basturk@uludag.edu.tr, 0 224 294 22 24, Uludağ Üniversitesi Türkçe Eğitimi Bölümü, B Blok Görükle/Bursa
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına Türkçenin ses özelliklerini öğretmek ve Türkçe kelimeleri ve alıntı kelimeleri ayırt etmesini sağlayarak dili etkili bir biçimde kullanmasını ve doğru biçimde yazmasını kazandırmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Türkçenin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özeliklerini edinme ve edindiği bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarma.;
2
Dillerin türeyişini, dünya dillerinin ve Türkçenin yapı özelliklerini bilme.;
3
Dünya dillerinin sınıflandırılmasını bilme.;
4
Türk dilinin tarihi dönemlerini ve bu dönemlerdeki önemli eserleri bilme ve bunları yorumlayarak bir sonuç çıkama.;
5
Dil bilgisinin kollarını ve çalışma alanlarını bilme.;
6
Türkçenin ses özelliklerini ve seslerini bilme.;
7
Türkçenin ses olaylarını bilme ve Türkçedeki ses değişmelerini yazıda gösterme.;
8
Türkçedeki ayrı ve bitişik yazılması gereken ekleri ve satır sonuna gelen hecelerin bölünmesini bilme.;
9
Türkçenin dil yapısını ve genel özelliklerini öğrenerek bunları dili kullanırken davranış haline dönüştürme.;
10
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrayarak öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultunda farklı öğrenme yaklaşımlarını bilme ve uygulama.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Dilin tanımı, canlı bir varlık oluşu, sosyal bir kurum oluşu, gizli bir antlaşmalar sistemi oluşu
2
Yeryüzündeki diller ve bu dillerin kaynak ve yapı bakımından sınıflandırılması
3
Dillerin türeyiş teorileri ve dil bilgisinin bölümleri
4
Türk dilinin tarihi dönemleri ve bu dönemlerdeki başlıca eserler
5
Türkçeki ünlü, ünsüzlerin özellikleri, kelime başında ve kelime sonunda bulunmayan ünsüzler
6
Ses olaylarından kelime başı, ortası ve sonundaki ses türemeleri
7
Ses olaylarından kelime başı, ortası ve sonundaki ses düşmeleri
8
Ses olaylarından hece düşmesi, kaynaşma, ünlü çatışması
9
Ses olaylarından göçüşme, benzeşme
10
Ünlü benzeşmeleri
11
Ünsüz benzeşmeleri
12
Ses olaylarından ünlü daralması ve düzleşmesi, yuvarlaklaşma, incelme
13
Tarih boyunca kullanılan Türk alfabeleri yazının önemi ve ses olaylarının yazıda gösterilmesi
14
Satır sonuna gelen hecelerin yazılması ve yazım uygulamaları
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları. Musata Özkan, Osman Esin, Hatice Tören, Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi. İsmail Parlatır, Hatice Şahin, Türk Dili Sözlü ve Yazılı Anlatım Türleri ile Anlatım Teknikleri, Ekin Basım Yayın Dağıtım. Mustafa Özkan, Türkçenin Ses ve Yazım Özellikleri, Filiz Kitabevi.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
50
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
50
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
50
Finalin BAşarıya Oranı
50
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
10
2
20
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
15
15
Diğer
1
10
10
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
17
17
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU