Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
CÜMLE TAHLİLLERİ
1 Dersin Adı: CÜMLE TAHLİLLERİ
2 Dersin Kodu: TUR4212
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Okutman ŞÜKRÜ BAŞTÜRK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: basturk@uludag.edu.tr, 0 224 294 22 24, Uludağ Üniversitesi Türkçe Eğitimi Bölümü, B Blok Görükle/Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Türkiye Türkçesinin söz diziminde yer alan kelime grupları, cümlenin öğeleri, bu öğelerin fonksiyonlarını ve türlerini kavratmak. Olumlu-olumsuz cümleleri, isim ve fiil cümleleri, birleşik ve basit cümleleri, düz ve devrik cümlelerin vb. tipteki cümleleri inceleyerek özelliklerini kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere, Türk kültür ve sanatını geliştirmek; Türk dilinin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özelliklerini edinebilmek ve edinilen bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarabilmek.;
2 Türkçenin dil olarak yapısını ve özelliklerini öğrenme ve bunları dili kullanırken davranış haline dönüştürme;
3 Alanındaki çağdaş bilgilerin edinilmesine zemin hazırlama, bilimsel araştırmalardan ve çağdaş yöntem ve tekniklerden yararlanma;
4 Cümle bilgisi ile ilgili temel konuları kavrama;
5 Cümle bilgisi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayarak onlardan faydalanma;
6 Türkçenin cümleyi meydana getiren unsurları, kelime grupları tanıma ve özelliklerini kavrama;
7 Cümle yapısı ve kelime grupları ile ilgili tanımlama ve sınıflandırma tartışmalarında fikir yürütme;
8 Türkçede oluşturulan cümlelerin türlerini kavrama;
9 Metinler üzerinde çalışarak metin inceleme yöntemleri kavrama, Dilin eğitim-öğretimde malzeme olarak kullanılmasının öğrenme ve bunlarla ilgili uygulama yapma;
10 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve becerileri kullanarak dersi planlama, uygulama ve değerlendirme, Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavramak;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Cümle: tanımı ve özellikleri, cümleyi oluşturan unsurlar. Cümle çözümlemeleri.
2 Yüklem ve öznenin tanımı, özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
3 Yer tamlayıcısı, zarf tümleci, nesne ve cümle dışı unsurları: tanımı ve özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
4 Kelime grupları: isim tamlaması, sıfat tamlamasının tanımı ve özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
5 Kelime grupları: isim-fiil, zarf-fiil, sıfat-fiil gruplarının tanımı ve özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
6 Kelime grupları: edat grubu ve bağlama grubunun tanımı ve özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
7 Kelime grupları: tekrar grubu, ünlem grubunun tanımı ve özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
8 Kelime grupları: unvan grubu, birleşik isim grubunun tanımı ve özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
9 Kelime grupları: birleşik fiilin tanımı ve özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
10 Kelime grupları: sayı grubu, kısaltma gruplarının tanımı ve özellikleri. Cümle çözümlemeleri.
11 Cümle çeşitleri: yapısına göre. Cümle çözümlemeleri.
12 Cümle çeşitleri: yüklemin yerine, türüne ve anlamına göre. Cümle çözümlemeleri.
13 Cümle çözümlemeleri
14 Cümle çözümlemeleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Basım, Yayım, Dağıtım, İstanbul 1990.
Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara 2004.
Mustafa Özkan, Veysi Sevinçli, Türkiye Türkçesi Söz Dizimi (Kelime Çözümlemeli), 3 F Yayınları, İstanbul 2008.
Günay Karaağaç, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yayınları, İstanbul 2009.
Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), TDK Yayınları, Ankara 2003.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 11 2 22
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 26 26
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr