Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
Metodik Konstrüksiyon İlkeleri ve Uygulamaları
1 Dersin Adı: Metodik Konstrüksiyon İlkeleri ve Uygulamaları
2 Dersin Kodu: MAK 5207
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 7,5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç.Dr. KADIR ÇAVDAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Kadir ÇAVDAR
cavdar@uludag.edu.tr
224-2941975
UÜ MMF Makine Müh. Bölümü, 16059 Bursa.
18 Dersin Web Adresi: www20.uludag.edu.tr/~cavdar
19 Dersin Amacı Makine tasarımcısının ihtiyaç duyacağı iteratif ve metodik düşünce yapısını öğrenciye kazandırmak, bu amaçla literatürde mevcut metotları çeşitli örnekler yardımıyla açıklamak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Ürün geliştirme sürecini öğrenir.;
2 Konstrüksiyonda yaratıcılığın ve çözüm üretmenin önemini öğrenir ve uygular.;
3 Maliyete uygun tasarım kavramını öğrenir.;
4 Metodik düşünebilme yeteneğini kazanır.;
5 Takım çalışması prensiplerini proje çalışması ile deneyerek öğrenir.;
6 Literatürde mevcut farklı tasarım yaklaşımlarını öğrenir ve uygular.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Metodik konstrüksiyon ders içeriğinin, derste izlenecek yöntemin ve tavsiye edilen kaynakların öğrenciye verilmesi. Proje çalışmasının amacının açıkça ortaya konarak motivasyonun sağlanması, bir sonraki hafta için öğrencilerin 5-6 kişilik proje gruplarının kendilerince kurulması ödevinin verilmesi Teknik Sistemlerin Temelleri, Enerji-Malzeme-Sinyal Dönüşümleri, “Fonksiyon-Sistem-Alt Sistem-Etki” kavramlarının açıklanması.
2 Proje gruplarının son haline getirilmesi, lider seçimi ve grup proje konularının dağıtılması Teknik tasarım ödevi ve çevre etkileşiminin açıklanması.
3 Metodik yaklaşımın temelleri İstek listesi oluşturma teknikleri Problem çözme teknikleri, bilgi dönüşümleri, problem çözme sürecindeki genel çalışma metodiği.
4 Planlama ve tasarım sürecinin örneklerle açıklanması Proje gruplarının istek listelerini oluşturarak sunmaları (proje görüşme toplantısında liderlerle değerlendirme).
5 Takım çalışması ve takım içi davranışlar, sanayide uygulanan metotların örneklerle açıklanması Beyin fırtınası, FMEA vb. gibi yöntemlerin açıklanması.
6 Ürün geliştirme sürecinde genel çözüm ve değerlendirme metotları Proje ön gelişme bilgilerinin sunulması (proje görüşme toplantısında).
7 Ürün geliştirme sürecinde uygun çözümlerin seçimi ve bunların değerlendirilmesi için pratik metotlar İmalat için uygun tasarım kavramının yerleşmesi için pratik uygulama örneklerinin sunulması ve tartışılması.
8 Ders tekrarı ve Ara Sınav
9 Ara sınavın cevap anahtarının tartışılması Konstrüktif şekillendirme örneklerinin tartışılması (dişli çark tasarımı ve imalatı örnekleri, cıvata bağları, kavramalar) Proje gelişme bilgilerinin sunulması (proje görüşme toplantısında).
10 Proje geliştirme prensipleri; tek anlamlılık, basitlik ve emniyet kavramlarının tasarım örnekleri yardımıyla açıklanması Konstrüktif tasarım işine örnek bir çalışma (örneğin bir çeşme armatürünün konsept tasarımı çalışması).
11 Konstrüksiyon ergonomisi kavramının örneklerle açıklanması Recycling (malzemenin geriye kazanımı) ve tasarımda malzeme seçiminin öneminin örneklerle vurgulanması Proje gelişme bilgilerinin sunulması (proje görüşme toplantısında).
12 Toplam kalite yaklaşımının yerleşimine yönelik örnekler Tasarımda maliyet analizinin öneminin vurgulanması.
13 Tasarımda pratik mukavemet hesapları Bilgisayar destekli tasarım ve analiz yöntemleri.
14 Grupların projelerini sınıfa ve davetlilere sunuşları Projelerin değerlendirilmesi Ders ve proje çalışması öz değerlendirme anketinin uygulanması .
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Ders notu, slaytları, Kadir Çavdar, dersin web sitesinden temin edilebilir.
2. Mühendisler için Ergonomi, Prof. Dr. Fatih C. Babalık, 2011, Dora Yayınları.
3. Makine elemanları, Prof. Dr. Fatih C. Babalık, Dora Yayınları, 2010.
4. Konstruktionslehre, Pahl G., Beitz W., Springer Verlag, 1997.
5. Theorie und Methoden des Konstruierens, Breiing A., Flemming M., Springer – Lehrbuch, 1993.
6. Mühendislik Tasarımı-Engineering Design, Çev. H.Rıza Börklü, Hatiboğlu Yayınevi, 2010.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 10 30
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 12 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 10 30 30
Projeler 10 4 40
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 16 16
Diğer 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 25 25
Toplam İş Yükü 225
Toplam İş Yükü / 30 saat 7,5
Dersin AKTS Kredisi 7,5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 4 5 0 0 0 0 0 0 3 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0
OK4 5 5 5 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 5 5 5 5 4 0
OK6 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr