Dr.Öğr.Üye.Ceyda TURHAN ceydaturhan@uludag.edu.tr Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Görükle-Bursa
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının mezun olduktan sonra sınıflarında bulunan özel gereksinimli öğrencilerin sosyal beceri kazanmalarına destek olmak, sosyal beceri öğretiminde kullanılan yöntemlere ilişkin bilgi sahibi olmak, gerek okul içinde gerek okul dışında öğrencilerin sosyal kabullerinin artmasına katkı sağlamaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Sosyal beceriler özel gereksinimli öğrencilerin topluma uyumunu destekleyen ve bağımsızlaşmalarına yardımcı olan becerilerdir. Okullarda akademik becerilerin öğretimi yeterince yapılmakta ancak sosyal becerilerin öğretimi konusu üzerinde yeterince durulmamaktadır. Sosyal beceriler öğrencilerin okul içinde akran uyumunu desteklediği gibi okul dışı ortamlarda da özel gereksinimli öğrencilerin topluma uyumunu desteklediğinden, öğretmen adaylarının sosyal beceri öğretim yöntemlerini öğrenmelerinin önemli olduğu düşünülmektedir.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Sosyal yeterlik ile ilgili kavramları açıklar. ;
2
Sosyal becerileri değerlendirir. ;
3
Sosyal becerilerin öğretilmesinde kullanılan yöntemleri açıklar.;
4
Öykü temelli uygulamalarla ilgili materyal ve ders planı hazırlar. ;
5
Video modelle ilgili materyal ve ders planı hazırlar. ;
6
Sosyal becerilerin kalıcılığı, genellemesi ve sosyal geçerliğini açıklar. ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Sosyal yeterlik ve sosyal beceriler
2
Sosyal becerilerin değerlendirilmesi
3
Sosyal becerilerin geliştirilmesinde kullanılan yöntemler
4
Video modelle öğretim
5
Sosyal öykülerle öğretim
6
Güç kartı stratejisi ile öğretim
7
Bilişsel süreç yaklaşımı ile öğretim
8
Kaynaştırma
9
İş birliği ile öğrenme
10
Akran aracılı öğrenme
11
Sosyal becerilerin kalıcılığı
12
Sosyal becerilerin genellenmesi
13
Sosyal becerin geliştirilmesinde kullanılan etkinlikleri
14
Dersin Değerlendirilmesi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1.Vuran, S. (2018). Sosyal Yeterliklerin Geliştirilmesi Sosyal Beceri Yetersizliği Gösteren Çocuklar İçin. Ankara: Vize Akademik Yayıncılık. 2.Doğan, Z.& Yıldırım Doğru, S.(2016). Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı. Ankara: Nobel Sucuoğlu, B. & Çifci Tekinarslan, İ. (2005). 3.Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Ankara: Kök Yayıncılık.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Çoktan Seçmeli Ara ve Yılsonu Sınavı
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
0
10
10
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
25
25
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
30
30
Toplam İş Yükü
121
Toplam İş Yükü / 30 saat
4,03
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU