1 | Dersin Adı: | MAKAM TEORİSİ |
2 | Dersin Kodu: | KNS4095 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 7 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Ahmed TOHUMCU |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof.Dr. Ahmed TOHUMCU Doç. Güniz ALKAÇ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Bursa Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuarı atohumcu@uludag.edu.tr 0224 294 27 00 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türk müziğinde kullanılan makamların oluşumlarını ve temel makamları öğrenmek |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Türk Makam Müziği’nin teknik (makam, çeşni, seyir, usûl vb.) özellikleri hakkında bilgi sahibi olması, gördüğü bir Türk Müziği eserindeki çeşnileri tanıyabilmesi bakımlarından öğrencinin mesleki gelişimine katkı sağlanması amaçlanmıştır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Makam kavramı | |
2 | Makamlarda kullanılan ses sistemi ve perdeler | |
3 | Makamlarda çeşni kavramı ve çeşnilerin birbiriyle ilişkileri | |
4 | Çeşni uygulamaları | |
5 | Çeşnilerle transpozisyon çalışmaları | |
6 | Makam dizilerinin oluşumu, dizilerin dereceleri ve görevleri | |
7 | Makamlarda seyir kavramı ve seyir çeşitleri | |
8 | Konuların tekrarı - Ara sınav | |
9 | Buselik ve Kürdi makamları | |
10 | Rast makamı ve ilişkili makamlar | |
11 | Uşşak makamı ve ilişkili makamlar | |
12 | Neva, Hüseyni makamları ve ilişkili makamlar | |
13 | Hicaz makamı ve ilişkili makamlar | |
14 | Öğrenilen makamların gözden geçirilmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Kutluğ, Y.Fikret. 2000. Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul: Yapı Kredi Arel, H. Sadettin. 1968. Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri, İstanbul Ezgi, Suphi. 1935. Nazari, Ameli, Türk Musikisi, 5 Cilt, İstanbul: Belediye Konservatuarı Neşriyatı. Özkan, İsmail Hakkı. 1982. Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, İstanbul: Ötüken Yayınları |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Yazılı Sınav | |
Açıklama | Öğrencinin, makam, seyir, çeşni, usûl, dizi gibi terimler ile makamı oluşturan elemanlar hakkındaki bilgisi değerlendirmeye tâbi tutulur. Öğrencinin, Türk Makam Müziği’ne ait bir solfej çalışmasındaki çeşnileri tespit edebilmesi beklenmektedir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 5 | 65 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 95 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,17 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |