Ders Öğretim Planı
ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
1
Dersin Adı:
ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
2
Dersin Kodu:
HUK2020
3
Dersin Türü:
Seçmeli
4
Dersin Seviyesi:
Lisans
5
Dersin Verildiği Yıl:
2
6
Dersin Verildiği Yarıyıl:
3
7
Dersin AKTS Kredisi:
4
8
Teorik Ders Saati (saat/hafta):
2
9
Uygulama Ders Saati (saat/hafta):
0
10
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta):
0
11
Dersin Önkoşulu
Yok
12
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
13
Dersin Dili:
Türkçe
14
Dersin Veriliş Şekli
Yüz yüze
15
Dersin Koordinatörü:
Dr. Ögr. Üyesi SİBEL YILMAZ COŞKUN
16
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
Dr. öğr. üyesi Sibel YILMAZ COŞKUN
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
sibelyılmaz@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin birinci yıllarında gördükleri anayasa hukuku dersini özellikle uygulama açısından tamamlayacak bir seçenek sunmaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Hukukun neredeyse tüm dallarının anayasallaştığı sistemimizde, temel hak ve özgürlükleri etkin koruma mekanizması olarak uygulanan bireysel başvuru mekanizmasının öğrenilmesi, öğrencilerimizin hukuk eğitimi ve sonrasındaki meslek icrası açısından katkı sağlayacaktır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Anayasalcılık ve anayasa yargısının doğuşunu anlamak;
2
Anayasa Mahkemesine başvuru türlerinden bireysel başvuru yolunun modern anayasalarda yerini ortaya koymak;
3
Bireysel başvuru mekanizmasının Türk anayasa hukuku açısından önemini kavramak;
4
Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru mekanizması ile AİHS/AİHM arasındaki ilişkiyi anlamak, paralelliği kavramak.;
5
Bireysel başvuru yolunun kabul edilebilirlik kriterlerini öğrenmek;
6
Anayasa Mahkemesinin bireysel başvurularda hak ihlallerini nasıl değerlendirdiğini görmek;
7
Türkiye’de bireysel başvuru kararlarından en çok ihlal edildiği ne karar verilen anayasal hakları özellikle incelemek;
Hafta
Teori
Uygulama
1
Anayasalcılık hareketleri, anayasa yargısının doğuşu, gelişimi ve bireysel başvuru mekanizmasının anayasa yargısına eklenmesi
2
Bireysel başvurunun anlamı, farklı ülkelerde düzenlenilişi
3
Türkiye’de bireysel başvurunun öngörülmesi, ilgili mevzuat ve düzenlemeler
4
Bireysel başvurunun şartları
5
Bireysel başvuru yolunda ön inceleme usulü
6
Bireysel başvuru yolunda kabul edilebilirlik kriterlerinin değerlendirilmesi (1) Komisyon ve bölümler aşaması
7
Bireysel başvuru yolunda kabul edilebilirlik kriterlerinin değerlendirilmesi (2) Komisyonlar ve bölümler aşaması
8
Bireysel başvuru yolunda tedbir kararı verilmesi ve pilot karar uygulaması
9
Anayasa Mahkemesinin bireysel başvuru kararlarında hakkında en çok ihlal kararı verilen hakların genel değerlendirmesi
10
Adil yargılanma hakkına dair bireysel başvuru kararları
11
Mülkiyet hakkında dair bireysel başvuru kararları
12
İfade özgürlüğüne dair bireysel başvuru kararları
13
Kötü muamele yasağına dair bireysel başvuru kararları
14
Özel hayatın ve aile hayatının korunması, kişi hürriyeti ve güvenliği ile yaşam hakkının korunmasına dair bireysel başvuru kararları
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Muharrem Koç ve Recep Kaplan (Der.), Bireysel Başvuru Kabul Edilebilirlik Kriterleri Rehberi, Anayasa Mahkemesi Yayınları, Ankara 2017. Çelebi, Ece Göztepe. “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti), 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi, TBB Dergisi, Yıl 2011, Sayı 95, s.13-40. https://rm.coe.int/1-right-to-liberty-and-security/1680937255 Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru El kitapları. İlgili Anayasa Mahkemesi kararları.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
ek açıklama yok
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
1
14
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
30
30
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
45
45
Toplam İş Yükü
147
Toplam İş Yükü / 30 saat
3,9
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1
PY2
PY3
PY4
PY5
PY6
PY7
PY8
PY9
PY10
PY11
PY12
PY13
PY14
PY15
PY16
OK1
5
5
5
4
4
4
4
4
5
5
5
4
4
5
0
0
OK2
4
4
4
5
4
5
5
5
5
5
4
5
5
5
0
0
OK3
5
5
5
5
5
4
5
5
5
4
5
5
4
4
0
0
OK4
5
5
5
5
5
4
4
4
5
5
5
5
5
5
0
0
OK5
4
5
5
4
4
4
5
5
4
4
5
4
5
5
0
0
OK6
5
5
5
4
5
5
5
5
4
4
4
4
4
4
0
0
OK7
5
4
5
4
3
4
5
4
4
5
4
5
5
5
0
0
ÖK: Öğrenme Kazanımları
PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi:
1 Çok Düşük
2 Düşük
3 Orta
4 Yüksek
5 Çok Yüksek