1 | Dersin Adı: | BİREYSEL ÇALGI III |
2 | Dersin Kodu: | MUZ2003 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 1 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Yrd.Doç.Dr. NESRİN ÖZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
-Yrd.Doç. Nesrin ÖZ (Keman) Yrd.Doç. Nejdet KALENDER (Keman) Öğr.Gör.Özgür EĞİLMEZ (Keman) Öğr.Gör.Bayazıt AKHUNDOV (Keman) Öğr.Gör.Yusuf HASANOV (Viyola) Yrd.Doç.Dr. Erol DEMİRBATIR (Çello) Öğr.Gör.Elhan NECEF (Çello) Öğr.Gör.Nilüfer YILMAZ (Kontrbas) Öğr.Gör.Ezgi KARA (Flüt) Okt.Murat CEMİL (Gitar) Okt.V.Özgür SAĞLAM (Gitar) Öğr.Gör.Yaşar Kemal ALİM (Bağlama) Öğr.Gör.Göknur YILDIZ (Şan) Öğr.Gör.Çiğdem YİĞİT (Şan) Okt.Gülnihal GÜL (Şan) |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
nesrinoz@uludag.edu.tr Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü Nilüfer/ BURSA TÜRKİYE |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Keman: Kemanda aşamalı olarak teknik alıştırma ve etüdleri, Türk ve Dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri bireysel gelişmeye uygun olarak kemana özgü literatür ile okul müzik eğitiminde öğrenme-öğretme etkinliklerini kapsar. Viyola: Viyola öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak Viyolayı öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmayı amaçlar. Çello: Viyolonsel öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak viyolonseli öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmayı amaçlar. Kontrabas: Kontrbas öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak kontrbası öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme- yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazanmayı amaçlar. Flüt: Bu dersin amacı, teknik alıştırma ve etütler yoluyla Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekler seslendirmek, öğrencilerin bireysel gelişimlerine uygun olarak çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapmak ve öğrencilere bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmaktır. Gitar: Bireysel çalgı eğitimi gitar dersinin amacı; aşamalı olarak teknik alıştırma ve etütleri, Türk ve Dünya bestecilerinin eserlerinden örneklerin bireysel gelişmeye uygun olarak çalgıya özgü literatür ile okul müziği eğitiminde öğrenme öğretme etkinliklerini kapsar. Bağlama: Öğrencinin bağlama eğitiminde oktavı aşan sesler, basit usüllerde 3/8’lik, bileşik usüllerde 6/8’lik, %5/8’lik, 7/8’lik, 8/8’lik ve 9/8’lik, karma usüllerde 10/8-12/8’lik tartım kalıplarını kavramasını sağlamaktır. Şan: Dili doğru kullanarak, ses eğitimi tekniklerine uygun değişik eserleri seslendirme bilgi ve becerilerini geliştirmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Keman: Çeyrek (Onaltılık) notaların sağ el (yay) ile sol elin birlikte koordineli olarak bağlı ve bağsız olarak düzeyine uygun etütlerle çalışılması. Viyola: Bir önceki yarıyıl öğrenilen konuların genel tekrarı Çello: Bir Önceki Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı Kontrabas: 2. Konum bilgisi Flüt: Klasik dönemin özellikleri Gitar: Öğrencilerle dersin amacı, içeriği, hedef davranışları çalışma yöntemi ve değerlendirilmesi açıklanır. Bağlama: Oktavı aşan si bemol2 sesinin bağlamadaki yeri Şan: 5’li, 6’lı arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar. | |
2 | Keman: Çeyrek (Onaltılık) notaların sağ el (yay) ile sol elin birlikte koordineli olarak bağlı ve bağsız olarak düzeyine uygun etütlerle çalışılması. Viyola: Çeyrek (onaltılık) değerdeki nota ve sesler ile uygulamalar Çello: III. Konum Bilgisi. III. Konumda Çalma. Kontrabas: Konum değiştirme Flüt: Klasik döneme ait bir eserin seslendirilmesi Gitar: Bare ve pivot çalışmaları. Bağlama: Oktavı aşan do sesinin bağlamadaki yeri Şan: 5’li, 6’lı arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar örnek eserler. | |
3 | Keman: Kemanda bağlı çalma (Legato) tekniğine uygun iki ve dört bağlı çalışmaların yapılması. Viyola: Çeyrek (onaltılık) değerdeki nota ve seslerde yay tekniği bilgisi. Çello: Yay Tekniği Bilgisi. Yay tekniğini Geliştirici çalışmalar. Kontrabas: Nota üzerinde çarpma ve mordan bilgisi Flüt: La Majör ve Fa# minör gamları ve arpejleri Gitar: Bareli legatolar ve parmak bağlantıları. Bağlama: Oktavı aşan re sesinin bağlamadaki yeri Şan: 5’li, 6’lı, oktav arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar örnek eserler. | |
4 | Keman: Kemanda bağlı çalma (Legato) tekniğine uygun iki ve dört bağlı çalışmaların yapılması. Viyola: Sol elde çabuk çalmaya dönük çalışmalar Çello: II. Konum Bilgisi. II. Konumda Çalma. Kontrabas: Detache, detache secco ve legato yay teknikleri bilgisi Flüt: Düzeyine uygun onaltılık notaları içeren etüt çalışmaları Gitar: Farklı sağ el duateleri ve pozisyonlar. Bağlama: 3/8’lik tartım kalıbı ve tezene vuruşu “Bülbüller Düğün Eyler” türküsü Şan: Oktav, 9’lu, 12’li arpej ve sıralı staccato -legato alıştırmalar ve örnek eserler. | |
5 | Keman: Legato ve Detache tekniklerinin birlikte kullanıldığı çalışmaların yapılabilmesi için bu iki tekniğin, etüt veya egzersizler yoluyla çalışması Viyola: Noktalı notalardaki yay tekniği bilgisi Çello: Konum Değiştirme. Konum Geçişli Çalışmalar. Kontrabas: Yayın değişik kısımlarındaki (topuk, orta ve uçta) ton farkı ve nüanslar bilgisi Flüt: Nüans ve ton çalışmaları Gitar: Parçalarda yazılmayan müzikal anlatım terimleri. Bağlama: 6/8 ve 12/8’lik tartım kalıpları ve tezene vuruşu Kars ve Azerbaycan yöresine ait sözlü türküler ve oyun havaları Şan: Register geçişlerini destekleyici staccato ve legato alıştırmalar ve örnek eserler. | |
6 | Keman: Legato ve Detache tekniklerinin birlikte kullanıldığı çalışmaların yapılabilmesi için bu iki tekniğin düzeye uygun etüd ve eserlerle çalışılması. Viyola: Staccato tekniği ve uygulaması Çello: Martele Yay Tekniği. Martele Yay Tekniğini Geliştirici Çalışmalar. Kontrabas: Senkop bilgisi Flüt: Eser ve etütlerin tekrarı Gitar: Basit ornamentler. Bağlama: Bileşik usüllerde 5/8’lik tartım kalıbı ve tezene vuruşu Şan: Eserlerin form analizi. | |
7 | Genel Değerlendirme | |
8 | Keman: Kemanda kesik çalma (Staccato) tekniği ve düzeye uygun etüd çalışmaları. Viyola: I.konumda bütün tellerdeki nota ve sesler Çello: Pizzicato Tekniği Kontrabas:1.ve 2.Konum arası geçişli etüt bilgisi Flüt: Sahne performansında dikkat edilmesi gereken unsurlar Gitar: Barok Dönem ve çalım stilleri. Bağlama: Bileşik usüllerde 5/8’lik tartım kalıbında sözlü türküler ve oyun havaları Şan: Ses eğitiminde artikülasyon. | |
9 | Keman: Kemanda kesik çalma (Staccato) tekniği ve düzeye uygun etüd çalışmaları. Vibrato tekniği uygulamaları. Viyola: I.konumda bütün telleri ve öğrenilen yay tekniklerini kapsayan çalışmalar. Çello: Fa Majör Tonalitesi. Fa Majörde Çalışmalar. Kontrabas: 1 oktav do majör ve do minör tonlarında gam ve arpej bilgisi Flüt: Mib Majör ve Do minör gamları ve arpejleri Gitar: Barok dönem basit süit örnekleri. Bağlama: Bileşik usüllerde 7/8’lik tartım kalıbında Karadeniz yöresine ait sözlü türküler ve oyun havaları Şan: Doğru entonasyonla ses üretme, rezonans bölgelerinde sesi güçlendirme. | |
10 | Keman: Öğrenilen yay tekniklerine uygun etütler ve eser çalışması. Viyola: Re minör tonalitesi ve uygulamaları Çello: Re Minör Tonalitesi. Re Minörde Çalışmalar. Kontrabas: 1.ve 2.Konum arası geçişli eser bilgisi Flüt: Parmak tekniğini geliştirmeye yönelik etüt çalışması Gitar: Staccato tekniği. Bağlama: Bileşik usüllerde 8/8’lik tartım kalıbında Ordu yöresine ait “Boztepenin Başında” türküsü Şan: Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. | |
11 | Keman: Öğrenilen yay tekniklerine uygun etütler ve eser çalışması. Viyola: Teknik ve Müzikal Problemler ve Çözümleri Çello: Teknik ve Müzikal Problemler ve Çözümleri Kontrabas: Eserin bestecisi ve dönemi hakkında bilgi edinme Flüt: Artikülasyon çalışmaları Gitar: Acelite ve hızlı legatolar. Bağlama: Bileşik usüllerde 9/8’lik 2+2+2+3- 2+2+3+2 tartım kalıbında sözlü türküler ve oyun havaları Şan: Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. | |
12 | Keman: Öğrenilen yay tekniklerine uygun etütler ve eser çalışması. Viyola: I.konum ve yay tekniği Çello: Konum Değiştirme Ve Yay Tekniği. Egzersiz ve Etüt Çalışmaları. Kontrabas: Çalışılan etütleri ve eseri tekniğine uygun müzikal biçimde seslendirme Flüt: Eser ve etütlerin tekrarı Gitar: Basit doğal armonikler ve gitar akordu. Bağlama: Bileşik usüllerde 9/8’lik 2+3+2+2 ve 3+2+2+2 tartım kalıplarında sözlü türküler ve oyun havaları Şan: Eserlerde teknik ve müzikal analiz. | |
13 | Genel Değerlendirme | |
14 | Keman: Final programı ve eserin eşlikli çalışılması. Viyola: Genel tekrar Çello: Genel Tekrar. Finale Hazırlık Kontrabas: Yarıyıl sonu sınavına hazırlık Flüt: Yarıyıl sonu sınavına hazırlık Gitar: Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve genel tekrar. Bağlama: Karma usüllerde 10/8’lik 2+3+2+3 – 3+2+2+3- 2+2+3+3 – 3+3+2+2 tartım kalıbında sözlü türküler ve oyun havaları Şan: Korrepetisyon. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Keman: -Günay Edip/Uçan Ali, Çevreden Evrene Keman Eğitimi 1 Dağarcık Yayınları 1980 - Can Ömer, Keman Eğitimi I, Agraf, Ankara, 2000. - Crickboom Mathieu, Violinschule il Violino I, II, Brüxelles-Schott, Freses 1929. -Auer Leopold, Graded Course of Violin Playing Book 1-2 -Cohen Eta, Violin Method, Book 1-2 Viyola: M. REYTIH Etüt Kitabı (Etudes) KREISLER Op. 55 TARTINI Küçük Piyesler (Plays) CORELLI Küçük Parçalar (Works) Çello: J.Werner Praktische Violoncell Schule, S.Lee Etudes, J.Dotzauer Band I. Kontrabas: 1- L.Rakov Starting method 2-E.Nanny Band I. Flüt: KÖHLER, Ernesto. Etudes op.33. MOYSE, Marcel. Enseigment Complet de la Flute. MOYSE, Marcel. De La Sonorite: Art et Technique. WYE, Trevor. Practise Book For Flute. ANDERSEN, Joachim. Studies op.33, op.15. SCHUMANN, Robert. Three Romanzen. MOZART, Wolfgang Amadeus, Andante. MOZART, Wolfgang Amadeus, Concert in D Major. RAMPAL, Jean Pierre. Flute Favourites, (transcribed by Akio Yashiro) GALWAY, James.Showpieces. Gitar: 1- CEMİL,Murat. Klasik Gitar Metodu Alfa Akademi 2005 2–AYDINTAN,Ziya.Gitar Metodu I II Evrensel Müzikevi, 1999 3-GÖTZE,WalterLeıchtes Gıtarrenspıel 4- KÜÇÜKAY,Bekir. Gitar Eğitimi I, KESİKLİ,Melih SÖKMEN,Erdem İ.Ü.Konservatuarı 5- NOAD,Frederic.SoloGuitar PlayingI I Omnibus Press 1976, 6- La Guitara Enchantee , Doberman Yppan 1982 7- MİLLS,John . Gitar Metodu , Alkım Yayınevi 8- The guıtar Musıc of Spaın Volume Bağlama: ALİM Yaşar Kemal- Aydın Atalay “Bağlama Metodu 1” , Aktüel Yayınları, 2004, İstanbul TRT Repertuarı Şan: Davran, K., Öztürk,F.G. (2009).Şan İçin Piyano Eşlikli Şarkılar I(1.b),[ Songs Accompanied by the Piano for Singing I], Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Halk Türküleri [Folk Songs Accompanied by the Piano], Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara. Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Okul Şarkıları[School Songs Accompanied by the Piano], Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Baritones, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Bass, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Mezzo- Soprano, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Soprano, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Tenor, G. Schırmer: New York. Şimşek, G. (1997). Şan İçin Piyano Eşlikli Albüm[Album Accompanied by the Piano for Singing], Ankara. Tuğcular, E. (2011). Şan İçin Piyano Eşlikli Türküler[Folk Songs Accompanied by the Piano for Singing], Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | 50 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 1 | 14 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 0 | 2 | 28 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 2 | 1 | 2 |
Diğer | 3 | 1 | 3 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |