1 | Dersin Adı: | GENEL SİNEMA KÜLTÜRÜ (OMKS) |
2 | Dersin Kodu: | GSO3115 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Ali Sait Liman |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
asliman@uludag.edu.tr Uludağ Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Şükrü Çavuş mah. no:29 Mudanya/Bursa Tel: +90 224 54310 15 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Başlangıcından günümüze dünyada ve Türkiye’de sinema olgusunun endüstriyel, sanatsal ve teknik anlamdaki gelişim sürecinin izlenen filmler eşliğinde incelenerek öğrencilerin genel sinema kültürünün gelişimine katkıda bulunmak amaçlanmıştır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Sinema sanatı içinde senaryo, görsel yapı, oyunculuk, müzik, kurgu, teknoloji vb. teknik/estetik ögelerin yeri ve öneminin kavranması. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Giriş. Sinemanın doğuşu, dönemin toplumsal, siyasal, ekonomik ve sanatsal atmosferine genel bir bakış. Camera Obscura’dan sinematografa uzanan süreçtehareketli görüntünün oluşumu ve gelişimi, konuyla ilgili filmlerden seçilen örneklerin izlenmesi. | |
2 | Sinemanın Türkiye’ye girişi ve yaygınlaşması. Filmler/Dönemler/Yönetmenler | |
3 | Avrupa ve Amerika’da sinemanın toplumsal alanda yaygınlaşması, öncü filmler/yönetmenler. Dışavurumcu (expresyonist) sinema,“film D’art” akımı ve sinemanın sanat olarak özgünleşmesi. Konuyla ilgili film gösterimi. | |
4 | Sinemanın endüstriyel yükselişi: Amerikan sineması-Hollywood stüdyo sistemi, D.W. Griffith ve diğerleri. | |
5 | Film gösterimi: “Sunrise: A Song of Two Humans” (Yönetmen: F. Wilhelm Murnau, 1927). | |
6 | II. Dünya savaşı ve sonrası İtalyan -Yeni Gerçekçi- Sineması. | |
7 | Film Gösterimi: “Roma Città Aperta” (Yön. R. Rossellini, 1945) | |
8 | Fransız Yeni Dalga Akımı, özellikleri, öncü yönetmenler ve filmlere genel bir bakış | |
9 | Film Gösterimi: “À bout de souffle” (Yön. J. Luc Godard, 1960) | |
10 | Sinema -tv ilişkileri; sinemada medya- medyada sinema. | |
11 | Sinema kuramı ve film eleştirisi alanına genel bir bakış: Auteur Kuram, psikanalitik kuram, feminist film eleştirisi v.d. | |
12 | Film Gösterimi: “Citizen Kane”, (Yön. Orson Welles, 1941) | |
13 | Sanatlar ve sinema: Sinema-tiyatro, sinema-edebiyat, sinema-resim, sinema-müzik.. | |
14 | Genel değerlendirme. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
ABİSEL, Nilgün (1994), Türk Sineması Üzerine Yazılar, İmge Kitabevi, Ankara. ABİSEL, Nilgün(2010), Sessiz Sinema, De Ki Basım Yayım, Ankara. ABİSEL, N. (1995), Popüler Sinema ve Türler, Alan Yayıncılık, Ankara, BÜKER S., ONARAN, O. (1985), Sinema Kuramları, Dost Kitabevi, Ankara. CERAM, C.Wilhelm (2006), Sinemanın Arkeolojisi, Çev. Hasan Aydın, Agora, İstanbul. DORSAY, Atilla (1985), Sinemayı Sanat Yapanlar, Varlık Yayınları, İstanbul. KIREL, Serpil,(2010), Kültürel Çalışmalar ve Sinema, Kırmızı Kedi Yayınevi, İstanbul. KARADOĞAN, A. (Editör), (2010), Sanat Sineması: Tartışmalar ve Eğilimler, “Sanat Sineması Üzerine - Yaklaşımlar ve Tartışmalar”,De Ki Yayınevi, Ankara. ÖZDEN, Z. (2000), Film Elestirisi-Film Elestirisinde Temel Yaklasımlar ve Tür Filmi Elestirisi. Dstanbul: Afa Yayınları. SCOGNAMİLLO, G. (1998), “Türk Sinema Tarihi 1896-1997”, Kabalcı yayınevi, İstanbul. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 2 | 24 |
Ödevler | 0 | 3 | 24 |
Projeler | 3 | 7 | 21 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 1 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 0 | 1 | 0 |
Toplam İş Yükü | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,23 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |