Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MAKAM TEORİSİ
1 Dersin Adı: MAKAM TEORİSİ
2 Dersin Kodu: KNS4095
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ahmed TOHUMCU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof.Dr. Ahmed TOHUMCU
Doç. Güniz ALKAÇ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuarı
atohumcu@uludag.edu.tr
0224 294 27 00
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Türk müziğinde kullanılan makamların oluşumlarını ve temel makamları öğrenmek
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Türk Makam Müziği’nin teknik (makam, çeşni, seyir, usûl vb.) özellikleri hakkında bilgi sahibi olması, gördüğü bir Türk Müziği eserindeki çeşnileri tanıyabilmesi bakımlarından öğrencinin mesleki gelişimine katkı sağlanması amaçlanmıştır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Makam kavramını tanımlayabilme ;
2 Makamları meydana getiren temel unsurları açıklayabilme;
3 Makamlarda kullanılan ses sistemi ve perdeleri açıklayabilme;
4 Türk müziğinde çeşni kavramı ve çeşnilerin birbiriyle ilişkilerini açıklayabilme;
5 Makamlarda seyir kavramı ve seyir çeşitlerini açıklayabilme;
6 Türk müziğinde kullanılan temel makamları tanımlayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Makam kavramı
2 Makamlarda kullanılan ses sistemi ve perdeler
3 Makamlarda çeşni kavramı ve çeşnilerin birbiriyle ilişkileri
4 Çeşni uygulamaları
5 Çeşnilerle transpozisyon çalışmaları
6 Makam dizilerinin oluşumu, dizilerin dereceleri ve görevleri
7 Makamlarda seyir kavramı ve seyir çeşitleri
8 Konuların tekrarı - Ara sınav
9 Buselik ve Kürdi makamları
10 Rast makamı ve ilişkili makamlar
11 Uşşak makamı ve ilişkili makamlar
12 Neva, Hüseyni makamları ve ilişkili makamlar
13 Hicaz makamı ve ilişkili makamlar
14 Öğrenilen makamların gözden geçirilmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Kutluğ, Y.Fikret. 2000. Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul: Yapı Kredi
Arel, H. Sadettin. 1968. Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri, İstanbul
Ezgi, Suphi. 1935. Nazari, Ameli, Türk Musikisi, 5 Cilt, İstanbul: Belediye Konservatuarı Neşriyatı.
Özkan, İsmail Hakkı. 1982. Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, İstanbul: Ötüken Yayınları
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı Sınav
Açıklama Öğrencinin, makam, seyir, çeşni, usûl, dizi gibi terimler ile makamı oluşturan elemanlar hakkındaki bilgisi değerlendirmeye tâbi tutulur. Öğrencinin, Türk Makam Müziği’ne ait bir solfej çalışmasındaki çeşnileri tespit edebilmesi beklenmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 13 5 65
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 95
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,17
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 2 1 3 2 2 2 1 2 3 4 3 1
OK2 2 1 2 1 1 1 1 1 2 3 2 1
OK3 2 1 2 1 1 1 1 1 2 3 2 1
OK4 2 1 2 1 1 1 1 1 2 3 2 1
OK5 2 1 2 1 1 1 1 1 2 3 2 1
OK6 2 1 3 3 3 2 1 2 3 3 2 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr