Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
OSMANLI DÖNEMİ ARAP GRAMERİ ÇALIŞMALARI
1 Dersin Adı: OSMANLI DÖNEMİ ARAP GRAMERİ ÇALIŞMALARI
2 Dersin Kodu: TIB6146
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç.Dr. HASAN TAŞDELEN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: htasdelen@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Osmanlılar döneminde özellikle Osmanlı Devleti sınırları içinde Arap Dili Grameri hakkında yapılan çalışmalar konusunda lisansüstü düzeyde bilgi kazandırmak Arapçanın hem Arap hemde Arap olmayan milletler nezdinde önemini vurgulamak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Osmanlılar dönemindeki öğretim faaliyetlerini kavratmak.;
2 Osmanlılar dönemindeki öğretim faaliyetleri içinde Arapça öğretiminin öneminin farkındalığını oluşturmak.;
3 Türklerin Arap diline katkılarını kavratmak.;
4 Türklerin İslam Medeniyetine katkılarının büyüklüğü bilincini oluşturmak.;
5 Arap dili öğreniminde gramerin katkısını kavratmak.;
6 Bugün izlenen dil öğretme yöntemleri ile Osmanlılar döneminde izlenen yöntemlerin karşılaştırmasını yapabilmek.;
7 Dil öğretim yöntemleri hakkındaki gelişmeleri izleyebilmek.;
8 Arapçanın yabancılara öğretiminde karşılaşılan güçlüklerin değerlendirilmesi.;
9 Osmanlılar dönemindeki dil öğretim yöntemleri hakkında bilimsel eleştirilerde bulunma yeneteği kazandırmak.;
10 Yeni dil öğretim yöntemleri hakkında fikir sahibi olmak.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Arap dili grameri çalışmalarının başlaması.
2 Osmanlıya kadar tarihi süreç içinde Arap dili grameri çalışmalarının gelişimi.
3 Arap dili gramer okulları
4 Basra okulu ve görüşleri
5 Küfe okulu ve görüşleri
6 Bağdat okulu ve görüşleri.
7 Osmanlılar döneminde Arap gramerinde yapılan çalışmalar
8 Fatih dönemine kadar yapılan gramer çalışmaları.
9 Fatih dönemi sonrasında yapılan gramer çalışmaları.
10 Osmanlı medreselerinde Arap dili grameri dersleri.
11 Osmanlı medreselerinde okutulan Sarf kitapları.
12 Osmanlı medreselerinde okutulan nahiv kitapları.
13 Osmanlılar döneminde Arap gramerine dair yazılan Türkçe eserler.
14 Medreselerdeki Arapça öğretiminin eleştirisi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı İlmiye Teşkilatı, Ankara 1988.
2. Cahid Baltacı, XV-VXI. Yüzyıllarda Osmanlı Medreseleri, İstanbul 2005.
3. Ahmet Cihan, Osmanlıda Eğitim, İstanbul 2007.
4. Mehmet Yavuz, Kuruluştan Fatih Devri sonuna kadar Arapça Gramere dair eser yazan Osmanlı Türk Alimleri, (yayınlanmamış YL tezi), İÜ SBE İstanbul 1991.
5. Muhammed el-Hadir Huseyn, Dirasat fi’l-Arabiyye ve tarihiha, Dimeşk 1960.
6. Muhammed et-Tantavi, Neş’etu’n-nahv, Kahire, ts.
7. Abdulal Salim Mukarram, el-Halkatu’l-mefkude fi tarihi’n-nahvi’l-Arabi, Beyrut 1993.
8. Muhammed Muhtar Veled Ebbah, Tarihu’n-nahvi’l-Arabi fi’l-meşrik ve’l-mağrib, ISESCO 1996.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 18 18
Toplam İş Yükü 186
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 4 3 4 2 2 0 0 4 3 2
OK2 0 0 3 3 3 2 1 0 0 3 2 1
OK3 0 0 2 2 2 2 2 0 0 2 2 1
OK4 0 0 3 3 4 3 4 0 0 3 3 4
OK5 0 0 2 2 3 2 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 4 0 0 0 0 0 0 3 0 0
OK7 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 4 3 0 0 3 0 0 2 0 0
OK9 0 0 3 4 3 0 3 0 0 2 0 0
OK10 0 0 3 0 0 0 3 0 0 2 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr