Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
GENEL TEFSİR TARİHİ
1 Dersin Adı: GENEL TEFSİR TARİHİ
2 Dersin Kodu: TIB5107
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: musbil@hotmail.com
0224 243 10 66-60124, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin seçiminde, ondört asırlık tarihi süreç boyunca Kur’an’ın anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçlarına göre yorumlanması yönünde müfessirlerce ortaya konan ilmi faaliyetlerin önce kronolojik sırasıyla ve sistematik bir bütünlük içinde topluca, peşinden de Kur’an’a yaklaşım, anlayış ve yorumlama farklılıklarına bağlı olarak “yazar-zihniyet-eser” üçgenlerinde yoğunlaşarak ekolleşen tefsir akımlarının, karakteristik özellikleri, başlıca görüşleri, önemli temsilcileri ve temel kaynakları çerçevesinde daha yakından incelenmesi, bu suretle, öğrenciye, özlü, sağlam ve sistematik bir tefsir tarihi kültürü kazandırılması, böyle bir bilgi birikimiyle bilimsel düşünme ve araştırmaya yöneltilmesi amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Müfessirlerce ortaya konan ilmî faaliyetleri, sistematik bir bütünlük içinde kavrayabilme.;
2 Kur’ân tefsirindeki farklı yaklaşımları, farklı anlayış ve yorumları karşılaştırabilme.;
3 Ekolleşen tefsir akımlarının karakteristik özelliklerini tanıyabilme.;
4 Doğru okuma, anlama, yorumlama ve değerlendirme yeteneği kazanabilme.;
5 Özlü, sağlam ve sistematik bir tefsir tarihi kültürü edinebilme.;
6 Bilimsel düşünme ve araştırma kabiliyetini geliştirebilme.;
7 Bu birikimi, bilimsel düşünme ve araştırma yöntemlerini kullanarak günümüz için geçerli sonuçlara ulaşabilme.;
8 Kur’ân tefsirlerini birbirleriyle metod ve muhteva açısından karşılaştırabilme.;
9 Tefsir kültür ve mirasını özümseyebilme.;
10 Bu mirası, günümüz meseleleri için doğru ve yerinde bir şekilde kullanabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kur’ân öncesinin siyâsî ve sosyal yapıları
2 Kur’ân öncesinin kültür ve medeniyet yapıları
3 Kur’ân’ın Mekke döneminin evreleri
4 Kur’ân’ın Medine döneminin evreleri
5 Tefsirin doğuşu
6 Tefsirin gelişmesi
7 Tefsirin türlere ayrılması
8 Tefsir türlerinin akımlaşması
9 Tefsir akımlarının ekolleşmesi
10 Tefsir ekollerinin sistemleşmesi
11 Tefsir sistemlerinin tehzîb ve tenkîhi
12 Günümüz tefsir akımlarının doğuş süreci
13 Günümüz tefsir akımları ve genel özellikleri
14 Yarının tefsirinin değişir ve değişmezleri (Lizâtihî ve liğayri zâtihi değer, ilke ve yöntemleri)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi (Tabakatu’l-Müfessirin), I-II, İstanbul 1973
2. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988
3. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997
4. Ahmed Halil, Neş’etü’t-Tefsir fi’l-Kütübi’l-Mukaddese ve’l-Kur’an, İskenderiye 1373/1954
5. İbn Âşûr, et-Tefsir ve Ricalühû, Tunus 1972
6. Kasım el-Kaysi, Tarihu’t-Tefsir, Irak tsz.
7. Muhammed Hüseyn ez-Zehebi, et-Tefsir ve’l-Müfessirûn, I-II, Kahire 1396/1976
8. Abdullah Mahmud Şehhâte, Tarihu’l-Kur’an ve’t-Tefsir, Mısır 1392/1972
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 212
Toplam İş Yükü / 30 saat 7,07
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 4 5 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK2 5 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 5 4 5 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 5 0 0 0 0 5 0 0
OK5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 3
OK8 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 5 5 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr