Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
YARGI ETİĞİ
1 Dersin Adı: YARGI ETİĞİ
2 Dersin Kodu: HUK3035
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi SERKAN GÖLBAŞI
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Serkan Gölbaşı
E-mail: serkang@uludag.edu.tr
Tel: 0224 5138002
Adres: Uludağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Bölümü, Gemlik Kampüsü Gemlik/Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin amacı, bir hukukçunun ele aldığı durumları/kişileri doğru değerlendirmesi ve etik değerleri gözden kaçırmadan yargıda bulunması; dünyada ve Türkiye’de hukuktaki meslek etiğinin ve özellikle yargı etiğinin gelişimi, karşılaştırmalı hukukta yargı etiği sistemleri, yargı etiğine ilişkin düşünsel temeller, Yargıtay Etik İlkeleri (1- Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri, 2- Yargıtay Cumhuriyet Savcıları Etik Davranış İlkeleri, 3- Yargıtay Personeli Etik Davranış İlkeleri), yargı etiği ilke ve kurallarının değerlendirme kriterleri, etik danışma kurullarının işlevi ve önemi konularını inceleyerek, karşılaşabileceği etik sorunları çözme ve bu sorunlarla baş etme becerisi kazanması için gerekli donanıma kavuşmasıdır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu ders hukuki olgu ve normların isabetli değerlendirilmesi, mesleği yürütürken etik kural ve ilkelere bağlı kalması konularında yeterlik kazanılmasına katkı sağlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Etik kavramı hakkında bilgi sahibi olma;
2 Etik ve ahlak ayrımını bilme;
3 Değer ve değer yargısı ayrımını bilme;
4 Etik ikilemlerde karar verme yeterliliğini geliştirme;
5 Etik ve değer bilgisinin önemini kavrama;
6 Etik farkındalık geliştirme;
7 Etik ve meslek etiği arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olma;
8 Yargı etiğinin tarihsel gelişimini ve felsefi köklerini öğrenme;
9 Yargı etiği, kamu etiği ve meslek etiğine ilişkin genel ilke ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olma;
10 Yargı etiğine ilişkin ilkelerin ulusal ve uluslararası kaynaklar hakkında bilgi sahibi olma;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Etik kavramı, etik ve ahlak ayrımı, değer ve değer yargısı ayrımı
2 Hukuk- etik ayrımı ve ilişkisi, adalet değeri
3 Etik, kamu etiği, meslek etiği, hukuktaki meslek etiği ve adalet değeri
4 Bangalor, İstanbul Bildirgesi, Budapeşte İlkeleri ve Havana Kuralları, yargı etiğinin kurum içi ve kurum dışında kolektifliği, yargı etiğinin karşılaştırmalı hukuktaki kaynakları ve uygulama örnekleri
5 Türk yargı etiği hakkında genel bilgi, Yargıtay Yargı Etiği İlkelerinin temelleri, Yargıtay Yargı Etiği İlkelerinin yorumu ve sistemi, Yargı Etiği Danışma Kurulu ile Yargı Etiği İlkeleri- Bağımsızlık İlkesi
6 Yargı etiğinde tarafsızlık, dürüstlük ve eşitlik
7 Yargı etiğinde mesleğe yaraşırlık,ehliyet ve özen
8 Cumhuriyet Savcıları Etik Davranış İlkeleri
9 Avukatlık Meslek Kuralları
10 AİHM, AYM, Yargıtay ve Danıştay kararlarında yargı etiği uluslararası standartlar bağlamında Türk yargı etiğinin değerlendirilmesi ve yargı etiğine ilişkin güncel sorunlar
11 Yargı etiği açısından tarihte ünlü davalar 1: Sokrates, Galileo Galileoi, Giordano Bruno
12 Yargı etiği açısından tarihte ünlü davalar 2: Miguel Servet, Jeanne d'Arc
13 Yargı etiği açısından tarihte ünlü davalar 3: Dreyfus olayı, Rosenbergler olayı
14 Yargı etiği açısından tarihte ünlü davalar 4: Ortaçağ Mahkemeleri, Cadı Avları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: A Can Tuncay, Yargı Etiği Açısından Tarihte Ünlü Davalar, İstanbul:Beta, 2023.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Öğrencinin bilgisini ölçme ve değerlendirme için bir ara sınavı ve bir final sınavı üzerinden yapılır.
Açıklama Yazılı sınav yanında öğrenci tarafından yapılacak ödev veya sunumlar da değerlendirmeye dahil edilebilir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 8 8
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,87
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 3 3 4 5 3 5 5 3 4 1 5 0 0 0 0
OK2 5 3 4 3 5 2 5 5 4 4 2 5 0 0 0 0
OK3 5 3 4 3 5 3 5 4 4 4 2 5 0 0 0 0
OK4 5 3 4 3 5 3 5 4 4 4 3 5 0 0 0 0
OK5 5 3 4 3 5 3 5 4 4 4 3 5 0 0 0 0
OK6 5 3 4 3 5 3 5 4 4 4 3 5 0 0 0 0
OK7 5 3 4 3 5 3 5 4 4 4 3 5 0 0 0 0
OK8 5 3 4 3 5 3 5 4 4 4 3 5 0 0 0 0
OK9 5 3 4 3 5 3 5 4 4 4 3 5 0 0 0 0
OK10 5 3 4 3 5 3 5 4 4 4 3 5 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr