1 | Dersin Adı: | TÜRK DİLİ TARİHİ |
2 | Dersin Kodu: | TUR3014 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 6 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok +90 (224) 294 21 64 minara@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türk dilinin yazılı metinlerinin oluşturulduğu dönemlerden itibaren günümüz Türkçesine kadar uzanan süreç içerisindeki dönemleri tanıtmak. Bu dönemlerde yazılmış önemli eserleri tanıtmak ve dönemin dil özelliklerini kavratmak. Günümüzde Türkçenin yayılma alanlarını tanıtmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Altay dili teorisi. Büyük aile teorileri ve dünya dillerinin sınıflandırılması | |
2 | Sümerce-Türkçe ve Saka-Türk ilişkisi. Asya ve Avrupa Hunları ve Türk Dili | |
3 | Köktürkler. Köktürk yazılı metinler. Köktürk yazılı metinlerin bulunuşu ve okunuşu. Köktürk yazılı metinler üzerindeki çalışmalar. | |
4 | Köktürkçenin özellikleri Orhun Abideleri. Metin incelemesi | |
5 | Orhun Abideleri. Metin incelemesi | |
6 | Uygurlar ve Uygurlardan kalan eserler. Uygur eserleri üzerindeki çalışmalar Eski Uygur Türkçesinin özellikleri. Metin incelemesi. | |
7 | Karahanlı Türkçesi dönemi. Karahanlı Türkçesinin özellikleri. Karahanlılardan kalma eserler. Divânü Lügati’t- Türk. | |
8 | Karahanlı dönemi eserleri: Kutadgu Bilig. Metin incelemesi. | |
9 | Karahanlı dönemi eserleri: Kutadgu Bilig. Metin incelemesi. | |
10 | Karahanlı dönemi eserleri: Kutadgu Bilig. Metin incelemesi. | |
11 | Kuzey-doğu Türkçesini hazırlayan tarihî zemin. Harezm Türkçesinin özellikleri. Harezm Türkçesi eserleri. | |
12 | Kıpçak Türkçesinin özellikleri. Kıpçak Türkçesi eserleri. | |
13 | Çağatay Türkçesinin başlıca isim ve eserleri. Çağatay Türkçesinin özellikleri. | |
14 | Batı Türkçesinin doğuşu ve dönemleri. Eski Oğuz Türkçesi.Osmanlı ve Klâsik Azerbaycan Türkçesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Basım, Yayım, Dağıtım, İstanbul 1990. 2. Ahmet Caferoğlu, Türk Dili Tarihi, İstanbul 1988. 3. Ahmet B. Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara 2004. 4. Ahmet Buran, Ercan Alkaya, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yayınları, Ankara 2009. 5. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yayınları, İstanbul 2006 6. Muharrem Ergin, Orhun Abideleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2011 7. Reşit Rahmeti Arat, Kutadgu Bilig, İstanbul 1979. 8. A.Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri, TDK Yayınları, Ankara1995. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | 1 | ||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | ||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |