1 | Dersin Adı: | TEMEL TASARIM I |
2 | Dersin Kodu: | RES1003 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 11 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. GONCA ERİM |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Öğr. Gör. Aysun YÜREKTEN Öğr. Gör. Müge GÜLTEKİN |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
goncae@uludag.edu.tr +90 (224) 294 25 75 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü Görükle/Bursa TÜRKİYE |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Temel Tasarım I dersi, öğrencinin çevreyi duyarlı biçimde gözlemlemesini, ayırt etme ve yargılamayı öğrenmesini, görsel ifade gücünün arttırılmasını amaçlar. Tüm disiplinlerin temelinde olan sanatın elemanları; nokta, çizgi, biçim, form, değer (valör), doku, aralık (espas); ve sanatın ilkeleri; denge, ritm, hareket, zıtlık, bütünlük, vurgu, örnek (motif) gibi görsel sanatların ortak öğelerinin siyah-beyaz tasarımlarla öğrencilere kazandırılması ve üst sınıflara hazırlandırılması hedeflenmiştir. Öğrencilerin yeni problem ve yeni malzemelerle uğraşmaları için genelleştirilmiş teknikleri de kendilerinin geliştirmeleri ve elde etmeleri sağlanmaktadır. Öğrenciler ağırlıklı olarak siyah – beyaz iki ve üç boyutlu çalışmalar yapmaktadırlar. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Öğrencilere dersin içeriği, amacı ve hedef davranışlarıyla ilgili bilgilendirmenin yapılması. Malzeme ve araç – gereçlerin tanıtılması. Bir sonraki hafta için öğrencilerden özgeçmiş ve konuya uygun malzemelerin istenmesi. | Sevilen bir obje 25x35 cm boyutundaki resim kağıdına resmedilip, resmin arkasına objenin niçin sevildiğini açıklayan bir yazı yazılacaktır. |
2 | Temel sanat elemanlarından nokta öğesinin sanat akımları içerisinde incelenmesi. Konunun powerpoint sunumunun yapılması. Nokta tanımlamalarının yapılması, psikolojik ifadeleri ve zıtlıklarının açıklanması. Doğadan ve sanatçılardan nokta örnekleri gösterilmesi. | Nokta Çalışması: 13x15 cm boyutundaki çeşitli (siyah veya beyaz) kağıtlara, çeşitli kalemlerle tüm nokta çeşitlerini kullanarak nokta araştırmaları yapılacaktır. Aynı boyuttaki nokta araştırmaları 35 adet olacak ve 50x70 cm mukavva üzerine düzenleme yapılarak yapıştırılacaktır. |
3 | Temel sanat elemanlarından çizgi öğesinin sanat akımları içerisinde incelenmesi. Konunun powerpoint sunumunun yapılması. Çizgi tanımlamalarının yapılması, psikolojik ifadeleri ve zıtlıklarının açıklanması. Doğadan ve sanatçılardan çizgi örnekleri gösterilmesi. | Çizgi Çalışması: 13x15 cm boyutundaki çeşitli (siyah veya beyaz) kağıtlara, çeşitli kalemlerle tüm çizgi çeşitlerini kullanarak çizgi araştırmaları yapılacaktır. Aynı boyuttaki nokta araştırmaları 35 adet olacak ve 50x70 cm mukavva üzerine düzenleme yapılarak yapıştırılacaktır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Öğrencilerin kendi portre fotoğraflarının (ışık-gölgesi iyi, açık koyu orta tonları belirgin) kısa kenarı 40cm olacak şekilde büyütülmüş fotokopisi, Bristol kağıt ve rapido kalemi getirilecektir. |
4 | Nokta ve çizgiyle ilgili seçilen sanat eserlerinin estetik ve eleştiri açısından irdelenmesi. Empresyonizm (İzlenimcilik) akımının anlatılması. Georges Seurat, Claude Monet, Vincent Van Gogh adlı sanatçıların özgeçmişleri ile tanınması. Yapılan çalışmaların eleştirilmesi. | Nokta-Çizgi ile Portre Çalışması: Kısa kenarı 40 cm olarak büyütülmüş portre fotokopisi ışıklı masa yardımıyla bristol kağıda aktarılacaktır. Portreler iki eşit parçaya bölünerek, rapido kalemi ve karakalem ile bir tarafa nokta, diğer tarafa çizgi zıtlıkları kullanılarak tasarım yapılacaktır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Karakalem (3B) ve 35x50 cm resim kağıdı getirilecektir. |
5 | Değer (ton değerleri) konusunun teorik olarak anlatılması, powerpoint sunumunun yapılması. Işık – gölge, vurgu konularının sanat eserleri üzerinde incelenmesi, eleştirilmesi. Zıtlık ve dengenin konu ile bağlantılarının kurulması. | Ton Skalası Çalışması: 35x50 cm resim kağıdına 3B kalem ile ton değerleri uygulanacaktır. Her birim 3,5x6 cm boyutunda olacaktır. 1. sütuna beyazdan – siyaha (açıktan koyuya) geçişler; 2. sütuna en sağ ve en soldaki birim açık, ortası koyu geçişler, son sütuna da ortası açık kenarlar koyu olan geçişler sırasıyla uygulanacaktır. Her bir birim kendi ton değeri ile birbirinden ayrılmış olmalıdır. |
6 | Işık ve gölge öğesinin sanat tarihindeki öneminin eserler üzerinde gösterilerek vurgulanması. Sanat akımlarında ve sanatçılar arasında ışık – gölge kullanımındaki farklılıkların değerlendirilmesi. Yapılan çalışmaların eleştirilmesi. | Işık-Gölge Çalışması: 35x50 cm kağıda örneği gösterilen koni, silindir, küre ve küp formları üçer adet çizilecektir. Bu formların her biri 1-Soldan ışık, 2-karşıdan ışık, 3-arkadan ışık alır biçimde, küp formunun ise 1-aydınlık,2- loş, 3-daha loş ortamlardaki ışık-gölge görüntüleri 3B kalem ile uygulanacaktır. |
7 | Hareket–Yön, Form–Biçim, Ölçü (ve denge ile zıtlık) konularının çeşitli sanat eserleri ve öğrenci çalışmaları ile açıklanması. Konuyla ilgili powerpoint sunum yapılması. Yapılan çalışmaların eleştirilmesi. | Ton Değerleri İle İki Boyutlu Geometrik Form Düzenleme Çalışması: 50x50 cm resim kağıdına 4x4 cm boyutlarında kareler çizilecektir. Her bir karenin içine daire, üçgen, kare ve dikdörtgen formlarından biri kullanılarak iki boyutlu yüzey düzenlemesi yapılacaktır. Ton skalasında yer alan bütün tonlar ile 50x50 cm’lik yüzey içerisinde dengeli dağılım sağlanarak bir tasarım gerçekleştirilecektir. Bu işlem sırasında sadece 3B resim kalemi kullanılacaktır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Çeşitli yapay ve doğal dokular (kozalak, yaprak, taş, sünger, kumaş vb.), siyah renk çini mürekkebi, resim kağıtları, fırça, bol dokulu bir yaşlı insan portresi fotoğrafı getirilecektir. |
8 | Genel değerlendirme | Yapılan çalışmaların teslimi ve eleştirisi |
9 | Doku (Tekstür) konusunun sanat eserleri ve öğrenci çalışmaları ile birlikte incelenmesi ve sanat eğitimi içerisindeki yerinin konuşulması. Konuyla ilgili powerpoint sunum yapılması. Doku türlerinin (doğal doku, yapay doku, algısal doku, görsel doku, organik, kimyasal, dinamik dokular, optik doku, güncel doku) örneklerle açıklanması. Doğadan ve sanatçıların çalışmalarından doku örneklerinin incelenmesi ve bu çalışmalar üzerine eleştiri yapılması. Dokunun psikolojik etkileri ve eserlerinde dokuyu kullanan sanatçılar üzerine konuşulması. Daha önce işlenmiş olan yön, biçim, ölçü, hareket gibi konuların doku görüntülerinin içinde tekrar irdelenmesi. | Doku Dosyası: Çeşitli yapay ve doğal dokuları olan objelerin dokusu belirgin olan yüzeylerine siyah renk çini mürekkebi sürülerek, 6x6 cm kesilen kağıtlara baskı yöntemiyle doku görüntüleri oluşturulacaktır. Bu çalışmada 35 adet doğal, 35 adet yapay doku kullanılacaktır. Dokuların yer aldığı 6x6 cm kağıtlar, düzenli bir biçimde dosyaya yapıştırılacak, altlarına dokunun ait olduğu objenin adı yazılacaktır. Bunların dışında 10 adet çizim tekniği ile yapılan dokular dosyaya eklenecektir. Doku İle Portre Çalışması: Öğrencilerden istenen yaşlı insan portresi fotoğrafı kısa kenarı 40 cm olarak büyütülerek kağıda aktarılacaktır. Portre çalışması siyah mürekkep kullanılarak doku-baskı tekniği ile uygulanacaktır. Bu uygulamada doku dosyasında araştırılmış olan en az beş doku kullanılacaktır. Kullanılan doku türlerinin isimleri ve 3x3 cm görüntüleri ile birlikte portrenin alt kısmında yer alacaktır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Bristol kağıdı, rapido kalemi, tel, hayvan fotoğrafı, teli bükmek için aletler getirilecektir. |
10 | Optik doku kavramının tekrar edilmesi ve optik dokuyu kullanan sanatçıların çalışmalarının incelenmesi ve eleştirilmesi. Strüktür konusunun teorik anlatımı ve powerpoint sunumunun yapılması. Form – Birlik konularının sanat eserleri (mimari – heykel) ve öğrenci çalışmaları ile açıklanması. Yapılan çalışmaların eleştirilmesi. | Optik Doku Çalışması: 30x30 cm boyutundaki Bristol kağıdına rapido kalemi kullanılarak optik doku çalışması yapılacaktır. Strüktür Çalışması: Seçilmiş olan bir hayvan fotoğrafından yararlanılarak tellerden 3 boyutlu strüktür çalışması yapılacaktır. Çalışmanın yüksekliği 25 cm’den az olmamalıdır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Karakalem tekniğiyle gerçekleştirilmek üzere doğal dokulu bir obje getirilecektir. |
11 | İllustrasyon kavramının powerpoint sunum ile teorik anlatımının yapılması. İllüstrasyonun kullanım alanlarının açıklanması. Sanatçı ve öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi ve bunlar üzerinde eleştirilerin yapılması. | İllüstrasyon Çalışması: Öğrencilerde istenilen doğal dokulu obje 20x20 cm ölçülerindeki resim kağıdına illustratif desen anlayışında çizilecektir. Aynı objenin kesiti alınarak yine 20x20 cm ölçülerindeki kağıda illüstrasyonu yapılacaktır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Bristol kağıdı, rapido kalemi getirilecektir. |
12 | Stilizasyon kavramının powerpoint sunum ile teorik anlatımının yapılması. Stilizasyonun kullanım alanlarının açıklanması. Sanatçı ve öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi ve bunlar üzerinde eleştiriler yapılması. | Stilizasyon Çalışması: İllüstrasyonu yapılmış olan objenin stilizasyon araştırmaları yapılacaktır. Bu araştırmalardan seçilen bir tanesi 20x20 cm ölçülerindeki bristol kağıdına rapido kalemi ile çizilecektir. Bir sonraki hafta için malzemeler: Resim kağıdı, rapido kalemi getirilecektir. |
13 | Deformasyon ve yabancılaştırma kavramlarının teorik anlatımı ve powerpoint sunum ile açıklanması. Bu kavramları çalışmalarında kullanan sanatçıların eserlerinin incelenmesi ve bunlar üzerinde eleştiriler yapılması. Öğrenci çalışmalarından örnekler incelenmesi. | Deformasyon ve Yabancılaştırma Çalışması: İllüstrasyonu yapılmış olan objenin deformasyon ve yabancılaştırma araştırmaları yapılacaktır. Bu araştırmalardan seçilen birer tanesi 20x20 cm ölçülerindeki resim kağıtlarına karakalem tekniği ile gerçekçi bir şekilde çizilecektir. |
14 | Stilizasyon çalışmaları ile yüzey düzenleme konusunun anlatılması. Konuyla ilgili öğrenci çalışmalarından çeşitli örnekler gösterilmesi. Birim tekrarının kullanım alanlarının açıklanması ve örnekler üzerinde eleştiri yapılması. Bu yarıyıl gerçekleştirilen tüm çalışmalarının değerlendirilmesi ve eleştirilerinin yapılması. Bir sonraki dönem Temel Tasarım II dersi için gerekli malzemelerin duyurulması. | Stilizasyon ile Yüzey Düzenleme Çalışması: Stilizasyon çalışmasından faydalanarak bir birim oluşturulacaktır. 20x20 cm boyutundaki bristol kağıdın 10x10 cm’lik bölümüne stilizasyonun küçültülmüş hali çizilecektir. 10x10 cm’lik ikinci kısmına oluşturulan birim raport çizilecektir. Kalan 10x20cm’lik bölüme tekrar-tam tekrar yöntemi ile yüzey düzenlemesi yapılacaktır. Bu çalışma rapido kalem kullanılarak uygulanacaktır. İllüstrasyon, 2. illüstrasyon (kesit), stilizasyon, deformasyon, yabancılaştırma ve stilizasyon ile yüzey düzenleme çalışmaları 100x70 cm boyutundaki siyah resim kağıdına yapıştırılarak bir arada sunulacaktır. Temel Tasarım II dersinde kullanılacak malzemeler: Ana ve ara renklerde guaj boyalar: Talens marka kırmızı (334), mavi (501), sarı (205), yeşil (602), mor (536), turuncu (235), beyaz ve siyah, guaj boya fırçaları (3, 5, 8 numara), palet, su kabı, damlalık ve peçete, gazete kağıdı, Bristol kağıdı, ya da kalın bir resim kağıdı getirilecektir. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
ATALAYER, Faruk., Temel Sanat Ögeleri., Anadolu Ün. Yay. No: 769., G.S.F.Yay. No: 5., Eskişehir., 1994. BROMMER, Gerald F., Art in Your Visual Environment., Davis Publication, Worcester, Massachusetts., U.S.A., 1985. CHAPMAN, Laura H., A World of Images., Davis Publication, Worcester, Massachusetts., U.S.A., 1992. DEMİR, Abdullah., Temel Plastik Sanatlar Eğitimi., Anadolu Ün. Yay No: 576.,Açık Öğr. Fak Yay. No: 270., 1993. ERİM, Gonca., Temel Tasarım içerisinde Yaratıcılın Önemi., Yüksek Lisans Tezi., Bursa, Uludağ Ün. Sosyal Bilinler Ens., 1995. ERİM, Gonca., Temel Sanat Eğitiminde Renk Algılamaları., Sanatta Yeterlik Tezi., Marmara Üniversitesi, Güzel sanatlar Ens., 1999. ETİ, Erol., Mustafa Aslıer, Mümtaz Işıngör., Resim 1., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri Grafik Resim., M.E.B.Y., Ankara., 1986. FISCHNER – RATHUS, Lois., Understanding Art., 4. Edition., Prentis Hall, Inc., New Jersey., U.S.A., 1995. GÖKAYDIN, Nevide., Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı (Temel Sanat Eğitimi)., Sedir Yayınevi., Ankara., 1990. GÜNGÖR, İ. Hulusi., Temel Tasar., Afa Matbaa., 2.Baskı.,İstanbul., 1983. GÜRER, Latife., Temel Tasarım., İstanbul; İ.T.Ü. Mat., 1990. GÜRER, Latife., Görsel Sanat Eğitimi ve Mekan – Form., İstanbul; İ.T.Ü. Mat., 1992. KIRIŞOĞLU, Olcay., Sanatta Eğitim., Demircioğlu matb., Ankara., 1991. LAUER, David., A., Design Basics., 3. Edition., H. Brace Jovanovich, Inc., U.S.A., 1990. LOWRY, Bates., Çev: Necla Yurtsever, Zahir Güvemli., Sanatı Görmek., Türkiye İş Bankası Kültür Yay.No: 119., İstanbul., 1972. LYNRON, Norbert., Modern Sanatın Öyküsü., Remzi Kitapevi., İstanbul., 1991. ÖZER, Mehmet., Temel Tasarımda “Zıtlık” İlkesi., İ.D.T.G.S.Y.O., İstanbul., 1981. Özol, Ahmet, Sanat Eğitiminde Tasarım ve Temel Değerler., Pastel Yayıncılık, İstanbul, 2012 RAGANS, Rosalind., Art Talk., Glencoe, McGraw – Hills., California., U.S.A., 1995. SéRULLAZ, Maurice., Çev: Devrim Erbil., Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi., Remzi Kitapevi., İstanbul., 1983. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 4 | 56 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 0 | 9 | 144 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 8 | 8 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 330 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 11 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 11 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |