1 | Dersin Adı: | TARIMSAL BİYOTEKNOLOJİ |
2 | Dersin Kodu: | TAR2308 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NAZAN DAĞÜSTÜ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | ndagustu@uludag.edu.tr, 224 2941518, U.U. Field Crops Department, Faculty of Agriculture 16059 Görükle Campus Bursa |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin amacı ve bitki doku kültürü, bitki transformasyon teknikleri gibi tarımsal biyoteknoloji alanındaki uygulamalar ile ilgili bilgi vermektir. Ders kapsamında tarımsal biyoteknolojinin küresel gıda güvenliği ve çevre ekosistemini nasıl etkilediğinin üzerinde özellikle durulacaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Tarımda yeni ıslah yöntemlerinden birisi olan biyoteknoloji uygulamalarını öğrenir |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Biyoteknoloji nedir? Biyoteknoloji türleri nelerdir | |
2 | Biyoteknolojinin tarihsel gelişimi- Biyoteknolojik uygulamaların, dünü bugünü ve geleceği konusundaki farklı yaklaşımlar | |
3 | Tarımsal amaçlı modern biyoteknoloji uygulamaları | |
4 | Gıda alanında biyoteknoloji uygulamaları | |
5 | Sağlık alanında biyoteknoloji uygulamaları | |
6 | Çevre açısından biyoteknoloji uygulamaları | |
7 | Transgenik Uygulamalar: Genetik modifiye organizma ve ürünler (GDO) | |
8 | Dünyada ve Avrupa Birliği’nde GDO lar | |
9 | GDO risk ve endişeleri | |
10 | Biyogüvenlik ve biyoçeşitlilik açısından önerilen risk yönetim sistemi | |
11 | Biyogüvenlik açısından uluslar arası ve ulusal yapılanma çalışmaları | |
12 | Biyolojik çeşitlilik sözleşmesi Biyogüvenlik Cartagena Protokolü | |
13 | Ulusal biyogüvenlik kanunu, sonuç ve öneriler | |
14 | Ülkemizde biyogüvenlik uygulamaları |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Topal, Ş. Biyogüvenlik ve Biyoteknoloji, Cemturan Ofset Matbaası, 2006 2. Anonim. Directive 2001/18/EC of the European Parliament and of the Council of 12 March 2001 on the deliberate release into the environment of genetically modified organisms and repealing Concil Directive 90/220/EEC–Commission Decleration. OJ L 106, 17/04/2001. P.0001-0039. 3. Karagöz, A., N. Zincirci, A. Tan, T. Tuncer, H. Köksel, M. Sürek, C. Toker, K. Özbek. Bitki Genetik Kaynaklarının Korunması ve Kullanımı. In: TMMOB Ziraat Mühendisliği Odası, Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi Bildiriler Kitabı -1. 11-15 Ocak 2010, Ankara. p. 155-177. 4. James, C. Global Status of Commercialized Biotech/GM Crops: 2009 The first fourteen years, 1996 to 2009. ISAAA Brief no:41-2009. ISAAA: Ithaca, NY. Erişim Tarihi: 01.03.2010 http://www.isaaa.org/resources/publications/briefs/41/default.asp 5. Anonim. International Labour Organization (ILO). http://www.ilo.org/global/lang--en/index.htm Erişim Tarihi: 22.02.2010 6. Anonim. International Fund for Agricultural Development (IFAD). http://www.ifad.org/ Erişim Tarihi: 22.02.2010 7. Renckens, S. Avrupa Gıda Güvenliği Kurumu EFSA ve AB’de GDO’ların Bilimsel Risk Değerlendirmesi. In:GDO GERÇEĞİ “Modern Biyoteknoloji, Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve Gıda Güvenliği Konferans Notları” Gıda Dernekleri Federasyonu, İstanbul 2004. p. 48-68. 8. Anonim. EUROPA http://ec.europa.eu/food/food/biotechnology/authorisation/index_en.htm Erişim Tarihi: 23.02.2010. 9. Babaoğlu, M., E. Gürel ve S. Özcan. 2001. Bitki Biyoteknolojisi. Doku kültürü ve uygulamaları. Selç. Üniv. Vakf. Yay. Tak no:975-6652-03-9, 374 s 10. Finamore, A., M. Ruselli, S. Britti, G. Monastra, R. Ambra, A. Turrini, E. Mengheri. Intestinal and Peripheral Immune Response to MON 810 Maize Ingestion in Weaning and Old Mice. Journal of Agricultural and Food Chemistry. 2008; DOI:10.1021/jf802059w. 11. Huangfu, C., X. Song, S. Qiang. ISSR variation within and among wild Brassica juncea populations: implication for herbicide reristance evolution. Genet Resour Crop Evol, 2009; 56:913-924. 12. Quist, D. and I.H. Chapela. Transgenik DNA introgressed into tradiotinal maize landraces in Oxaca, Mexico. Nature, 2001; 414:541-543. 13. Anonim. FAOSTAT. http://www.faostat.fao.org Erişim Tarihi: 23.02.2010 14. Anonim. USDA Foeign Agricultural Service. http://www.fas.usda.gov/ E.T.: 23.02.2010 15. Plant Biotechnology in Agriculture, 1989. K. Lindsey and M.G.K., John, Wiley &Sons, Inc., New York. 16. Bitki Biyoteknolojisi, 1999. R. Hatipoğlu, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 190 Ders Kitapları Yayın No: A-58.Bett, K.S. Mounting evidence of genetic pollution from GE crops growing evidence of widespread GDO. 1999. http://www.purefood.org/ge/gepollution.cfm E.T.: 24.02.2010 17. E. OLHAN, 2010. Modern biyoteknolojinin tarımda kullanımının politik ve ekonomik yönden değerlendirilmesi. Farklı Boyutlarıyla Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar, 9-14. 18. Ellstrand N. 2003. Current knowledge of gene flow in plants: implications for transgene flow. The Royal Society, Philosophical Transactions, 1163-1170. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre değerlendirilmektedir | |
Açıklama | Sonuçlar öğrenci otomasyon sistemi ile saptanan harf notu ile belirlenmektedir |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 6 | 36 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 66 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 2,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |