1 | Dersin Adı: | GENEL TEFSİR TARİHİ |
2 | Dersin Kodu: | TIB5107 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
musbil@hotmail.com 0224 243 10 66-60124, U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersin seçiminde, ondört asırlık tarihi süreç boyunca Kur’an’ın anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçlarına göre yorumlanması yönünde müfessirlerce ortaya konan ilmi faaliyetlerin önce kronolojik sırasıyla ve sistematik bir bütünlük içinde topluca, peşinden de Kur’an’a yaklaşım, anlayış ve yorumlama farklılıklarına bağlı olarak “yazar-zihniyet-eser” üçgenlerinde yoğunlaşarak ekolleşen tefsir akımlarının, karakteristik özellikleri, başlıca görüşleri, önemli temsilcileri ve temel kaynakları çerçevesinde daha yakından incelenmesi, bu suretle, öğrenciye, özlü, sağlam ve sistematik bir tefsir tarihi kültürü kazandırılması, böyle bir bilgi birikimiyle bilimsel düşünme ve araştırmaya yöneltilmesi amaçlanmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kur’ân öncesinin siyâsî ve sosyal yapıları | |
2 | Kur’ân öncesinin kültür ve medeniyet yapıları | |
3 | Kur’ân’ın Mekke döneminin evreleri | |
4 | Kur’ân’ın Medine döneminin evreleri | |
5 | Tefsirin doğuşu | |
6 | Tefsirin gelişmesi | |
7 | Tefsirin türlere ayrılması | |
8 | Tefsir türlerinin akımlaşması | |
9 | Tefsir akımlarının ekolleşmesi | |
10 | Tefsir ekollerinin sistemleşmesi | |
11 | Tefsir sistemlerinin tehzîb ve tenkîhi | |
12 | Günümüz tefsir akımlarının doğuş süreci | |
13 | Günümüz tefsir akımları ve genel özellikleri | |
14 | Yarının tefsirinin değişir ve değişmezleri (Lizâtihî ve liğayri zâtihi değer, ilke ve yöntemleri) |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi (Tabakatu’l-Müfessirin), I-II, İstanbul 1973 2. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988 3. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997 4. Ahmed Halil, Neş’etü’t-Tefsir fi’l-Kütübi’l-Mukaddese ve’l-Kur’an, İskenderiye 1373/1954 5. İbn Âşûr, et-Tefsir ve Ricalühû, Tunus 1972 6. Kasım el-Kaysi, Tarihu’t-Tefsir, Irak tsz. 7. Muhammed Hüseyn ez-Zehebi, et-Tefsir ve’l-Müfessirûn, I-II, Kahire 1396/1976 8. Abdullah Mahmud Şehhâte, Tarihu’l-Kur’an ve’t-Tefsir, Mısır 1392/1972 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 7,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |