Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TARİH USUL ve TENKİDİ
1 Dersin Adı: TARİH USUL ve TENKİDİ
2 Dersin Kodu: İLH3023
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MUSTAFA ASIM YEDİYILDIZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: yediyildiz@uludag.edu.tr
0224-2431337 (60214)
U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Tarih araştırmalarında temel yöntem kurallarını ve bakış açılarının önemini kavratmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Tarihi araştırmaların çağdaş yöntemlerini kavrayabilme.;
2 Tarihi tenkidin ne olduğunu ve nasıl yapılması gerektiğini kavrayabilme. ;
3 Tarihi kaynak kavramının içeriğini ve kaynak türlerini değerlendirebilme.;
4 Tarihte bakış açılarının önemini değerlendirebilme. ;
5 Tarihte taksim meselesinin önemini ve mahiyetini fark edebilme.;
6 Tarihe yardımcı ilimlerin neler olduğunu ve onlardan nasıl yararlanacağını kavrayabilme.;
7 Tarihi araştırmalarda analiz sürecinin önemini açıklayabilme.;
8 Tarihi kaynakları nerelerde bulacağını ve onlardan nasıl yararlanacağını fark edebilme.;
9 Tarihi araştırmalarda sentez sürecini (seminer ile) uygulayabilme. ;
10 Tarihi tenkitte sağduyu ve mantıksal yaklaşımın önemini kavrayabilme. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tarih araştırmalarında yöntem meselesinin önemi.
2 Tarihi tenkidin (eleştiri) tanımı, tarih bir ilim midir ve kanunlarından söz edilebilir mi?
3 Tarihi hakikatle ile gerçeklik arasındaki ayrım ve objeklif problemi.
4 Tarihi kaynaklar, geçmişin izleri ve kanıt sorunu (şahitlik)
5 Tarihi kaynaklara nasıl ulaşılır ve vesikaların keşfi (heuristique).
6 Tarihi tenkidin unsurları (dış ve iç tenkid), eleştiride aşırılığa gitme, sağduyunun terki.
7 Çoklu ve tekli delillerin durumu veya delil yokluğunda tarihçinin tutumu.
8 Tarihçinin ahlakı (etiği)
9 Yardımcı bilimlerle tarih arasındaki ilişkiler. Kaynakların anlaşılmasında yardımcı olan disiplinler.
10 Olguların tespit ve tanımlanmasında yardımcı olan ilimler.
11 Biyografik tarih araştırmalarının değeri, büyük adamların tarihteki rolü.
12 Tarihin taksim meselesi (zaman, mekan, tema).
13 Beşeri coğrafyanın tanımı ve tarihi olgular üzerindeki etkisi.
14 Tarih araştırmalarında analiz ve sentez süreçleri ve araştırılan konunun eser haline getirilmesi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Léon-E. Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. Bahaeddin Yediyıldız, Ankara, 1989.
Stradling, Robert, 20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli, çev. Ayfer Ünal, Tarih Vakfı Yay., İstanbul 2003.
Braudel, Fernand, Tarih Üzerine Yazılar, çev. M. Ali Kılıçbay, İmge Yayınları, Ankara, 1992.
Carr, E.H., Fontana, J., Tarih Yazımında Nesnellik, çev. Özer Özenkaya, İmge Yayınları, Ankara, 1992.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 2 2
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü / 30 saat 2
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK2 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK7 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr