1 | Dersin Adı: | OKULLARDA ŞİDDET ve ZORBALIK |
2 | Dersin Kodu: | REH3214 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 6 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. RÜÇHAN ÖZKILIÇ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
ruchan@uludag.edu.tr 2942207 U.Ü. Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Görükle-Bursa |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin amacı okullarda rehber öğretmen olarak çalışacak olan adaylara okullarda meydana gelen şiddet ve zorbalığın özellikleri, türleri, nedenleri, önleme ve müdahale çalışmalarında yapılması gerekenler hakkında bilgilendirmek ve farkındalık kazandırmaktır |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dersin tanıtımı, ödev ve sınav hakkında bilgilendirme | |
2 | Temel kavramlar (şiddet, saldırganlık, Zorbalık, zorba, kurban v.b) Okullarda gözlenen Şiddet ve zorbalığa ait genel özellikler | |
3 | Avrupa Ülkelerindeki okullarda şiddet ve zorbalık | |
4 | Amerika’da okullarda şiddet ve zorbalık | |
5 | Türkiye’de okullarda şiddet ve zorbalık | |
6 | Öğrenciler arasında gözlenen şiddet ve zorbalığın nedenleri ve türleri | |
7 | Öğrenciler arasında gözlenen şiddet ve zorbalığın cinsiyet ve okul türü açısından incelenmesi | |
8 | Öğretmene yönelik şiddet ve zorbalık | |
9 | Şiddet ve zorbalığı önlemede öğretmen, yönetici ve velilerin rolü | |
10 | Okul rehber öğretmenlerinin şiddet ve zorbalığı önlemede rolü ve yeterlikleri | |
11 | Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, İl ve ilçe Milli Eğitim Müdürlüklerinde şiddet ve zorbalığı önlemeye yönelik çalışmalar | |
12 | Mekanın şiddet ve zorbalık olayları üzerindeki etkisi | |
13 | Siber zorbalık | |
14 | Derse ilişkin tartışma ve öneriler |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
-Ahmed, E., & Braithwaite, V. (2004). Bullying and victimization: Cause for concern for both families and schools. Social Psychology of Education, 7, 35-54. -Bauman, S., & Del Rio, A. (2005). Knowledge and beliefs about bullying in schools: Comparing pre-service teachers in the United States and the United Kingdom. School Psychology International, 26 (4), 428-442. -Bosworth, K., Espelage, D.L., & Simon, T.R. (1999). Factors associated with bullying behavior in middle school students. Journal of Early Adolescence, 19 (3), 341-362. -Cemaloğlu, N. (2007). The relationship between organizational health and bullying that teachers experience in primary schools in Turkey. Educational Research Quarterly, 31 (2), 3-29. -Conn, K. (2004). Bullying and Harassment: A legal guide for educators. Alexsandria, VA, USA: Association for Supervision & Curriculum Development, p. 104-203.Retrieved October 19 2008 from http://site.ebrary.com/libuludag/Doc?id=10065774&ppg=115 -Çınkır, Ş., & Kepenekçi, Y.K. (2003). Öğrencilerarası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34, 236-253. -Debarbieux, E. (2003). School violence and globalization. Journal of Educational Administration, 41 (6), 582-602. -Kapçı, E.G. (2004) İlköğretim öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma türünün ve sıklığının depresyon, kaygı ve benlik saygısıyla ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 1-13. -Kartal, H., & Bilgin, A. (2007). İlköğretim öğrencilerine yönelik bir zorbalık karşıtı program uygulaması: Okulu zorbalıktan arındırma programı. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 3(2): 207-227. -Kartal, H., & Bilgin, A. (2008). Öğrenci, veli ve öğretmen gözü ile ilköğretim okullarında yaşanan zorbalık. İlköğretim Online, 7(2), 485-495. -Kepenekçi, Y.K., & Çınkır, Ş. (2006). Bullying among Turkish high school students. Child Abuse & Neglect, 30(2):193-204. -Koç, Z. (2006). Lise öğrencilerinin zorbalık düzeylerinin yordanması. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara. -Pişkin, M. (2006). Akran zorbalığı olgusunun ilköğretim öğrencileri arasındaki yaygınlığının incelenmesi. I. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu, 28-31 Mart 2006, İstanbul. -Royer, E. (2003). What Galileo knew; school violence, research, effective practices and teacher training. Journal of Educational Administration, 41 (6), 640-649. -Runions, K. (2008). A multi-systemic school-based approach for addressing childhood aggression. Australian Journal of Guidance & Counseling, 18 (2), 106-127. -Sawyer, A.L., Bradshaw, C.P., & O’Brennan, L. M. (2008). Examining ethnic, gender, and developmental differences in the way children report being a victim of bullying on self-report measures. Journal of Adolescence Health, 43, 106-114. Schwartz, D., Mcfayden-Ketchum, S. A. Dodge, K. A., Pettit, G. P., & Bates, J. E. (1998). Peer victimization as a predictor of behavior problems at home and in school. Development and Psychopathology, 10, 87-100 Türk Eğitim-Sen. (2009). Öğretmenlerin gözüyle okullarda şiddet.Retrieved May 25 2009 from http://www.turkegitimsen.org.tr/modules.php?name=News&file=article& |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 50 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4,23 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |