1 | Dersin Adı: | TAHRİBATSIZ MUAYENE YÖNTEMLERİ |
2 | Dersin Kodu: | MAK4419 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 7 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. Hakan AYDIN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
e-mail: hakanay@uludag.edu.tr Tel: + 90 (224) 294 06 52 Adres: Uludağ Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, 16059, Görükle-Bursa, Türkiye. |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere, metal ve alaşımlarında bulunan hasarların ve yapı kusurlarının tespitinde kullanılabilecek tahribatsız malzeme muayene yöntemlerini tanıtmak amaçlanmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dersin tanıtımı ve içeriği. Tahribatsız malzeme muayenesi hakkında genel bilgiler. | |
2 | Tahribatsız muayene yöntemlerinin kullanım amaçları ve yöntemlerin sınıflandırılması. | |
3 | Tahribatsız muayene ile tespit edilebilen malzeme kusurları. | |
4 | Döküm, kaynak gibi üretim aşamalarında malzemelerde meydana gelen hasarlar ve yapı kusurları. Isıl işlem kusurları. | |
5 | Dövme, haddeleme gibi plastik şekil verme aşamalarında malzemelerde meydana gelen hasarlar ve yapı kusurları. | |
6 | Ultrasonik muayene yöntemi ve temel prensipleri | |
7 | Ultrasonik muayene yönteminin uygulama alanları. Ultrasonik muayene tekniklerinin üstünlükleri. | |
8 | Arasınav | |
9 | Radyografik muayene yöntemi ve temel prensipleri. | |
10 | Radyografik muayene yönteminin uygulama alanları. Radyografik muayene tekniklerinin zayıf yönleri ve üstünlükleri. | |
11 | Radyografik muayene yönteminin kullanıldığı bir uygulama örneği; iç gerilme ölçümü. | |
12 | Manyetik parçacık metodu ile muayene yönteminin temel prensipleri ve uygulama alanları. | |
13 | Girdap (Eddy) akımları ile muayene yönteminin temel prensipleri ve uygulama alanları. | |
14 | Penetran sıvı ile muayene yönteminin temel prensipleri ve uygulama alanları.Basınçlı gaz veya basınçlı sıvı ile muayene yöntemi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Non-destructive Testing, R.Halmshaw, Butterworth-Heinemann, 1991. 2. An Introduction to Nondestructive Testing, Matthew J.Golis, ASNT, 1991 3. Tahribatsız Muayene : Ultrasonik – Seviye I , Ekinci Ş., ÇNAEM TR – 282, Eylül 1990. 4. Türk Tahribatsız Muayene Standartları TS EN 462, 571, 583, 584, 1330, TS EN ISO 9934, 13018. 5. Malzeme Bilgisi ve Muayenesi, Anık, Selahaddin, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000. 6. Malzeme Bilgisi ve Malzeme Muayenesi, Demirci, A. Halim, Alfa-2004. 7. Plastics Materials and Processing, Strong A.B., Prentice-Hall Inc. 2000. 8. Werkstoffprüfung mit Ultraschall, Krautkramer J. und Krautkramer H. Springer – Verlag, Berlin 1985. 9. Malzeme Bilgisi, Güngör, Yasin, Beta Yayınevi, İstanbul,2001. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 2 | 10 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 12 | 12 |
Diğer | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |