas: 3. Konumda nota ve sesleri tanıyabilme. Flüt:İki oktav Mi ve Lab Major ile Fa ve Do# minör gamlarını, arpejlerini ve buna benzer egzersizleri çalabilme. Gitar:Gitar tekniğini geliştirip, gitar müziğini öğrendikleri doğrultusunda ifade edebilme Bağlama:Bağlamayı tekniğine uygun olarak çalabilme Şan:Doğru nefes tekniğini kısa ve uzun egzersizlerde uygulayabilme.;
2 Keman: I. ve II. Konumlar arası geçişli çalışmalar yapabilme. Viyola:I.ve III. konum geçişli çalışmalar yapabilme. Çello:I.,IV.,III, II ve V. Konum geçişli çalışmalar yapabilme. Kontrabas:1 oktav re majör ve re minör tonlarında gam ve arpej çalabilme. Flüt:Çift dil ve üç dil tekniğinde yapılan çalışmalar yoluyla, çalışmakta olduğu eser ve etütlerde bu teknikleri uygulayabilme. Gitar:VII. pozisyonda nota yerlerini tanıyıp çalabilme. Bağlama:Bağlama hakkında gerekli temel bilgiyi kavrayabilme Şan:Doğru nefes ve ses tekniğini kullanabilme.;
3 Keman: I. ve II. Konumlar içinde değişik yay çeşitleriyle iki oktav dizi çalabilme. Viyola:Sağ ve sol el tekniğini geliştirici, koordinasyonu arttırıcı egzersizler yapabilme. Çello:Detache, legato, staccato ve martele yay tekniklerini geliştirebilme. Kontrabas: Martele tekniğini kavrayabilme. Flüt:Düzeyine uygun sonat formunda bir eseri seslendirebilme. Gitar:Vibrato tekniği ile çalabilme. Hız terimleri ve nüanslar ile öğrendiği tekniği uygulayabilme. Bağlama:Bağlama hakkında gerekli teknik bilgiyi kavrayabilme Şan:Çalışılan eserleri doğru artikülasyonla söyleyebilme.;
4 Keman:Legato, Staccato, Detache, Martele yay tekniklerinde verilen etütleri çalabilme. Viyola:Sol Majör dizisini I. ve III. konumlar içinde değişik yay çeşitleriyle iki oktav içinde çalabilme. Çello:Sağ ve sol el tekniğini geliştirici, koordinasyonu arttırıcı egzersizler yapabilme. Kontrabas: 4. Konumda nota ve sesleri tanıyabilme. Flüt:Etütler ve parmak tekniğini hızlandırmaya yönelik egzersizler yaparak, acelitesini arttırabilme. Gitar:Çarpma ve apogiatür tekniklerini kullanabilme. Bağlama:Farklı tartım kalıplarını kavrayabilme Şan:Edindiği ses yaratma becerilerini ulusal ve evrensel ezgilerde kullanabilme.;
5 Keman:Martele ve staccato tekniğinin özelliklerini kavrayabilme. Viyola:Mi bemol Majör dizisini I. ve III. konumlar içinde değişik yay çeşitleriyle iki oktav içinde çalabilme. Çello:Viyolonselde flajöle ses elde edebilme. Kontrabas:1 Oktav mi bemol majör, la bemol majör ve si bemol majör gam, arpej ve aralık çalabilme. Flüt:Piyano ile yapılan çalışmalarda doğru entonasyon ile çalabilme. Gitar:Pozisyonlar arası parmak aktarımları ve üç oktav gam çalabilme. Bağlama:Doğru tutuş ve oturuş becerisi kazanabilme Şan:Düzeye uygun müzik dağarı geliştirebilme.;
6 Keman:Düzeye uygun ulusal ve evrensel boyuttaki eserleri seslendirme. Viyola:Martele tekniği ile çalabilme. Çello:Si bemol majör bilgisi. Si bemol majörde çalabilme. Kontrabas:2 Oktav mi majör, mi minör gam, arpej ve aralık çalabilme. Flüt:Sınıf konserlerinde yer alarak, sahne performansını geliştirme. Gitar:Kampana ve çalım şekillerini uygulayabilme. Bağlama:Tam ve yarım sesleri kavrayabilme Şan:Çalışılan eserleri piyano eşliği ile söyleyebilme.;
7 Viyola:Detache, Legato, Martele, Staccato tekniklerini bir arada diziler yardımıyla çalarak pekiştirilebilme. Çello:Sol minör bilgisi. Sol minörde çalabilme. Kontrabas: 4. Konumda etütler ve eser çalabilme. Flüt:Üçüncü oktavdaki seslerde hafif ve yumuşak çalma becerisini kazanabilme. Gitar:Sağ el trili (klavsen trili) oluşturup çalabilme. Bağlama:Farklı pozisyonları kavrayabilme Şan:Çalışılan eserleri dönem ve stil özelliklerine uygun olarak söyleyebilme.;
8 Viyola:Detache, Legato, Martele, Staccato tekniklerini bir arada etütler yardımıyla çalarak pekiştirilebilme. Çello:La majör bilgisi. La majörde çalabilme. Kontrabas:Değişik hız ve gürlük terimlerini uygulayabilme. Flüt:Üçüncü oktavdaki seslerde vibrato yapabilme. Gitar:Çift sesli gam çalabilme. Bağlama:Bağlama ve bağlama ailesine ait çalgıların özelliklerini kavrayabilme Şan:Etkinlik ve konserlerde şarkı söyleyebilme.;
9 Viyola:Viyola için yazılmış Barok dönem eserlerini çalabilme. Çello:Fa diyez minör bilgisi. Fa diyez minörde çalabilme. Gitar:IX. pozisyonda nota yerlerini tanıyıp çalabilme. Bağlama:La-re ve la-mi sesleri arasındaki pozisyon ve doğru baskıları uygulayabilme ;
10 Viyola:Çalışılan etüt ve eserleri tekniğine uygun müzikal biçimde seslendirebilme. Çello:Çalışılan Etüt ve Eserleri Tekniğine Uygun Müzikal Biçimde Seslendirebilme. Gitar:Bare ve pivot tekniğini uygulayabilme ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Keman:II. Konumda çalışmalar . Viyola:Bir Önceki Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı. Çello:Bir Önceki Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı. Kontrabas:3. Konum bilgisi Flüt:Mi majör ve Do#minör gamları ve arpejleri Gitar:Geçen dönem içerisinde yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve yeni dönem çalışmaları hakkında bilgiler verilir. Bağlama:Oktav si bemol sesinin bağlamadaki yeri Şan:5’li, 6’lı arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar.
2 Keman:II. Konumda çalışmalar . Viyola:III. Konum Bilgisi ve Uygulaması Çello:V. Konum Bilgisi. V. Konumda Çalışmalar. Kontrabas:Konum değiştirme Flüt:Çift dil ve üç dil tekniğini geliştirmeye yönelik çalışmalar Gitar:Bağımsızlaştırma çalışmaları, legato, staccato, portato ve değim bağları Bağlama:Oktav do sesinin bağlamadaki yeri Şan:5’li, 6’lı arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar örnek eserler.
3 Keman:I. ve III. Konumlar arası çalışmalar. Viyola:I.Konumdan III. Konuma Geçme ve Konum Geçişli Çalışmalar Çello:Konum Geçişli Çalışmalar Kontrabas:1 Oktav re majör ve re minör gam ve arpejler Flüt:Düzeyine uygun etüt çalışması Gitar:Sol el parmak açma çalışmaları ve sağ el koordinasyonu. Bağlama:Oktav re sesinin bağlamadaki yeri Şan:5’li, 6’lı, oktav arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar örnek eserler.
4 Keman:I. ve III. Konumlar arası çalışmalar. Viyola:I.Konumdan III.Konuma Geçişli Sol Majör Tonalitesi ve Uygulaması Çello:Si Bemol Majör Tonalitesi. Si Bemol Majörde Çalışmalar. Kontrabas:1.Konum ve 3. Konum arası geçişli etütler Flüt:Düzeyine uygun sonat formunda bir eser seslendirilmesi Gitar:Sağ el trili (Klavsen trili). Bağlama:Dört onaltılıktan oluşan tartım kalıbı ve tezene vuruşu Şan:Oktav, 9’lu, 12’li arpej ve sıralı staccato -legato alıştırmalar ve örnek eserler.
5 Keman:I. ve III. Konumlar arası çalışmalar. Viyola:I.Konumdan III.Konuma Geçişli Sol Majör Tonalitesinde Yay Teknikleri Çalışmaları Çello:Detache Tekniği II Detache Çalışmaları. Kontrabas:Martele tekniği; 4. Konum bilgisi Flüt:Gam ve etüt çalışmalarının tekrarı Gitar: Kampana tekniği ve çalımı üzerine çeşitli çalışmalar . Bağlama:Do notasını kavratma Şan:Register geçişlerini destekleyici staccato ve legato alıştırmalar ve örnek eserler.
6 Keman:Si bemol dizi ve arpej çalışmaları, düzeye uygun etütler. Viyola:I.Konumdan III.Konuma Geçişli Mi Bemol Majör Tonalitesi ve Legato Tekniğinde Uygulamalar Çello:Legato Tekniği II Legato Çalışmaları. Kontrabas: 1-4 konumlar arasında değiştirme durumları Flüt:Eser çalışması Gitar:Vibrato tekniği . Bağlama:Bağlı bir sekizlik iki onaltılık tartım kalıbı Şan:Eserlerin form analizi.
7 Genel Değerlendirme
8 Keman:Si bemol majör ve do majör dizi ve arpej çalışmaları düzeye uygun etütler. Viyola:Sol Minör Tonalitesi ve I.Konumdan III.Konuma Geçişli Mi Bemol Majör Uygulaması Çello:Sol Minör Tonalitesi. Sol Minörde Çalışmalar. Kontrabas:1 Oktav mi bemol majör, la bemol majör ve si bemol majör gam ve arpejler Flüt:Lab Majör ve Fa minör gamları ve arpejleri Gitar:VII. pozisyonda çalışmalar. Bağlama:Bağlı iki onaltılık bir sekizlik tartım kalıbı Şan:Ses eğitiminde artikülasyon.
9 Keman:Düzeye uygun ulusal ve ya evrensel eserler çalışılması. Viyola:I.Konumdan III.Konuma Geçişli Mi bemol Majör Tonalitesinde Yay Teknikleri Çalışmaları Çello:Martele Tekniği II, Staccato Tekniği II Kontrabas:1. konum ve 4. konum arasında geçişli etütler, yay teknikleri Flüt:Düzeyine uygun bir eserin seslendirilmesi Gitar:Çift ses gam çalışmaları. Bağlama:Re notası ve I. pozisyonu kavratma Şan:Doğru entonasyonla ses üretme, rezonans bölgelerinde sesi güçlendirme.
10 Keman:Martele tekniğine yönelik dizi ve etütler. Viyola:Martele Tekniği Çello:La Majör Tonalite Bilgisi. La Majörde Çalışmalar. Kontrabas:Eserin bestecisi ve dönemiyle ilgili araştırma. Eser seçimi Flüt:Düzeyine uygun etüt çalışmaları Gitar:IX. pozisyon. Bağlama:Bağlı dört onaltılık tartım kalıbı Şan:Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri.
11 Keman:Martele tekniğine yönelik dizi ve etütler. Viyola:Detache, Legato, Martele, Staccato Tekniklerinde Diziler ve Etütler Çello:Fa Diyez Minör Tonalite Bilgisi. Fa Diyez Minörde Çalışmalar. Kontrabas: Eser çalışma Flüt:Ton ve vibrato çalışmaları Gitar:Çarpma, apogiatür ve glisando teknikleri. Bağlama:Dörtlük nota Şan:Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri.
12 Keman:Legato Detache , Staccato ve Martele tekniklerini içeren dizi ve etütler. Viyola: Barok Dönem Viyola Eseri Çello:Flajöle Tekniği ve Flajöle Tekniğiyle Çalışmalar. Kontrabas:Çalışılan etütleri ve eseri tekniğine uygun müzikal biçimde seslendirme Flüt:Üçüncü oktav parmak pozisyonları Gitar:Farklı pozisyonlar arası geçişler. Bağlama:2/4’lük ölçü rakamı Şan:Eserlerde teknik ve müzikal analiz.
13 Genel Değerlendirme
14 Keman:Final programı ve eserin eşlikli çalışılması. Viyola:Teknik ve Müzikal Problem ve Çözümleri ve Yarıyıl Sonu Sınavına Hazırlık Çello: Karma Yay Tekniklerinde Çalışmalar. Teknik ve Müzikal Problem ve Çözümleri Kontrabas:Yarıyıl sonu sınavına hazırlık. Flüt:Yarıyıl sonu sınavına hazırlık Gitar:Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve genel tekrar. Bağlama:Mi notası ve III. pozisyon. Bağlı onaltılık-sekizlik-onaltılık tartım kalıbı. Şan:Korrepetisyon
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Keman:-Günay Edip/Uçan Ali, Çevreden Evrene Keman Eğitimi 1 Dağarcık Yayınları 1980
- Uçan Ali , Keman Eğitimi Özgün Parçalar, Yurtrenkleri Yayınevi, Ankara, 1992
- Can Ömer, Keman Eğitimi II, Agraf, Ankara, 2000.
- Crickboom Mathieu, Violinschule il Violino III, IV, Brüxelles-Schott, Freses 1929.
-Auer Leopold, Graded Course of Violin Playing Book 3-4
- R. Kreutzer, Etudes ou Caprices, C.F. Peters.
Viyola:MAZAS
H.E.KAYSER Op.55
CHANDOSKIN Do Majör Konçerto
Çello:J.Werner Praktische Violoncell Schule, S.Lee Etudes, J.Dotzauer Band I.
Kontrabas:
E.NannyBand I, F.Simandl- 30 Etudesfort he DoubleBass, J.Hrabe- 86 StudiesforContrabass, kontrbas edebiyatından eserler.
Flüt:KÖHLER, Ernesto. Etudes op.33
MOYSE, Marcel. Enseigment Complet de la Flute.
MOYSE, Marcel. De La Sonorite: Art et Technique.
WYE, Trevor. Practise Book For Flute
ANDERSEN, Joachim. Studies op.33, op.15.
SCHUMANN, Robert. Three Romanzen.
MOZART, Wolfgang Amadeus, Andante.
RAMPAL, Jean Pierre. Flute Favourites, (transcribed by Akio Yashiro)
GALWAY, James.Showpieces.
Gitar:1- AGUADO.Metodo de Guıtarra
2–AYDINTAN,Ziya.Gitar Metodu I
Evrensel Müzikevi, 1999
3-AYDINTAN,Ziya Gitar Eşlikli Okul Şarkıları Evrensel Müzikevi,
4-GÖTZE,WalterLeıchtes Gıtarrenspıel
5- KÜÇÜKAY,Bekir. Gitar Eğitimi I,
KESİKLİ,Melih
SÖKMEN,Erdem İ.Ü.Konservatuarı 6- NOAD,Frederic.SoloGuitar PlayingI I Omnibus Press 1976,
7- La Guitara Enchantee , Doberman Yppan 1982
8- MİLLS,John . Gitar Metodu , Alkım Yayınevi
9- The guıtar Musıc of Spaın Volume
10- CARULLİ,Ferdinando. Metoto Guıtar
Bağlama:TRT Repertuarı
Şan:Davran, K., Öztürk,F.G. (2009).Şan İçin Piyano Eşlikli Şarkılar I(1.b), Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Halk Türküleri, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara.
Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Okul Şarkıları, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara.
Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Baritones, G. Schırmer: New York.
Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Bass, G. Schırmer: New York.
Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Mezzo- Soprano, G. Schırmer: New York.
Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Soprano, G. Schırmer: New York.
Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Tenor, G. Schırmer: New York.

Şimşek, G. (1997). Şan İçin Piyano Eşlikli Albüm, Ankara.
Tuğcular, E. (2011). Şan İçin Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 1 14
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 2 28
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 2 1 2
Diğer 3 1 3
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK6 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK7 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK8 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK9 5 0 0 0 0 4 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK10 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr