1 | Dersin Adı: | ANALİTİK KİMYA |
2 | Dersin Kodu: | KIM2219 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BELGİN İZGİ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Doç. Dr. Ümran SEVEN ERDEMİR Doç. Dr. Önder AYBASTIER |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Belgin İZGİ Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Bölümü 16059 Bursa Tel: 0224 29 41728 e-posta: belgin@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Kimyasal maddelerin ve kimyasal reaksiyonların özelliklerinin tanınması açısından nitel analizin kimya öğreniminde önemi büyüktür. Öğrencilere temel bilgilerin ve kavramların (derişik, seyreltik, çökelti, kompleks oluşumu, temel elektrokimya, veri değerlendirmesine ait kavramlar vb) verilmesi amaçlanmıştır. Ulusal ve Uluslararası Standart analiz metotları arasında yer alan ve sanayide yaygın olarak kullanım bulan analiz şemalarının geliştirilmesinin temeli olan analitik kavramların öğrencilere aktarılması amaçlanmaktadır. Öğrencilere, analiz sonuçlarının hatasının belirlenmesi ve olası girişim problemlerinin giderilmesine yönelik analitik düşünce becerisinin kazandırılması hedeflenmektedir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrenciler meslek yaşantılarında gerekli olacak ve gıda sanayisinde yaygın olarak kullanım alanı bulan temel analitik kimya bilgilerini öğrenecek, teorik ölçme ve değerlendirme prosedürlerini kullanarak analitik düşünme becerisine sahip olacaktır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Analitik kimyanın tanımı, nitel ve nicel analiz kavramları | |
2 | Derişim birimlerinin verilmesi ( kütlesel (yüzde, molalite vb.) ve hacimsel (molarite, normalite, ppm vb.) | |
3 | Çözeltilerin derişim birimleri ile ilgili problemlerin çözümü | |
4 | Kimyasal denge, asit-baz tanımlamaları ve asit ve baz denge sabitlerinin incelenmesi | |
5 | İlk üç haftaya yönelik genel sorular ve çözümleri yanında pH kavramı ve hesaplamalar | |
6 | pH kavramının tampon çözeltilerle birleştirilerek, iyonik şiddet ve aktivite bilgilerinin ne amaçla kullanıldığının vurgulanması | |
7 | Temel elektrokimya kuralları ve formüllerinin çıkartılması | |
8 | Elektrokimyasal reaksiyon tamamlama ve Nernst eşitliğinin kullanılması | |
9 | Asit-Baz titrasyonları ve problemlerin çözülmesi | |
10 | Çöktürme titrasyonları ve problemlerin çözülmesi | |
11 | Kompleks oluşumuna dayalı titrasyonlar ve problemlerin çözülmesi | |
12 | Redoks titrasyonlarının tanıtılması ve problemlerin çözülmesi | |
13 | Gravimetrik analiz ve problemlerin çözülmesi | |
14 | Genel tekrar yapılarak, öğrencilerin sorularının tartışılarak, yeni problemlerin çözülmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Adon R. Gordus, 1985, Schaum’sOutline of TheoryandProblems of AnalyticalChemistry, McGraw-HillCompanies, ISBN 0-07-023795-6 (242 pages) Douglas A. Skoog, Donald M. West, F. James Holler, 1996, Fundamentals of AnalyticalChemistry, SaundersCollege Publishing, ISBN 0-03-005983-0, 7thedition ( Türkçeye çevirisi: Prof.Dr. Esma Kılıç ve Prof. Dr. Fitnat Köseoğlu, Bilim Yayıncılık) Daniel C. Harris, 1982, QuantitativeChemical Analysis, W. H. FreemanandCompany, 4thedition, ISBN 0-7167-2508 (837 pages) Prof.Dr. Turgut Gündüz, 2004, Kantitatif Analiz Ders Kitabı, Gazi Kitabevi, (1322 sayfa) |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçmede geleneksel ve yeni tamamlayıcı yaklaşımlar birlikte kullanılacaktır. Geleneksel yöntemler (%80 etkili): 1. Klasik yazılı sınav (2 adet, dönem ortası ve sonunda) Tamamlayıcı yöntemler (%20 etkili): 1. Ders sırasında sorulan sorulara cevapla katılıma göre gözlem/öz değerlendirme Değerlendirme, 20 den az kişilik sınıflarda Bursa Uludağ Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde belirtilen harf aralıklarına göre, 20 den fazla sınıflarda ise bağıl değerlendirme sistemi ile yapılacaktır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 2,87 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |