Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇALIŞMA PSİKOLOJİSİ
1 Dersin Adı: ÇALIŞMA PSİKOLOJİSİ
2 Dersin Kodu: CAL2404
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 7
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERPIL AYTAÇ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Serpil Aytaç, Doç. Dr. Aşkın Keser, Yard. Doç. Dr. Selver Yıldız
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: saytac@uludag.edu.tr, 05323182378, Uludağ Üniversitesi, İİBF
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri bölümü öğrencilerinin mesleki formasyonunun tamamlanması açısından, çalışma hayatında bireylerin ve grupların davranışlarının neden ve sonuçlarını irdeleyerek insan davranışlarını geliştirici konularda ayrıntılı bilgilere sahip olmalarını ve böylece verimliliği arttırıcı yöndeki insan davranışlarını geliştirici politikaları çalışma yaşamında uygulayabilmeleri yönünde bilgi ve beceri kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çalışma yaşamında insanı tanımak, birey-verimlilik ilişkisini, sonuçlarını irdelemek.;
2 Çalışma yaşamının davranışsal boyutunun dayanakları ve ilkelerini algılayabilmek,;
3 Ağırlıkla psikolojiden ve diğer toplumsal bilimlerden yararlanarak çalışma yaşamında bireysel ve grupsal davranışa bir çerçeve çizmek,;
4 Çalışma yaşamında yönetsel boyutuyla insana bakış açısını irdeleyebilmek, çalışma yaşamında insanın davranışlarını geliştirici konulardaki politikaları uygulayabilmek ;
5 Çalışma yaşamı içinde birey ve davranışını açıklayarak, kişiler arası ve gruplar arası ilişkileri irdelemek,;
6 İşe uyum ve uyumsuzluğun, iş tatmini ve tatminsizliğinin neden ve sonuçlarını değerlendirerek verimlilik açısından önem ve kapsamını oluşturmak,;
7 Çalışma Yaşamında uyuşmazlık ve çatışmaya yol açan temel etmenleri ve çatışma yönetimini öğrenmek, ;
8 Toplu pazarlık psikolojisini algılamak,;
9 Çalışma yaşamındaki psişik sorunlarını bilmek, işyeri şiddet olgusunu tanımak ve şiddet önleme konusunda çözümler üretmek;
10 Çalışma Yaşamındaki özel çalışma grupları ve çalışma sorunlarını tespit etmek ve değerlendirmek.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İş, Çalışma ve Çalışma yaşamı kavramları: İşin İnsan Yaşamındaki Yeri ve önemi, Çalışmanın ve işin değişen Anlamı. Çalışma yaşamı safhaları, çalışma yaşamının birey üzerindeki etkisi
2 Çalışma psikolojisinin tarihsel gelişimi ve yaklaşımlar: Taylor Bilimsel yönetim yaklaşımı, Fayol Yönetim İlkeleri kuramı, Max Weber ve bürokrasi kuramı,
3 Robert Michel Oligarşinin Tunç Kanunu, Elton Mayo İnsan İlişkileri Yaklaşımı, Sistem Yaklaşımı ve Durumsallık modeli, insan kaynakları yönetimi ve çalışma psikolojisi.
4 Çalışma Yaşamında güdülenme: Geleneksel ve Çağdaş motivasyon teorileri, motivasyon araçları
5 İş stresi, tükenmişlik ve stres yönetimi: nedenleri, süreci, sonuçları, iş stresiyle başaçıkma yöntemleri
6 İş tatmini ve tatminsizliği, iş tatminini etkileyen faktörler. Moral, iyilik hali.
7 İş ortamının sorun alanları: Çatışma, uyuşmazlık, yönetim stili, eşitsizlik, ayrımcılık neden ve sonuçları, çözüm yolları (ara sınav)
8 Çalışma yaşamında şiddet, şiddet türleri, fiziksel, psikolojik, sözel, cinsel şiddet. Şiddet nedenleri ve sonuçları.
9 Şiddet kültürü, şiddet önleme iklimi oluşumu. Örgüt kültürü, iklimi ve şiddet.
10 İşe uyum ve uyumsuzluk, işe ve çalışmaya bağlılık olgusu
11 Çalışma yaşamındaki özel gruplar: çalışan çocuk, kadın, özürlü, eski hükümlü ve sorunları,
12 Yorgunluk ve iş kazalarına etkisi
13 İş monotonluğu ve yabancılaşma
14 Çalışamama Psikolojisi: işsizliğin psişik sonuçları ve topluma maliyeti, işsizliğin bilişsel süreci, algılanan işsizlik tehlikesi karşısındaki tutum ve davranışlar.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: John Arnold, Joanne Silvester, Fiona Patterson, Ivan Robertson, Cary Cooper, Bernard Burnes Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, Fifty edition, Pearson educated limited, England. 2010
Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz, Örgütsel Psikoloji, Ezgi Yayınları, 2001
Enver Özkalp, Çiğdem Kırel, Örgütsel Davranış, Anadolu Üniversitesi. Yayını, 2000
Toker Dereli, Organizasyonlarda Davranış, 3.Baskı, Menteş Kitabevi, İstanbul, 1995.
Mehmet Silah, Endüstride Çalışma Psikolojisi, Seçkin yayıncılık, 2005
Mustafa Yaşar Tınar, Çalışma Psikolojisi, İzmir 1996
Aşkın Keser, Çalışma Psikolojisi, Ekin basım yayın, 2009
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 2 30 60
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 174
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 5 5 0 3 0 0 0 0 0 0
OK2 5 4 0 4 0 0 0 0 0 0
OK3 4 4 0 3 0 0 0 0 0 4
OK4 4 5 0 4 0 3 0 0 0 0
OK5 5 5 0 0 0 4 0 0 0 4
OK6 4 3 4 0 0 4 0 0 0 0
OK7 4 0 2 4 4 0 0 0 0 0
OK8 4 4 0 0 0 5 0 0 0 0
OK9 5 5 0 0 0 3 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr