Ders Öğretim Planı
MUKAYESELİ MODERN FIKIH USULÜ METİNLERİ
1 |
Dersin Adı: |
MUKAYESELİ MODERN FIKIH USULÜ METİNLERİ |
2 |
Dersin Kodu: |
TIB6158 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Doktora |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
1 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
2 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
6 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
3 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
Yok |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. H.İbrahim Acar |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof.Dr.H.İbrahim ACAR,Doç.Dr .Recep CİCİ, Doç.Dr .Ali KAYA, Yrd.Doç.Dr .M.Salih KUMAŞ |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof.Dr.H.İbrahim ACAR hacar1959@hotmail.com, 0533 359 78 84 Uludağ Ü. İlahiyat Fak. |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Modern Fıkıh Usulü Kaynaklarını tanıtmak |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
21 |
Ders Öğrenme Kazanımları |
1 |
Modern dönemde kaleme alınan fıkıh usulü eserlerini tanıyabilme;
|
2 |
Modern fıkıh usulü eserlerinin temel konularını kavrayabilme;
|
3 |
Klasik metinlerle modern metinler arasındaki metod farklılıklarını kavrayabilme;
|
4 |
Klasik metinlerle modern metinler arasındaki dil ve uslüp farklılıklarını fark edebilme;
|
5 |
Uzmanlık alanıyla ilgili ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme;
|
6 |
Uzmanlık alanıyla ilgili terminolojiye hakim olabilme;
|
7 |
Modern fıkıh usûlü metinlerine nüfuz edebilme;
|
8 |
Kaynak dil olan Arapça ile kaleme alınmış her türlü klasik ve modern metni kavrayabilme;
|
9 |
Fıkhî akıl yürütme yönteminin ilk türü olan ictihad faaliyetiyle mantık arasındaki ortak noktaları fark edebilme;
|
10 |
Fıkıh usûlünü genel sistematiği ve işleyişini örnek alarak günümüz şartlarına göre yorumlayabilme.;
|
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
İslam Hukukunda Deliller (Kur’an) |
|
2 |
Sünnet |
|
3 |
İcma |
|
4 |
Kıyas |
|
5 |
İstihsan |
|
6 |
İstishab |
|
7 |
Maslahat |
|
8 |
Teklifi Hükümler |
|
9 |
Vaz’i hükümler |
|
10 |
Ehliyet |
|
11 |
Ehliyeti daraltan ve ortadan kaldıran durumlar |
|
12 |
Hükümlerin gayeleri |
|
13 |
Nesih |
|
14 |
İçtihat |
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Abdulvehhab Hallaf, İlmu Usuli’l-Fıkh 2. Zekiyuddin Şa’ban, Usulü’l-Fıkhi’l-İslami 3. Abdulkerim Zeydan, el-Veciz 4. Ebu Zehra, Usulu’l-Fıkh |
24 |
Değerlendirme |
|
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYISI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
Yıl sonu Sınavı |
1 |
100 |
Toplam |
1 |
100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı |
0 |
Finalin BAşarıya Oranı |
100 |
Toplam |
100 |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
|
Açıklama |
|
25 |
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi [Saat] |
Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler |
14 |
3 |
42 |
Uygulamalı Dersler |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
9 |
126 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Projeler |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışmaları |
0 |
0 |
0 |
Arasınavlar |
0 |
0 |
0 |
Diğer |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları |
1 |
12 |
12 |
Toplam İş Yükü |
|
|
180 |
Toplam İş Yükü / 30 saat |
|
|
6 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |
26 |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU |
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
PY9
|
PY10
|
PY11
|
PY12
|
OK1
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK2
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK3
|
0
|
0
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
OK4
|
0
|
0
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
OK5
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK6
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK7
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
OK8
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
5
|
0
|
0
|
OK9
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
OK10
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları |
PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: |
1 Çok Düşük |
2 Düşük |
3 Orta |
4 Yüksek |
5 Çok Yüksek |