Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ESKİ ANADOLU TÜRKÇESİ
1 Dersin Adı: ESKİ ANADOLU TÜRKÇESİ
2 Dersin Kodu: TDE2018
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Dersin ön koşulu yoktur.
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HATİCE ŞAHİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Hatice ŞAHİN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: hatices@uludag.edu.tr
02242941812
Uludağ Üniversitesi
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Görükle Kampüsü/Görükle, Nilüfer, Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Oğuz Türklerinin XIII. y.y.dan başlayarak özellikle Anadolu’da oluşturmaya başladıkları, Selçuklular, Anadolu Beylikleri ve Osmanlılar döneminde kullandıkları Türkiye Türkçesinin bir önceki tarihi devrinin gelişimi, eserleri, yazarları ve dil özellikleriyle öğrenciye tanıtılması.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dilin toplum kültürünün devamı konusundaki işlevini ve önemini kavratma;
2 Arap harfleriyle yazılmış el yazması metinleri okuyabilme;
3 Türk dilinin 13.-15.yy Anadolu sahası metinlerini tanımak;
4 Türk dilinin belli bir dönemine ait dil özelliklerini kavramak;
5 EAT metinleri aracılığıyla edindiği bilgileri analiz edebilme ve yorumlama becerisi kazanmak;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Eski Anadolu Türkçesinin tanımı,kapsamı
2 Oğuz Türklerinin Orta Asya’daki durumları ve tarihi yazı dillerine etkisi
3 Oğuzların Anadolu’ya gelişi, Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu devresinde Oğuzların ve Oğuzcanın durumu
4 EAT ile ilgili tasnifler, devirler, araştırmalar.
5 İlk yazılı ürünler ve karışık dilli eserlerin incelenmesi
6 EAT’nin dönemleri, müellifleri
7 EAT’nin dil özellikleri
8 Arasınav-Ders Tekrarı
9 Metin tahlili (Ahmet Fakih, Kitab u Evsaf-I Mesacidi’ş-Şerife)
10 Ders tekrarı ve Ara Sınav
11 Metin tahlili (Yunus Emre)
12 Metin tahlili (Süheyl ü Nevbahar)
13 Metin tahlili (Kelile ve Dimne)
14 Metin tahlili (Mantıku’t-Tayr)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: HATİCE ŞAHİN, Eski Anadolu Türkçesi, Akçağ Yay., 2. Baskı, Ankara 2009.
MUSTAFA ÖZKAN, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Türkiye Türkçesi, Filiz Kitabevi, İstanbul 2000.
GÜRER GÜLSEVİN, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yay., Ankara 1997.
MUSTAFA CANPOLAT, “Eski Anadolu Türkçesindeki Belirtme Durumu(accu-sativus) Ekinin Kökeni Üzerine”, Türkoloji Dergisi X. Cilt, 1. Sayı, s.9-11, DTCF Yay. Ankara 1992.
SAADET ÇAĞATAY, “Eski Osmanlıca Üzerine Bazı Notlar”, DTCF Dergisi II/2, Ankara 1944.
GÜRER GÜLSEVİN, Eski Anadolu Türkçesinde 3. Kişi İyelik Ekinin Özel Kullanılışı, Türk Dili, S.446, TDK Ankara 1990, ss.276-279.
GÜRER GÜLSEVİN, Erdoğan BOZ, Eski Anaolu Türkçesi, Gazi Kitabevi, Ankara 2004
ZEYNEP KORKMAZ , “Eski Anadolu Türkçesinde Aslî Ünlü Uzunlukları”, DTCF Dergisi XXVI/1-2, s.49-84.
ZEYNEP KORKMAZ , “Eski Osmanlı Kaynaklarının Yayınında Transkripsiyonla İlgili Değerlendirmeler”, Türk Dili Üzerine Araştırmalar, I. Cilt, Ankara 2003
ZEYNEP KORKMAZ, “Eski Anadolu Türkçesi Üzerindeki Çalışmaların Bugünkü Durumu ve Karşılaştığı Sorunlar”, Türkoloji Dergisi, Cilt VII, s.12-22, Ankara 1977.
MECDUT MANSUROĞLU, Eski Osmanlıca, Tarihi Türk Şiveleri, Mehmet Akalın, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara 1988.
İSMAİL PARLATIR, Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, Yargı Yayınları, 2010.
FARUK K. TİMURTAŞ, Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul 1980
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 4 6 24
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,13
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 5 0 0 0 0 5 5 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr