1 | Dersin Adı: | TARİH USUL ve TENKİDİ |
2 | Dersin Kodu: | İLH3023 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. MUSTAFA ASIM YEDİYILDIZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
yediyildiz@uludag.edu.tr 0224-2431337 (60214) U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Tarih araştırmalarında temel yöntem kurallarını ve bakış açılarının önemini kavratmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Tarih araştırmalarında yöntem meselesinin önemi. | |
2 | Tarihi tenkidin (eleştiri) tanımı, tarih bir ilim midir ve kanunlarından söz edilebilir mi? | |
3 | Tarihi hakikatle ile gerçeklik arasındaki ayrım ve objeklif problemi. | |
4 | Tarihi kaynaklar, geçmişin izleri ve kanıt sorunu (şahitlik) | |
5 | Tarihi kaynaklara nasıl ulaşılır ve vesikaların keşfi (heuristique). | |
6 | Tarihi tenkidin unsurları (dış ve iç tenkid), eleştiride aşırılığa gitme, sağduyunun terki. | |
7 | Çoklu ve tekli delillerin durumu veya delil yokluğunda tarihçinin tutumu. | |
8 | Tarihçinin ahlakı (etiği) | |
9 | Yardımcı bilimlerle tarih arasındaki ilişkiler. Kaynakların anlaşılmasında yardımcı olan disiplinler. | |
10 | Olguların tespit ve tanımlanmasında yardımcı olan ilimler. | |
11 | Biyografik tarih araştırmalarının değeri, büyük adamların tarihteki rolü. | |
12 | Tarihin taksim meselesi (zaman, mekan, tema). | |
13 | Beşeri coğrafyanın tanımı ve tarihi olgular üzerindeki etkisi. | |
14 | Tarih araştırmalarında analiz ve sentez süreçleri ve araştırılan konunun eser haline getirilmesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Léon-E. Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. Bahaeddin Yediyıldız, Ankara, 1989. Stradling, Robert, 20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli, çev. Ayfer Ünal, Tarih Vakfı Yay., İstanbul 2003. Braudel, Fernand, Tarih Üzerine Yazılar, çev. M. Ali Kılıçbay, İmge Yayınları, Ankara, 1992. Carr, E.H., Fontana, J., Tarih Yazımında Nesnellik, çev. Özer Özenkaya, İmge Yayınları, Ankara, 1992. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |