1 | Dersin Adı: | BİZANS MİMARİSİ II |
2 | Dersin Kodu: | SAT2012 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Araş.Gör.Dr. ERKAN KAYA |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Erkan KAYA erkankaya@uludag.edu.tr Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Bizans Sanatı ABD. 16059 Görükle Kampüsü Nilüfer/BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu ders, Bizans mimarisinin 6. yy. itibariyle gelişimini ve 15. yüzyıla kadar olan yapısal ve sanatsal özelliklerini incelemeyi amaçlar. Öğrenciler, Bizans mimarisinin kültürel, dini ve teknolojik bağlamlarını anlayarak dönem eserlerini analiz edebilecek beceriler kazanır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bizans mimarisi dersi, öğrencilerin öncelikle sanat tarihi açısından olmak üzere Bizans tarihi, Bizans mimarisi, Yunan-Roma-Bizans Etkiletişimini akademik anlamda Sanat Tarihi alanında derinlemesine bilgi edinmelerini sağlayarak mesleki gelişimlerine önemli katkılarda bulunur. Bu ders, Bizans kültürü ve mimarisinin değerlendirilmesi için gerekli olan analitik düşünme, tarihsel perspektif ve teknik bilgi becerilerini kazandırır. Aynı zamanda, geçmiş mimari teknikleri modern yaklaşımlarla ilişkilendirme yeteneğini geliştirerek yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini destekler. Sonuç olarak bu ders, Bizans imparatorluğunun 1200 yılı aşkın tarihi sürecini kültür, mimari ve sanat açısından değerlendirebilecek bilgi birikimini sağlar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Hafta 1: Bizans mimarisinin 6. yüzyılı ve tarihi çerçevesi • Erken Hristiyan ve Bizans mimarisinde ilk 6 yüzyılın özeti • I. Constantine ve I. Theodosius dönemlerinin 6. yüzyıla etkileri • 6. yüzyılda dini, siyasi ve askeri durum | |
2 | Hafta 2: I. Iustinianus Dönemi sosyal durum ve dini mimariye etkileri • I. Iustinianus Dönemi birincil kaynakları • I. Iustinianus Döneminin tarihi arka planı • I. Iustinianus Döneminde kültür ve sosyal yaşam • I. Iustinianus Döneminde sosyal durum ve dini mimariye etkileri • I. Iustinianus Döneminde mimari faaliyetler • I. Iustinianus Dönemi mimarisinin genel özellikleri ve gelişimi | |
3 | Hafta 3: I. Iustinianus Dönemi Bizans Mimarisi (527-565) • I. Iustinianus Dönemi Constantinopolis mimarisi • I. Iustinianus Dönemi Anadolu mimarisi • I. Iustinianus Dönemi Yunanistan mimarisi • I. Iustinianus Dönemi İtalya ve çevresinde mimari faaliyetler • I. Iustinianus Dönemi Suriye mimarisi • I. Iustinianus Dönemi başkent dışı inşa faaliyetlerinin değerlendirilmesi | |
4 | Hafta 4: Bizans Mimarisinde Erken Bizans’tan Orta Bizans’a Geçiş (565-741) • II. Iustinus, I. Tiberius Konstantinus, Mavrikius, Phokas Dönemleri (565-610) • Herakleius, III. Konstantinus ve Heraklonas, II. Konstans, IV. Konstantinus, II. Iustinianus, Leontius, II. Tiberius, II. Iustinianus, Philippikus, II. Anastasius, III. Theodosius ve III. Leon Dönemleri (610-741) | |
5 | Hafta 5: Bizans İmparatorluğu’nda Karanlık Yüzyıllar (565-867) • Karanlık yüzyıllar kavramının temeli ve dönem analizi • Karanlık yüzyıllara nedensel yaklaşım, dönemin arka planı ve oluşum süreci • Karanlık yüzyıllarda Bizans mimarisinin oluşum-değişim ve etkiletişim süreci | |
6 | Hafta 6: Bizans İmparatorluğu’nda Karanlık Yüzyıllar (565-867) • Karanlık yüzyıllarda Bizans mimarisi • Karanlık yüzyıllarda Constantinopolis, Anadolu, Yunanistan ve İtalya’da Bizans mimarisi • Ermeni Kiliseleri ve plan tipolojisi • Karanlık yüzyılların genel analizi ve mimari karşılaştırma | |
7 | Hafta 7: İkonoklast Dönem’de Kültür-Sanat-Mimari (726-842) • İkonoklast Dönemin arka planı ve oluşum süreci • İkonoklast Dönemin mimariye etkileri • İkonoklast Dönemde mimari faaliyetler | |
8 | Hafta 8: Orta Bizans Dönemi Mimarlığı (842-1204) • İkonoklast dönemin 9.-10. yy.’a etkileri • Orta Bizans dönemine giriş ve tarihi geri plan • Orta Bizans döneminde mimari yenilikler • Bizans mimarisi plan tipolojisi ve Erken Bizans dönemi ile karşılaştırmalı analiz | |
9 | Hafta 9: Orta Bizans Dönemi Mimarlığı (842-1204) • Makedonyalılar Dönemi (867-1056) • Constantinopolis ve Anadolu Bizans mimarisi • Constantinopolis ve Anadolu’da yapı örnekleri ve plan tipolojisi • Yunanistan, İtalya ve Balkanlar’da Bizans mimarisi • Yunanistan, İtalya ve Balkanlar’da yapı örnekleri ve plan tipolojisi | |
10 | Hafta 10: Orta Bizans Dönemi Mimarlığı (842-1204) • Komnenoslar Dönemi (1056-1204) • Constantinopolis ve Anadolu Bizans mimarisi • Constantinopolis ve Anadolu’da yapı örnekleri ve plan tipolojisi • Yunanistan, İtalya ve Balkanlar’da Bizans mimarisi • Yunanistan, İtalya ve Balkanlar’da yapı örnekleri ve plan tipolojisi | |
11 | Hafta 11: Geç Bizans Dönemi Mimarlığı (1204-1453) • Latin İstilası (1204-1261) • Paleologoslar Devri Bizans Mimarisi (1261-1453) • Dönemin mimari gelenekleri ve plan tipolojisi | |
12 | Hafta 12: Geç Bizans Dönemi Mimarisi (1204-1261) • Geç Bizans döneminde dini mimari • Dönemin mimari gelenekleri ve plan tipolojisi | |
13 | Hafta 13: Bizans mimarisi ve çevre kültürlere etkileri • Yunanistan ve İtalya etkileri • Balkanlar ve Rusya etkileri • Diğer kültürlerle etkiletişim | |
14 | Hafta 14: Bizans mimarisi ve çevre kültürlere etkileri • Gürcü mimarisine etkileri • Ermeni mimarisine etkileri • Diğer kültürlerle etkiletişim |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
• Mango, C. (1976). Byzantine architecture. Harry N. Abrams. • Krautheimer, R. (1986). Early Christian and Byzantine architecture (4th ed.). Yale University Press. • Mathews, T. F. (1998). The art of Byzantium: Between antiquity and the Renaissance. Princeton University Press. • Ousterhout, R. (2019). Eastern medieval architecture: The building traditions of Byzantium and neighboring lands. Oxford University Press. • Curcic, S. (2010). Architecture in the Balkans: From Diocletian to Süleyman the Magnificent, c. 300–1500. Yale University Press. • Magdalino, P. (2000). The empire of Manuel I Komnenos, 1143–1180. Cambridge University Press. • Cormack, R. (2000). Writing in gold: Byzantine society and its icons. Oxford University Press. • Demangel, R., & Mamboury, E. (1939). Le quartier des Manganes et la première région de Constantinople. Institut Français d’Études Byzantines. • Diehl, C. (1906). Byzantine art and architecture. Putnam. • Mathews, T. F. (1971). The Byzantine churches of Istanbul: A photographic survey. Pennsylvania State University Press. • Mango, C. (1976). The Art of the Byzantine Empire, 312-1453: Sources and Documents. Prentice-Hall. • Ousterhout, R. (2008). Master Builders of Byzantium. University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology. • Harrison, M. (1989). A Temple for Byzantium: The Discovery and Excavation of Anicia Juliana's Palace Church in Istanbul. University of Texas Press. • Stephenson, P. (2010). The Byzantine World. Routledge. • Mainstone, R. J. (1988). Hagia Sophia: Architecture, Structure, and Liturgy of Justinian's Great Church. Thames & Hudson. • Bury, J. B. (1923). A History of the Eastern Roman Empire from the Fall of Irene to the Accession of Basil I (A.D. 802-867). Macmillan. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Dersin öğrenim kazanımları kapsamında öğrencilere kazandırılan tüm akademik değerler vize ve final sınavıyla ölçülmektedir. Sınavlarda öğrencilerin edindiği akademik bilgileri kullanma, yorumlama ve değerlendirme becerilerini ölçen sorular pedagojik formasyon dahilinde ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle hazırlanarak ölçülebilir ve denetlenebilir bir değerlendirme yöntemi izlenmektedir. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |