Osmanlıların Arap dünyasına siyasi olarak hakim olmalarından başlayarak, Arap ülkelerinin bağımsızlıklarını kazandıkları 19. Yüzyılın sonlarına kadar, özellikle Osmanlı hakimiyeti altındaki bölgelerde edebî faaliyetleri incelemek ve bu faaliyetlerin modern Arap edebiyatına yansımalarını kavratmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Osmanlılar döneminde Arap edebiyatında meydana gelen olumlu edebî gelişmeleri kavramak.;
2
Osmanlılar döneminde meydana gelen olumsuz edebî gelişmeleri kavramak.;
3
Yönetim tarzının edebî ürün verme üzerindeki etkilerini gözlemlemek.;
4
Modern Arap edebiyatının tarihi seyrini kavramak.;
5
Edebî şahsiyetlerin milletler üzerindeki etkilerini gözlemlemek.;
6
Modern Arap edebiyatın tarihi süreç içindeki konumunu doğru yorumlamak.;
7
Edebî fikirlerin tarih süreci içindeki yerlerini kavramak.;
8
İçinde yaşanılan zaman ile edebî ürünler arasındaki paralelliğin bilincine varmak.;
9
Farklı milletlere ait edebî türlerin etkileşiminin bilincine varmak.;
10
Farklı milletlere ait edebî türler arasına karşılaştırma yapabilmek.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Osmanlılara kadar Arap edebiyatının serüveni
Cahiliye dönemi.
2
Osmanlılara kadar Arap edebiyatının serüveni
Emeviler dönemi.
3
Osmanlılara kadar Arap edebiyatının serüveni
Abbasiler dönemi
4
Osmanlılara kadar Arap edebiyatının serüveni
Memlükler dönemi edebî faaliyetleri
5
Osmanlılar döneminde Mısır’ın sosyo-ekonomik ve kültürel hayatı
6
Osmanlılar döneminde yazılan belâgatla ilgili eserler
7
Osmanlılar dönemindeki şiir faaliyetleri
8
Osmanlılar dönemindeki nesir faaliyetleri.
9
Osmanlılar döneminde Arap olmayan unsurların Arap belagatine dair çalışmaları.
10
Osmanlılar döneminde Arap olmayan unsurların Arap edebiyatına dair çalışmaları.
11
Osmanlı medreselerinde belagat dersleri.
12
Ebussuud Efendi ve Arapça telif ettiği edebî eserleri.
13
Kemalpaşazade hayatı ve Arapça telif ettiği edebî eserleri.
14
Osmanlı dönemi Arap edebiyatına dair örnek metinler.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı İlmiye Teşkilatı, Ankara 1988. 2. Cahid Baltacı, XV-VXI. Yüzyıllarda Osmanlı Medreseleri, İstanbul 2005. 3. Mahmud Rızk Selim, el-Edebu’l-Arabi ve tarihuh fi asri’l-melalik ve’l-usmaniyyin, Kahire 1957.. 4. Hanna Fahuri, el-Mucez fi’l-edebi’l-Arabi ve tarihih, Beyrut, 1980. 5. Muhammed el-Hadir Huseyn, Dirasat fi’l-Arabiyye ve tarihiha, Dimeşk 1960. 6. Roger Allan, An Introduction to Arabic Literature, Cambridge 2000. 7. Cevdet er-Rikabi, el-Edebu’l-Arabi mine’l-inhidar ile’l-izdihar, Dimeşk 1983. 8. M.M. Badawi, Modern Arabic Literature, Cambridge 1997.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
10
140
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
28
28
Toplam İş Yükü
210
Toplam İş Yükü / 30 saat
7
Dersin AKTS Kredisi
7
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU