Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRK DİLİ TARİHİ
1 Dersin Adı: TÜRK DİLİ TARİHİ
2 Dersin Kodu: TUR3014
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok
+90 (224) 294 21 64
minara@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Türk dilinin yazılı metinlerinin oluşturulduğu dönemlerden itibaren günümüz Türkçesine kadar uzanan süreç içerisindeki dönemleri tanıtmak. Bu dönemlerde yazılmış önemli eserleri tanıtmak ve dönemin dil özelliklerini kavratmak. Günümüzde Türkçenin yayılma alanlarını tanıtmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere, Türk kültür ve sanatını geliştirme; Türk dilinin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özelliklerini edinebilme ve edinilen bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarabilme. ;
2 Türk edebiyatının temel eserlerini tarihi akış içerisinde inceleme, özelliklerini görme ve bunları yorumlayarak sonuçlara gitme.;
3 Dilin ve edebiyatın Türk kültürünün temeli olduğunu bilme ve bu temeli koruyup kollamak için çalışma.;
4 İslamiyet öncesi ve sonrası, modern dönemde Türkçenin çehresindeki değişiklikleri anlama.;
5 Yeni coğrafya ve kültür çevresinde oluşturulan ilk ürünleri tanıma.;
6 Dönemler arasındaki Türkçeyle ilgili özellikleri ve farklılıkları kavrama. ;
7 Türk dilinin doğu, kuzey ve batıda gelişen kolları, önemli eserleri ve dil özellikleri kavrama.;
8 Metinler üzerinde dil incelemeleri yapmak ve tahlilin bir yöntem olduğunu benimseme.;
9 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile belirli bir dersi planlama, işleme ve değerlendirme.;
10 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrama. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Altay dili teorisi. Büyük aile teorileri ve dünya dillerinin sınıflandırılması
2 Sümerce-Türkçe ve Saka-Türk ilişkisi. Asya ve Avrupa Hunları ve Türk Dili
3 Köktürkler. Köktürk yazılı metinler. Köktürk yazılı metinlerin bulunuşu ve okunuşu. Köktürk yazılı metinler üzerindeki çalışmalar.
4 Köktürkçenin özellikleri Orhun Abideleri. Metin incelemesi
5 Orhun Abideleri. Metin incelemesi
6 Uygurlar ve Uygurlardan kalan eserler. Uygur eserleri üzerindeki çalışmalar Eski Uygur Türkçesinin özellikleri. Metin incelemesi.
7 Karahanlı Türkçesi dönemi. Karahanlı Türkçesinin özellikleri. Karahanlılardan kalma eserler. Divânü Lügati’t- Türk.
8 Karahanlı dönemi eserleri: Kutadgu Bilig. Metin incelemesi.
9 Karahanlı dönemi eserleri: Kutadgu Bilig. Metin incelemesi.
10 Karahanlı dönemi eserleri: Kutadgu Bilig. Metin incelemesi.
11 Kuzey-doğu Türkçesini hazırlayan tarihî zemin. Harezm Türkçesinin özellikleri. Harezm Türkçesi eserleri.
12 Kıpçak Türkçesinin özellikleri. Kıpçak Türkçesi eserleri.
13 Çağatay Türkçesinin başlıca isim ve eserleri. Çağatay Türkçesinin özellikleri.
14 Batı Türkçesinin doğuşu ve dönemleri. Eski Oğuz Türkçesi.Osmanlı ve Klâsik Azerbaycan Türkçesi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Basım, Yayım, Dağıtım, İstanbul 1990.
2. Ahmet Caferoğlu, Türk Dili Tarihi, İstanbul 1988.
3. Ahmet B. Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara 2004.
4. Ahmet Buran, Ercan Alkaya, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yayınları, Ankara 2009.
5. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yayınları, İstanbul 2006
6. Muharrem Ergin, Orhun Abideleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2011
7. Reşit Rahmeti Arat, Kutadgu Bilig, İstanbul 1979.
8. A.Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri, TDK Yayınları, Ankara1995.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
Ödevler 0
Projeler
Arazi Çalışmaları
Arasınavlar 1
Diğer
Yarıyıl Sonu Sınavları 1
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30 saat
Dersin AKTS Kredisi
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 3 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr