Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
OKULLARDA ŞİDDET ve ZORBALIK
1 Dersin Adı: OKULLARDA ŞİDDET ve ZORBALIK
2 Dersin Kodu: REH3214
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç.Dr. RÜÇHAN ÖZKILIÇ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ruchan@uludag.edu.tr
2942207
U.Ü. Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü
Görükle-Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı okullarda rehber öğretmen olarak çalışacak olan adaylara okullarda meydana gelen şiddet ve zorbalığın özellikleri, türleri, nedenleri, önleme ve müdahale çalışmalarında yapılması gerekenler hakkında bilgilendirmek ve farkındalık kazandırmaktır
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Şiddet ve zorbalık ile ilgili temel kavramları açıklayabilme ;
2 Avrupa, Amerika ve Türkiye’de okullarda meydana gelen şiddet ve zorbalık olaylarına ilişkin farklılıkları kavrayabilme ;
3 Şiddet ve zorbalığın türlerini, nedenlerini ve bu olayları etkileyen diğer değişkenleri açıklayabilme;
4 Okullardaki şiddet ve zorbalığı önleme ve müdahale programlarının özelliklerini kavrayabilme ;
5 Şiddet ve zorbalık konusunda öğretmen, yönetici ve velilere yardımcı olmak için açıklamalar yapabilme ;
6 Okullardaki şiddet ve zorbalığı önleme ve müdahale çalışmalarına katkı sağlayabilecek öneriler geliştirme ;
7 Okul rehberlik servisinin şiddet ve zorbalığı önleme konusundaki işlevlerini yorumlayabilme ;
8 Zorbalık ve şiddet ile ilgili alan yazını kullanabilme ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin tanıtımı, ödev ve sınav hakkında bilgilendirme
2 Temel kavramlar (şiddet, saldırganlık, Zorbalık, zorba, kurban v.b) Okullarda gözlenen Şiddet ve zorbalığa ait genel özellikler
3 Avrupa Ülkelerindeki okullarda şiddet ve zorbalık
4 Amerika’da okullarda şiddet ve zorbalık
5 Türkiye’de okullarda şiddet ve zorbalık
6 Öğrenciler arasında gözlenen şiddet ve zorbalığın nedenleri ve türleri
7 Öğrenciler arasında gözlenen şiddet ve zorbalığın cinsiyet ve okul türü açısından incelenmesi
8 Öğretmene yönelik şiddet ve zorbalık
9 Şiddet ve zorbalığı önlemede öğretmen, yönetici ve velilerin rolü
10 Okul rehber öğretmenlerinin şiddet ve zorbalığı önlemede rolü ve yeterlikleri
11 Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, İl ve ilçe Milli Eğitim Müdürlüklerinde şiddet ve zorbalığı önlemeye yönelik çalışmalar
12 Mekanın şiddet ve zorbalık olayları üzerindeki etkisi
13 Siber zorbalık
14 Derse ilişkin tartışma ve öneriler
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: -Ahmed, E., & Braithwaite, V. (2004). Bullying and victimization: Cause for concern for both families and schools. Social Psychology of Education, 7, 35-54.
-Bauman, S., & Del Rio, A. (2005). Knowledge and beliefs about bullying in schools: Comparing pre-service teachers in the United States and the United Kingdom. School Psychology International, 26 (4), 428-442.
-Bosworth, K., Espelage, D.L., & Simon, T.R. (1999). Factors associated with bullying behavior in middle school students. Journal of Early Adolescence, 19 (3), 341-362.
-Cemaloğlu, N. (2007). The relationship between organizational health and bullying that teachers experience in primary schools in Turkey. Educational Research Quarterly, 31 (2), 3-29.
-Conn, K. (2004). Bullying and Harassment: A legal guide for educators. Alexsandria, VA, USA: Association for Supervision & Curriculum Development, p. 104-203.Retrieved October 19 2008 from http://site.ebrary.com/libuludag/Doc?id=10065774&ppg=115
-Çınkır, Ş., & Kepenekçi, Y.K. (2003). Öğrencilerarası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34, 236-253.
-Debarbieux, E. (2003). School violence and globalization. Journal of Educational Administration, 41 (6), 582-602.
-Kapçı, E.G. (2004) İlköğretim öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma türünün ve sıklığının depresyon, kaygı ve benlik saygısıyla ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 1-13.
-Kartal, H., & Bilgin, A. (2007). İlköğretim öğrencilerine yönelik bir zorbalık karşıtı program uygulaması: Okulu zorbalıktan arındırma programı. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 3(2): 207-227.
-Kartal, H., & Bilgin, A. (2008). Öğrenci, veli ve öğretmen gözü ile ilköğretim okullarında yaşanan zorbalık. İlköğretim Online, 7(2), 485-495.
-Kepenekçi, Y.K., & Çınkır, Ş. (2006). Bullying among Turkish high school students. Child Abuse & Neglect, 30(2):193-204.
-Koç, Z. (2006). Lise öğrencilerinin zorbalık düzeylerinin yordanması. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
-Pişkin, M. (2006). Akran zorbalığı olgusunun ilköğretim öğrencileri arasındaki yaygınlığının incelenmesi. I. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu, 28-31 Mart 2006, İstanbul.
-Royer, E. (2003). What Galileo knew; school violence, research, effective practices and teacher training. Journal of Educational Administration, 41 (6), 640-649.
-Runions, K. (2008). A multi-systemic school-based approach for addressing childhood aggression. Australian Journal of Guidance & Counseling, 18 (2), 106-127.
-Sawyer, A.L., Bradshaw, C.P., & O’Brennan, L. M. (2008). Examining ethnic, gender, and developmental differences in the way children report being a victim of bullying on self-report measures. Journal of Adolescence Health, 43, 106-114.
Schwartz, D., Mcfayden-Ketchum, S. A. Dodge, K. A., Pettit, G. P., & Bates, J. E. (1998). Peer victimization as a predictor of behavior problems at home and in school. Development and Psychopathology, 10, 87-100
Türk Eğitim-Sen. (2009). Öğretmenlerin gözüyle okullarda şiddet.Retrieved May 25 2009 from http://www.turkegitimsen.org.tr/modules.php?name=News&file=article&
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 50
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 5 5
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,23
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0
OK4 0 0 5 5 0 4 0 0 0 0 3 0 0 3 0 0
OK5 0 3 0 5 0 4 0 4 0 0 3 0 0 4 0 0
OK6 0 4 0 0 0 0 0 0 0 4 3 4 0 4 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 4 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr